Start-up-ul din cutia cu fructe


Sorin Dima s-a gandit sa inceapa o afacere cu o investitie mica si o idee noua pe piata din Romania: livrarea de fructe la birou. Investitia i-a depasit estimarile, insa a ramas optimist, pentru ca a reusit sa atraga parteneri care sa-l ajute in dezvoltarea afacerii.


Sorin Dima (foto) a lucrat sase ani in domeniul IT, dar anul acesta, in ianuarie, a decis sa ofere doar consultanta in domeniu, pentru a-si putea lansa o afacere de distribuire a fructelor la birou: Fruitbox.

"Ianuarie acest an mi s-a parut o perioada propice pentru asa ceva (n.red. - a incepe o afacere de livrare a fructelor la birou), avand in vedere criza si faptul ca angajatorii nu mai sunt la fel de dispusi ca inainte sa ofere servicii de teambuilding sau excursii angajatilor. Ideea in sine a plecat de la faptul ca mediul office din Romania chiar avea nevoie de ceva revigorant si vitaminizant", spune pentru startups.ro Sorin Dima.

Conceptul start-up-ului este ca firmele din Bucuresti pot comanda diverse cutii cu fructe de pe un website dedicat.

"Serviciul este la fel ca cel de la livrarile de apa la birou: abonament. Se stabileste o cantitate si noi aducem lazile returnabile cu fructe", explica Sorin Dima. 

El s-a gandit la o afacere de distribuire a fructelor la birou pentru ca mai auzise de asa ceva in Marea Britanie, SUA si Australia, dar nu in Romania. I s-a parut insa ca s-ar potrivi in tara noastra.

"Am o cunostinta in domeniul IT, in Marea Britanie, la Londra, care are parte de stimulente de genul acesta si este foarte incantat. In Marea Britanie sau Australia, tipul acesta de business este foarte dezvoltat. Sunt fabrici care se ocupa cu ambalarea si livrarea fructelor catre mediul office si totul este automatizat. Problema este ca la noi, fiind la inceput, nu exista un model dupa care sa ne ghidam. Atunci, facem research referitor la ceea ce este afara", mai spune Sorin Dima.

El mentioneaza ca, acum trei ani, la una dintre firmele de IT la care a lucrat (I-Play), a folosit fructele ca recompensa pentru a-i motiva pe angajati, acest sistem dand rezultate.


Conceptul de business
Anul acesta, din ianuarie pana in mai, afacerea Fruitbox a fost pregatita, iar la inceputul lui iunie a fost lansat site-ul. In aceeasi luna au fost facute si primele livrari ale fructelor.

"Clientii prefera cutia mare, de 15 kilograme (n.red - pot comanda cutii de cinci, zece sau 15 kilograme.). Cantitatile mai mari sunt cerute, doar ca nu cred ca ne-ar avantaja pe noi sa facem cutii mai mari. Ne-ar fi greu si la transport si n-ar fi eficient", explica Sorin Dima.

Primele cutii contineau 11 tipuri de fructe de sezon. La solicitarea companiilor, din luna august, Fruitbox a introdus cutiile cu un singur tip de fruct (banane, portocale, piersici, mere, nectarine, pere si struguri). Pentru sezonul rece au pregatit cutii cu fructe exotice.

"Se poate ca la exotic box sa avem si capsuni iarna. Avand in vedere anotimpul, ar putea fi considerat fruct exotic", detaliaza Sorin Dima.

Clientii au de ales intre abonamentele pe trei, sase sau 12 luni.

"Clientii prefera abonamentele pe trei luni, pentru ca, decat sa se inhame la un contract pe un an, mai bine fac patru contracte de trei luni. La inceput, ideea principala era a contractelor pe termen mediu cu firmele, dar am renuntat, pentru ca am avut cateva tratative esuate cu firme mari. Am dedus ca oamenii se feresc de serviciile care presupun un contract pe termen mediu si lung", mai spune Sorin Dima.

