Parteneriatul - strategia de business a unui medic stomatolog
Razvan Savu este medic stomatolog si in urma cu sapte ani si-a deschis primul cabinet individual. Acum este implicat in patru companii, trei dintre acestea fiind clinici stomatologice pe care le-a extins alaturi de alti parteneri de afaceri.
Razvan Savu (foto) este din Pitesti, dar a urmat cursurile Universitatii de Medicina si Farmacie "Victor Babes" din Timisoara. Dupa ce a absolvit facultatea, acum zece ani, a facut doi ani de practica profesionala in Germania.
In anul 2004, la sfarsitul lunii martie, si-a deschis primul sau cabinet individual, cu o investitie de 3.000 de euro, bani pe care ii imprumutase. Avea o singura asistenta si un singur unit (scaun dentar), cumparat la mana a doua din Germania.
"In 2005, am reusit sa dau banii inapoi. A fost destul de usor, dar nu asta m-a interesat. Pentru mine a fost important sa ajung sa fiu credibil in fata bancilor. De atunci, am militat pentru o piata alba in stomatologie, lucru care, din pacate, nu este nici acum 100% si am criticat asta, pentru ca au fost momente in care medicii nu aveau absolut nicio sansa sa se dezvolte decat facand acest lucru. La un moment dat, afacerea mea a ajuns la niste niveluri mult mai ridicate, unde n-am mai putut face fata si, poate, n-am mai vrut sa-mi asum neaparat riscurile respective si mi-am luat parteneri, oameni care au inteles business-ul acesta, care au inteles viziunea mea", spune pentru startups.ro Razvan Savu, Medical Manager la trei clinici stomatologice.
Din anii 2005 - 2006, cabinetul s-a axat pe turismul medical, pe mai multe piete (Anglia, SUA, Italia, Franta), ulterior axandu-se doar spre cea franceza.
"Am realizat ca fiecare piata are specificul ei si, pentru a fi profesionisti, trebuia sa ne adresam unei singure piete. Potentialul era atat de mare, incat nu avea rost sa ne lacomim. Am ales piata franceza si prin prisma partenerului meu, care este si varul meu si traieste in Lyon (n.red. - este de origine romana si a plecat din tara acum 16 ani) si impreuna am pus la punct un sistem foarte bun", mai spune Razvan Savu.
Acum doi ani, la inceputul lui martie, cabinetul stomatologic a fost redenumit Medical Tours Company (MTC), mentinandu-si orientarea spre piata franceza.
"Anul trecut, in MTC am avut incasari de 1,2 milioane de euro, iar anul acesta asteptam undeva la 1,5 milioane de euro", precizeaza Razvan Savu.
Lansarea unei clinici pentru copii
Anul trecut, in iulie, Razvan Savu s-a implicat intr-o clinica stomatologica pentru copii, Teddy Care, situata in Pitesti, la fel ca MTC. In Teddy Care sunt trei unit-uri (scaune dentare).
"Este o nisa aparte, in care cred foarte mult. In momentul de fata, clinici de stomatologie pediatrica se afla doar in Timisoara, Bucuresti si Pitesti, iar potentialul este maxim. Din Teddy Care ne dorim foarte mult sa facem o franciza, pentru ca nisa aceasta nu este speculata si nu exista in orasele mari din tara", explica Razvan Savu.
Insa, pentru a se extinde prin franciza, au nevoie de notorietate, astfel ca urmatorul pas pe care vor sa-l faca este de a se extinde in Bucuresti, dar acest moment nu poate fi inca precizat.
Investitia in aceasta clinica a fost in jur de 180.000 de euro, estimandu-se ca va fi recuperata in aproximativ trei ani.
Razvan Savu spune ca la Teddy Care evolutia a fost mai dificila, dar se asteptau sa fie asa, pentru ca este o nisa si sistemul de promovare a fost doar online - outdoor-urile, radio-ul si televiziunea erau interzise anul trecut, ceea ce este insuficient pentru Pitesti.
"In primele sase luni de activitate Teddy, din iulie pana in decembrie 2010, era o situatie indoielnica, daca a meritat sau nu, dupa care primele trei luni ale anului ne-au aratat potentialul si o crestere la care nu ne asteptam. Acum avem un volum destul de mare, sunt in jur de 50 - 60 de pacienti noi, care intra, lunar, in clinica, de la inceputul anului pana acum. Nu ne asteptam, pentru ca, in general, piata din Romania sufera foarte mult din punct de vedere financiar. Dupa toate statisticile facute de noi, cel mai bun feedback il avem din recomandari, cam 65% dintre pacientii noi vin din recomandari", explica Razvan Savu.
Anul trecut, in primul an al Teddy Care, veniturile au fost de 35.000 de euro, in sase luni de functionare, iar in acest an sunt estimate la 120.000 de euro.
Extinderea afacerii cu cea de-a treia clinica
La inceputul lunii decembrie, anul trecut, Razvan Savu a deschis a treia clinica in care este implicat, Royal Dental. Aceasta are o suprafata de 550 mp, distribuiti pe patru etaje, si detine sase unit-uri.
"Este primul proiect pe care il dezvolt in Bucuresti, impreuna cu un partener (n.red. - un elvetian). Clinica a fost realizata incepand cu luna martie, anul trecut, cand am inceput constructia. In afara de medic, a trebuit sa fiu si un mic sef de santier. Nu era prima data, pentru ca la MTC si Teddy Care s-a intamplat aceslasi lucru", precizeaza Razvan Savu.
Clinica se afla in zona de nord a Capitalei, spatiul necesar fiind cautat timp de trei luni. Zona a fost special aleasa pentru a fi in apropierea tuturor tipurilor de publicul ale companiei (pacientii individuali, cei din turismul medical si companii, in nordul Bucurestiului fiind multe cladiri de birouri).
Investitia in Royal Dental este apreciata la 1,5 milioane de euro, din martie anul trecut si pana la sfarsitul acestui an,
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Razvan Savu este medic stomatolog de aproximativ zece ani, iar acum sapte ani si-a deschis primul cabinet individual.
Pentru a-si dezvolta afacerile, el a decis sa se asocieze cu alti parteneri, astfel ca este implicat in trei clinici stomatologice: Medical Tours Company, Teddy Care si Royal Dental.
Veniturile tuturor afacerilor in care este implicat Razvan Savu sunt estimate la 2,12 milioane de euro in acest an.
Turismul medical este una din nisele pe care s-a el specializat, si pe care va continua.
Anul trecut a infiintat Dental Management, dorind sa-si valorifice experienta acumulata in dezvoltarea de clinici stomatologice, prin acordarea de consultanta altor clinici facute de la zero.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.