uberVU - proiect romanesc in topul start-up-urilor europene
Cum ar fi sa afli intr-un singur loc tot ceea ce spun oamenii pe internet despre informatiile pe care le publici sau care te intereseaza? Cum ar fi ca, tot din acel loc, sa poti trimite comentarii direct pe site-ul sau blog-ul unde are loc discutia? Si sa primesti date care sa te ajute sa calculezi eficienta unei campanii de promovare? Pare dificil de realizat?
Fondatorii uberVU te pot contrazice. Recent, proiectul lor a fost declarat unul dintre cele mai promitatoare start-up-uri din Europa. Statutul a fost obtinut dupa ce uberVU s-a numarat printre castigatorii competitiei SeedCamp - un eveniment cu durata de o saptamana care are loc in Londra si este destinat tinerilor antreprenori din zona EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa).
Iar cei care au lansat proiectul nu vin din Silicon Valley, ci din Romania. Dan Ciotu, Vladimir Oane si Dragos Ilinca (foto de la stanga la dreapta) lucreaza la uberVU inca de anul trecut, iar in urmatoarele trei luni se vor afla la Londra, pentru a-si duce proiectul la nivelul urmator - gasirea unui partener financiar pentru lansarea pe plan international.
“Ideea de la care am pornit este foarte diferita de rezultatul la care am ajuns acum”, spune pentru startups.ro Dragos Ilinca, unul dintre fondatorii uberVU.
Pentru ca atat Dragos, cat si Vlad, gestionau continutul mai multor bloguri, au inceput sa se gandeasca la o solutie care sa ii ajute sa urmareasca in acelasi loc toate comentariile primite si sa le poata raspunde, fara sa mai fie nevoie sa viziteze fiecare blog in parte.
“La o saptamana dupa ce ne-a venit ideea, in toamna anului trecut, s-a anuntat evenimentul 11 minutes la care am hotarat sa participam pentru a valida ideea. Ce am prezentat acolo era un fel de CMS multiplatforma cu care am castigat competitia. Dupa asta am hotarat sa incepem sa lucram la proiect”, povesteste Dragos Ilinca.
Initial, antreprenorii au hotarat sa dedice jumatate din timpul de lucru proiectului uberVU si cealalta jumatate companiei in care erau deja implicati, Metromind (firma ce ofera servicii de web development, promovare online si consultanta strategica). Insa, dupa aproximativ o luna si-au dat seama ca metoda nu functioneaza prea bine: in cele patru saptamani nu au facut nici 20% din ceea ce si-au propus.
“Am realizat ca nu avem suficient timp, asa ca am hotarat sa terminam lucrul pentru clientii Metromind iar apoi sa ne concentram pe noul produs. Ne-am zis ca suntem tineri si nu avem nimic de pierdut - momentul potrivit sa ne asumam riscul. Asta a adus mai multa pasiune in echipa, pentru ca ne-am dat seama ca avem sansa sa lansam un produs international”, spune Dragos Ilinca.
Din punct de vedere financiar, antreprenorii aveau deja niste resurse financiare si stiau ca urmeaza si alte incasari, pe baza proiectelor la care lucrasera. Astfel, au calculat ca au suficienti bani pe care sa ii foloseasca pana cand uberVU va fi gata si au inceput sa lucreze.
Trei luni mai tarziu, in primavara acestui an, aveau deja un prototip si au inceput sa trimita cateva invitatii de testare a uberVU, pentru a obtine feedback. Tot in acea perioada avea loc evenimentul The Next Web din Amsterdam la care au decis sa participe. Erau increzatori, pentru ca aveau deja ce sa arate. Dar prototipul era doar o parte din viziunea lor, iar oamenii nu intelegeau foarte bine ce face uberVU si cum poate fi utilizat.
“Acolo ne-am dat seama ca nu avem inca un produs, dar feedback-ul a fost bun - oamenii spuneau ca daca am realiza ceea ce ne dorim, ar fi dispusi sa incerce uberVU. Dupa evenimentul din Amsterdam ne-am regrupat, am stabilit o directie si, la sfarsitul lui aprilie, am luat-o aprope de la zero, construind ceea ce reprezinta acum 80% din produs”, spune Dragos Ilinca.
La inceput, in proiect erau implicati patru oameni - doi pe partea de programare (Dan Ciotu si Emanuel Lainas) si doi pe patrea de marketing si design (Vladimir Oane si Dragos Ilinca). Pe perioada verii, echipa a mai crescut cu inca trei persoane pe partea de programare iar acum antreprenorii vor sa isi mareasca din nou echipa.
“Desi volumul de munca era foarte mare, am avut incredere ca stim sa facem asta si ca putem realiza ce ne-am propus”, spune Dragos Ilinca.
Experienta SeedCamp
Antreprenorii urmau sa lanseze prima varianta a proiectului in toamna acestui an. Pentru ca in aceasta perioada avea loc evenimentul SeedCamp iar ei erau foarte aproape de finalizarea uberVU, au stabilit sa se inscrie in competitie. Miza? Cei selectati sa participe sunt invitati timp de o saptamana la Londra unde se intalnesc si vorbesc despre proiectul lor cu investitori, oameni de afaceri cu experienta, specialisti in marketing, designeri de produs etc.
In plus, la sfarsitul evenimentului de o saptamana, sunt alese cateva proiecte cu potential care pot primi o finantare de pana in 50.000 de euro. Daca accepta banii, antreprenorii se muta la Londra timp de trei luni, pentru a dezvolta proiectul si a participa la diverse intalniri de mentoring si discutii cu potentiali investitori care sa le finanteze afacerea.
Practic, SeedCamp nu ofera doar bani, ci validarea unui produs de catre oameni importanti din industrie si accesul la o retea de specialisti internationali in domeniu. uberVU se numara printre cei sapte castigatori ai competitiei de anul acesta iar pentru cei 50.000 de euro obtinuti au cedat un procent minoritar din companie, “intre 5% si 10%” (procentul exact nu poate fi facut public din cauza unor clauze de confidentialitate).
In urmatoarele trei luni, fondatorii uberVU au deja stabilite intalniri, participari la conferinte precum Le Web in Paris, Web 2.0 Summit in San Francisco sau o saptamana in Silicon Valley unde se vor intalni cu reprezentantii unor companii si cu diversi finantatori.
Intre timp, fondatorii uberVU au inceput sa se desprinda de afacerea Metromind unde nu mai sunt implicati in activitatea de zi cu zi, dar au ramas inca actionari. Au adus insa in companie un manager care sa preia afacerea, Adrian Soare.
“In saptamana SeedCamp ne-am dat seama ca trebuie sa ne focusam si mai mult, sa stabilim exact cui ne adresam. A fost foarte dificil sa alegem ce sa facem, pentru ca fiecare mentor cu care am stat de vorba spunea altceva. In final, am decis sa lansam un produs business to consumer, dar care sa ofere si conturi premium. Vrem sa facem in acest domeniu ce a facut Google AdWords pentru publicitate - sa fie un produs accesibil si pentru companiile mici”, explica Dragos Ilinca.
In cele trei luni pe care le vor petrece in Londra, investitorii nu se asteapta ca antreprenorii sa lanseze versiunea finala a produsului, ci sa pregateasca un demo si sa profite de reteaua de specialisti la care au acces pentru a-si asigura runda a doua de finantare. Validarea proiectului dupa castigarea SeedCamp ii face sa atraga mai usor atentia potentialilor parteneri financiari, deja fiind abordati de cativa investitori interesati de uberVU.
“Foarte multi antreprenori incheie o tranzactie cu primul investitor care le face o oferta si accepta orice conditii, dar nu trebuie sa fie asa. Noi nu cautam doar bani, ci si un partener in companie, o persoana care sa ne inteleaga si sa ne ajute”, explica Dragos Ilinca.
El spune ca, fata de ceea ce se intampla in Vestul Europei, in Romania sunt foarte putini investitori dispusi sa iti ofere si mentoring, sa te sprijine, sa te invete. Multi actioneaza prin oferirea unui imprumut pe o perioada de unul sau doi ani, dupa care vor banii inapoi. In Londra, investitorii isi dau seama ca poti lua bani si din alta parte si sunt mai atenti la ceea ce ofera.
“Unul dintre cele mai bune sfaturi primite la SeedCamp a fost sa nu tinem de un proiect. Aceasta nu este singura afacere pe care o vom lansa vre-odata si nu trebuie sa tragem de ea. Foarte putini romani privesc imaginea de ansamblu si sunt dispusi sa renunte la o parte din companie pentru a atrage un investitor. In Occident, putini antreprenori mai detin majoritatea din afacere la exit - abia daca mai au 7% cand vand. Pentru ca prefera sa aiba o parte mica dintr-o firma importanta, decat majoritatea intr-o companie nesemnificativa”, spune Dragos Ilinca.