Lazile pentru fructe sunt comandate special de Fruitbox de la un furnizor din comuna Fundeni (judetul Calarasi).

Pretul per cutie variaza intre 30 de lei si 180 de lei, in functie de cantitate si tipul de fructe. Persoanele fizice pot opta pentru punga de fructe, de aproximativ un kilogram, unde se afla cate patru fructe.


Cine sunt clientii
Fruitbox are patru clienti corporate (din domeniul bancar si IT), fiecare cu intre 50 si 300 de angajati.

Sorin Dima presupune ca ei au dorit sa le ofere angajatilor fructe pentru revigorarea spiritului de echipa.

"Clientii pe care-i avem sunt consumatori de fructe la birou de dinainte de aparitia Fruitbox", adauga Sorin Dima.

Pana in prezent, cea mai mare cerere a fost din zonele unde sunt cladiri de birouri - in centrul, nordul si vestul Bucurestiului.


Investitia in afacere
Pana acum, Sorin Dima a investit aproximativ 11.000 de euro in Fruitbox, din resurse proprii.

"Am crezut ca este un tip de afacere in care investitia va fi una foarte mica, dar s-a dovedit a nu fi asa", spune Sorin Dima.

El estimeaza ca mai are nevoie de aproximativ 15.000 de euro, pentru a-si dezvolta afacerea, in primul an de activitate. Suma ar trebui folosita pentru publicitate si pentru achizitionarea de mijloace de transport.

Pentru ca nu dispune de acesti bani, Sorin Dima a cooptat in afacere inca doi parteneri (programatori, fosti colegi de serviciu), fratii Gabriel si Simion Masei, care vor detine cate 25% din noua companie.

"La inceput, m-am gandit la un business angel pentru finantare, doar ca, din discutiile cu diversi cunoscuti, am aflat ca majoritatea acestora cer un aport foarte mare din partile sociale, cam 80%. N-as ceda mai mult de 50%. Pentru fiecare antreprenor, mai ales tanar, afacerea este ca si copilul lui si, dupa ce ai muncit cateva luni sau jumatate de an sau chiar mai mult, ti-e foarte greu sa lasi de la tine", explica Sorin Dima.

Antreprenorul adauga faptul ca in acest stadiu al afacerii inca nu se poate face o estimare legata de momentul cand va fi recuperata investitia si nici cat pot fi veniturile.

Desi nu se gandisera la asa ceva, Fruitbox a primit o propunere de a franciza afacerea in Brasov.

"Nu ne-am gandit initial, dar o vom lua in calcul si in cazul in care se va putea, probabil, anul viitor, vom lua legatura cu o firma de francizari care sa faca un sistem de franciza", mai spune Sorin Dima.

De asemenea, el mentioneaza ca nu s-a gandit nici sa extinda afacerea in afara Capitalei.


Promovarea
Sorin Dima spune ca cel mai bun mod de promovare a Fruitbox este online, prin Google.

"Discutand despre mediul office, cu siguranta, cine are nevoie de un asemenea serviciu apeleaza la cautarea pe internet. Asta a reiesit si de la clientii pe care-i avem pana acum", mai spune Sorin Dima.

Pentru promovare, ei au mai folosit si flyerele.

Alte modalitati de promovare pe care intentioneaza sa se axeze Fruitbox sunt e-mail marketingul si un program de afiliere.


DE RETINUT:
Fruitbox livreaza fructe la birou pe baza unui sistem similar cu cel al livrarilor de apa: abonamente.
Afacerea a fost initiata de Sorin Dima, care are o experienta de sase ani in IT.
Distribuirea de fructe la birou este o afacere existenta in tarile dezvoltate, precum Marea Britanie si Australia.
Investitia de pana in prezent a fost de 11.000 de euro, estimandu-se ca in primul an de activitate sa mai fie nevoie de inca 15.000 de euro.
Cea mai mare cerere a fost din zonele unde sunt cladiri de birouri - in centrul, nordul si vestul Bucurestiului.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii