(9) De ce exista putine web start-up-uri internationale romanesti
Ma intrebam zilele trecute de ce o tara care se lauda cu asa de multe talente care lucreaza pentru marile companii din afara, nu conteaza deloc pe plan international. Concluziile mele:
Lipsa de cunostinte tehnice
E stiut ca toti romanii se pricep sa faca site-uri. Si pana la urma si Facebook e un site, nu? Cat de greu poate sa fie? Realitatea e ca nu ne prea pricepem sa construim un proiect de nivel mare. Si vorbesc din experienta.
Habar nu aveam ce ne asteapta tehnic atunci cand ne-am apucat de uberVU. Sa crawlam to webul conversational, sa monitorizam in real-time Twitter si alte servicii sociale sunt niste probleme cu care nu s-a confruntat nimeni in Romania. Nu foarte multi oameni au codat un motor de cautare la noi si foarte putini stiu sa-l distribuie.
In momentul cand incepi sa lucrezi la proiecte mari realizezi cat de lipsiti de experienta suntem si ca nivelul, din pacate, este jos. Nu spun asta cu aroganta, pentru ca si in cazul nostru a trebuit sa dam cu capul in zid, sa ne facem temele si sa incercam din nou.
Echipele care au reusit sa construiasca site-uri monstruoase in Romania se numara pe degetele de la o mana. Iar facultatile de profil sunt o gluma si nu ajuta cu nimic la rezolvarea problemei. Si cum webul e la mare moda, toata lumea se pricepe la facut site-uri PHP si avem un milion de agentii interactive.
Anturajul
M-am intrebat tot timpul de ce 98% din companiile de succes de pe web apar intr-un singur oras. Oricum ai privi statistica aceasta, ceva nu suna tocmai la locul lui. Insa dupa ce am petrecut cateva saptamani in Silicon Valley si dupa o experienta europeana la Londra, pot spune ca am inteles cat de cat de ce se intampla asta. Si, de asemenea, de ce sunt sceptic ca noi vom avea prea curand un cuvant de spus.
Silicon Valley este o mare infrastructura. Oamenii de acolo respira Internet. Nu numai ca toate talentele sunt in acelasi oras, dar toata zona de business este ca un motor german de produs start-up-uri pe banda rulanta. Stanford este o universitate care scoate niste antreprenori sau ingineri straluciti. Exista sute de investitori. Echipe de avocati specializati pe probleme de web. Ganditi-va care este influenta unui astfel de anturaj.
Din proprie experienta, pot spune ca la noi nu sunt investitori, avocatii nu prea stiu ce inseamna internet iar legislatia e la pamant. Facultatile pregatesc studenti al caror vis este sa lucreze la multinationala pe un salariu mic, dar sigur...cat despre anturaj ce pot sa spun...sansele sunt ca in Regie sa stai la masa cu baieti de baieti si nu cu fondatori de afaceri online.
Mentalitatea
Despre ce vorbim noi romanii de 4 - 5 ani incoace pe la toate conferintele si in general pe unde apucam? Despre bloguri. Despre reclama pe bloguri. Despre furat continut. Despre cine are trafic mai bun ca altul s.a.m.d.
Toate proiectele noi au legatura cu publishingul, ca de...toti stim sa facem site-uri si suntem talentati la scris. Sau cu replicat afaceri de succes din afara.
Iar cand banii din publicitate nu sosesc sau proiectele “copiate” nu au succesul scontat, dam vina pe piata ne-educata si pe marlania mogulilor media care controleaza bugetele.
Ce e de facut?
Spre bucuria mea, lucrurile se schimba incet-incet. In ultimele luni am avut placerea sa cunosc niste proiecte romanesti internationale care m-au impresionant foarte mult. Evenimente precum Open Coffee incep sa prinda tractiune si antreprenorii de la noi nu isi mai protejeaza mareata idee cum faceau pe vremuri. Seedmoney a marcat si aparitia primului fond pentru afaceri la inceput de drum. Lucrurile arata inurajator.
La ce mai trebuie lucrat:
* Mai putine certuri pentru subiecte de doi bani
* Mai multa deschidere catre comunitate si mai mult dialog de calitate
* Mai putina vorba, posturi pe blog si pe Twitter si mai multa munca
Vladimir Oane este co-fondator al Metromind Media, o agentie de marketing online, si partener la CaptainGO, un sistem online de rezervari hoteliere. Din 2007, conduce echipa de dezvoltare a uberVU, o aplicatie web pentru managementul conversatiilor din web-ul social.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Citeste aici articolele anterioare din "Jurnal de start-up".