Dezvoltarea proiectului
In acest moment, pe piata internationala mai exista o serie de produse asemanatoare cu uberVU, dar care nu ofera toate facilitatile acestuia - de exemplu, Google Alerts care te anunta cand cuvintele care te intereseaza au aparut intr-un anumit context pe internet. Iar produsele create special pentru a fi utilizate de companii sunt foarte scumpe, implementarea putand sa coste si 100.000 de euro, dupa cum spune Dragos Ilinca.
Optiunile generale ale uberVU vor fi putea fi accesate gratuit de catre oricine, dar vor exista si conturi premium, pentru o serie de informatii specifice, destinate in special oamenilor de PR, de marketing, celor care sunt afectati de ceea ce se spune despre ei sau despre afacerea lor. Informatiile taxate vor fi legate de elemente precum reach, ROI, eficienta etc, date esentiale pentru cei care care vor sa stie, de exemplu, cati oameni au raspuns unei campanii online sau care a fost reactia lor.
Lansarea primei versiuni a uberVU va fi peste aproximativ trei saptamani iar pana la sfarsitul anului, cei trei antreprenori vor sa stranga cat mai multi utilizatori multumiti si cat mai mult feedback. In prezent, produsul monitorizeaza 15 platforme, dar va ajunge sa integreze aproximativ 100.
“Decat sa avem 10.000 de utilizatori care folosesc produsul o data pe luna, mai bine avem 500 care il folosesc zilnic si care ne pot da feedback”, explica Dragos Ilinca.
Tocmai de aceea, produsul a fost promovat pe bloguri, pe Twitter si pe Facebook - platforme utilizate de oamenii care ar avea nevoie de uberVU.
Importanta reactiilor din piata
Cel mai important lucru pe care l-au invatat fondatorii uberVU in ultimul an este legat de obtinerea feedback-ului. Nu trebuie neaparat sa consideri bune toate sfaturile primite, dar este bine sa ai reactii legate de ceea ce faci. Este bine sa vorbesti cu cat mai multi oameni despre produsul tau. Asa iti dai seama cum sa il prezinti ca ei sa inteleaga ce vrei tu si vezi daca ai gasit o idee care raspunde unei nevoi sau daca trebuie sa iti schimbi focusul.
“Pe noi ne-a ajutat foarte mult feedback-ul primit la intervale regulate - mai intai la 11 minutes, apoi la The Next Web si acum la SeedCamp. Daca nu ne duceam la aceste evenimente, produsul nostru ar fi aratat altfel si ar fi avut sanse mai mici sa reuseasca. Inainte sa lansezi un proiect, nu trebuie sa iti fie rusine sa iei reactii de la oameni”, explica Dragos Ilinca.
El spune ca, din pacate, in Romania, multi antreprenori isi asociaza persoana cu afacerea sau produsul si nu pot percepe in mod constructiv reactiile oamenilor. Astfel, ei aleg sa nu vorbeasca despre produs inainte sa fie gata si pierd avantajul ca ar putea sa il adapteze la nevoile din piata, inca din stadiul de lucru. Ilinca spune ca este important sa te detasezi si sa nu iei opiniile personal, sa nu le pui la suflet - daca cineva iti spune ca produsul este prost, trebuie sa iti dai seama ca produsul nu esti tu.
“Romanii inca se tem sa spuna ideea la care s-au gandit, de teama sa nu le fie furata. Ei trebuie sa tina cont ca nimeni nu da doi bani pe o simpla idee, de aceea este bine sa iei feedback si sa tii cont de el, astfel vei ajunge sa fii mai apropiat de investitori. Pentru ca nu poti lua bani pe un proiect la care ai lucrat o luna, fara sa demonstrezi ce poate face”, spune Dragos Ilinca.
La fel de important este si focusul. Daca incerci sa faci prea multe lucruri, oamenii nu vor intelege ce oferi exact. Ilinca spune ca antreprenorii romani fug de concentrare pentru ca se tem ca isi restrang piata. Dar asta nu este rau, pentru ca ai o piata mai mica, dar sigura. Este mult mai bine sa ai o comunitate redusa care foloseste produsul tau zilnic, decat o multime de clienti care il utilizeaza o data pe luna.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.