Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“Incepusem sa ne gandim sa construim cate ceva, sa avem birourile noastre si incepusem sa avem o alta viziune. Vazand ca merge afacerea, ne-am gandit sa ne extindem. S-au dublat si clientii, a fost si avantul economic al Romaniei. Toti clientii incepeau sa isi dubleze vanzarile si implicit ne trageau si pe noi dupa ei”, spune el.
Constructia noului sediu a inceput in 2006, iar la finalul lui 2007, compania a fost mutata acolo.
Daca la inceput nu existau reusurse pentru promovare, ulterior cei doi antreprenori au acordat atentie acestei componente. Istrate spune ca nevoia de promovare exista inca de la inceperea afacerii, insa atunci nu aveau bani pentru a sustine investitiile in publicitate, firma fiind inca mica. Vizibilitatea Agnis a inceput sa creasca prin 2006, cand au fost facut diferite sponsorizari.
Obstacole
La inceput, principala problema a afacerii a fost neincrederea transporatorilor cu care ar fi trebuit sa colaboreze.
“Furnizorii erau sceptici in a lucra cu o firma mica. Toti aveau indoieli cu privire la bani, pentru ca in general acesta este un domeniu macinat de <tepe>. Au fost multi care si-au creat case de expeditii, au incarcat camioane, luand banii de la beneficiari, dar fara a le plati transportatorilor”, explica Istrate.
Increderea beneficiarilor nu a fost o problema, pentru ca acestia ii cunosteau deja pe cei doi parteneri, din vremea cand fusesera angajati.
Insa, o provocare este legata de infrastructura din domeniul transporturilor rutiere.
“Drumurile sunt proaste, fapt care se rasfrange asupra noastra - am avut multe marfuri deteriorate, pe care le plateam noi pana se recuperau banii de la asiguratori. Acesta este cel mai mare risc in domeniu. Nu am avut insa multe cazuri de-a lungul timpului sa platim integral o marfa deteriorata”, spune el.
Istrate spune ca lansarea unei afaceri in domeniu ar costa in prezent in jur de 10.000 de lei (infiintarea firmei si obtinerea licentei de expeditie), insa cel mai mare obstacol este legat de colaborarea cu clientii mari.
“Toti clientii mari care au acumulat de-a lungul timpului ceva experienta in legatura cu transportatorii au ajuns la concluzia ca este mai bine sa lucreze cu firme mari care sunt in stare sa le sustina activitatea”, adauga Istrate.
Rezultate
In 2008, cifra de afaceri a Agnis Trading a fost de 400 de miliarde de lei (aproximativ 11 milioane de euro).
“Anul acesta va fi incheiat cu aproximativ aceeasi cifra de afaceri, dar in conditiile in care piata a scazut cu 20%. Deci, noi am crescut cu 20%, desi ne-au scazut preturile. Am fost mult mai profitabili anul acesta, dar am reusit sa scoatem cifra de afaceri de anul trecut”, spune Istrate.
Pentru anul viitor, el estimeaza o imbunatatire a pietei si o crestere de minim 10% a cifrei de afaceri, comparativ cu anul in curs. Per total piata, Istrate estimeaza o crestere de circa 10% in 2010.
Chiar daca afacerea nu a fost influentata atat de mult din punct de vedere financiar, Istrate spune ca “s-a muncit cu 20% mai mult pentru aceeasi bani”.
“Functionam dupa urmatorul principiu: nu reducem cheltuielile, ci crestem profiturile”, spune Istrate.
Potrivit propriilor estimari, Agnis se afla in primii 10 - 12 jucatori din domeniul caselor de experitie din Romania, in functie de cifra de afaceri. Dar, daca se ia in calcul doar segmentul transportului rutier intern, afacerea se afla pe locul 1 in piata.
Planuri
Intre planurile pe termen scurt ale celor doi parteneri se afla cresterea cu 15% a numarului de oameni din echipa, precum si transformarea firmei in societate pe actiuni.
“Vrem sa emitem obligatiuni, intrand si pe piata bursei de operatiuni, sa ne stabilizam mai mult financiar si apoi sa jonglam mai mult in piata. Cand avem mai multe resurse putem sa facem chiar o regula pe piata”, explica Felix Istrate.
Antreprenorul spune ca nu a existat vreun moment pe parcursul evolutiei afacerii in care sa se gandeasca sa renunte, insa nu exclude sa vanda afacerea in viitor.
“Ne gandim sa vindem in patru - cinci ani, dar doar daca obtinem un pret bun, nu mai putin de 10 milioane de euro, pentru ca suntem profitabili, avem active”, spune el.
Istrate spune ca ar vinde afacerea sau o parte din actiuni mai mult ca sa poata schimba domeniul de activitate. De altfel, el spune ca, daca ar fi sa o ia de la capat, ar lua aceleasi decizii de business, insa nu ar mai avea curajul sa riste atat de mult ca la inceput.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 26 August 2009 la ora 00.39