O afacere pretioasa
Natasa Chiosea a venit din Rusia in Romania in urma cu aproape noua ani, impreuna cu sotul ei care urma sa lucreze aici. Deoarece a vrut sa aiba timp pentru cresterea si educarea celor doi copii, dar in acelasi timp sa aiba o activitate, Natasa si-a lansat propria afacere: lucreaza de acasa si realizeaza manual bijuterii cu cristale Swarovski.
“Aveam un copil de opt luni cand am venit in Romania, iar la ceva timp l-am nascut si pe al doilea. Mereu mi-am dorit sa lucrez, insa mi-a fost foarte greu sa gasesc ceva in Romania pentru ca nu stiam limba si aveam doi copii mici de care trebuia sa am grija”, povesteste pentru startups.ro Natasa Chiosea (foto).
Ideea de afacere a venit de la o prietena care ar fi vrut sa aiba o astfel de activitate, dar nu putea, pentru ca sotul ei lucra in cadul unei ambasade.
Natasa s-a gandit ca business-ul s-ar potrivi cu ceea ce isi dorea, asa ca, in ianuarie 2005 a infiintat firma Karamella Prod, a urmat un curs in cadrul companiei Swarovski, si-a amenajat un mic atelier: accesorii, cristale, instrumente de lucru, si a inceput sa creeze bijuterii.
“Este un business ideal. Este interesant, creativ, feminin, sunt foarte multe avantaje. Am avut si atelier un timp, dar am descoperit ca este mult mai bine sa lucrez de acasa”, spune Natasa Chiosea.
Inainte de a incepe aceasta afacere, Natasa nu mai lucrase niciodata pentru ca s-a casatorit imediat dupa ce a terminat Facultatea de Pedagogie din Ucraina. Ea spune ca activitatea pe care o are acum a fost o alegere buna, pentru ca nu sunt multe companii pe aceasta nisa unde se realizeaza bijuterii lucrate manual, la comanda.
“Fac totul singura, insa avantajul este ca lucrez acasa. Lucrez totusi foarte mult, pentru ca am ajuns la un numar de clienti destul de mare si nu-i pot refuza”, spune Natasa Chiosea.
Cifrele companiei
Investitia initiala pentru lansarea afacerii s-a ridicat la aproximativ 6.000 de lei, bani care au fost utilizati in principal pentru achizitia cristalelor necesare.
In primul an de activitate (2005), Karamella a avut o cifra de afaceri de aproape 14.000 de lei, investitia initiala fiind recuperata integral. In prima jumatate a acestui an, cifra de afaceri a firmei a fost de aproximativ 75.000 de lei.
Strategia
Clientii companiei Karamella sunt, in general, femei din clasa medie, cu varsta intre 20 si 50 de ani, iar preturile bijuteriilor sunt stabilite pentru acest target. Majoritatea cumparatoarelor au venit prin recomandari, reteaua de cunostinte pe care Natasa Chiosea si-a creat-o in cei noua ani de cand locuieste in Bucuresti, venindu-i in ajutor.
Dar, printre clienti se numara si companiile care achizitioneaza bijuterii pe care sa le ofere cadou cu ocazia diverselor sarbatori sau aniversari. De asemenea, inca de la inceputul activitatii, ea a incheiat cateva contracte cu magazine de bijuterii care ii cumpara produsele pentru a le comercializa.
“Am si clienti - firme intermediare, care cumpara marfa, pun putin adaos si vand mai departe”, spune Natasa Chiosea.
Pentru a-si dezvolta o afacere reusita, ea spune ca s-a concentrat pe oferirea unor lucruri de calitate si onorarea cat mai rapida a comenzilor, uneori lucrand toata noaptea pentru a putea livra a doua zi produsele.
Noii clienti au fost castigati in totalitate pe baza de recomandare din partea cumparatorilor multumiti, fara sa fie nevoie de promovarea afacerii.
Problemele intampinate
Pentru ca in Romania oamenii sunt obisnuiti sa cumpere cristale Swarovski din magazine, una dintre problemele cu care s-a confruntat Natasa a fost neincrederea clientilor in faptul ca ea foloseste cristale originale.
“In tarile post-comuniste, bijuteriile realizate manual nu sunt la fel de apreciate ca in Occident. In tarile vestice, bijuteriile hand made sunt mai scumpe decat cele obisnuite”, spune Natasa Chiosea.
O alta problema de care s-a lovit in desfasurarea activitatii este legata de elementele si materialele folosite in crearea bijuteriilor. Acestea se gasesc destul de greu in Romania, si la un pret mult mai mare decat in afara tarii, asa ca Natasa cumpara o parte din materialele folosite dintr-un magazin specializat din Londra.
Dezvoltarea afacerii
Deocamdata, Natasa Chiosea nu se gandeste sa contracteze un spatiu si sa isi deshida un magazin propriu de bijuterii realizate manual, dar intentioneaza sa lanseze un magazin online. Acesta ar urma sa fie inaugurat cel mai probabil in luna martie, anul viitor, pentru ca atunci se inregistreaza nivelul cel mai bun al vanzarilor.
“Nu as vrea sa deshid un magazin intr-un spatiu comercial, pentru ca incerc sa ma ocup la fel de bine si de afacere si de copii”, explica Natasa.
In toamna acestui an, ea va lansa si noua marca sub care va comercializa de acum inainte produsele, Kiani Cristals. De asemenea, in viitorul apropiat isi va extinde activitatea si prin aplicarea de cristale pe o serie de produse de imbracaminte si textile. Pentru acest lucru, ea va investi in amenajarea unui atelier si achizitionarea aparaturii necesare.
Redactor: Andreea Marinas
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Erata: Sumele referitoare la investitia in firma si cifrele de afaceri din acest articol au fost publicate dintr-o eroare initial in euro, in loc de lei.