Afacere de nisa in retailul de cosmetice


Cu aproape doi ani in urma, se deschidea in Bucuresti primul magazin Beautik. Acesta aducea pe piata din Romania un concept inovator, de retail de nisa, dedicat produselor cosmetice pentru ingrijirea fetei si corpului, dar si parfumurilor si produselor pentru machiaj. Acum reteaua cuprinde sase magazine iar al saptelea va fi inaugurat luna viitoare. Conceptul a fost lansat de Green Net, firma ce activeaza de noua ani in domeniul importului si distributiei de produse cosmetice. Andreea Gheorghiu (foto), director executiv la Green Net, povesteste pentru startups.ro cum a crescut afacerea Beautik si care sunt planurile de dezvoltare.

 

Green Net importa si distribuie in regim de exclusivitate, produse cosmetice, dermocosmetice, produse naturiste, suplimente alimentare si parafarmaceutice. Compania face parte din grupul Farmexim care mai detine si reteaua de farmacii Help Net si firma Farmexim care activeaza pe segmentul importului si distributiei de medicamente.

Pentru ca a vazut ca cererea pentru produsele importate este in crestere, managementul Green Net a hotarat, in urma cu doi ani, lansarea unei retele proprii de magazine dedicate acestui segment de piata.

 “In farmacii, ponderea produselor care se vand fara reteta, in care sunt incluse si dermocosmeticele, este de 20%. Piata dermocosmeticelor creste cu aproximativ 25% pe an”, spune pentru startups.ro, Andreea Gheorghiu.

Avand deja contactele stabilite cu unii dintre furnizorii din domeniu, echipa Green Net a pus la punct detaliile proiectului de magazin si a inceput negocierile pentru aducerea de noi produse.

Primul magazin Beautik a fost lansat in vara lui 2006, in Bucuresti, pe baza unei investitii initiale de 58.000 de RON. Suprafata medie a magazinelor Beautik este de aproximativ 50 mp iar conceptul de amenajare a fost patentat la OSIM.

"Dupa ce am lansat primul Beautik, am mai gasit doua spatii comerciale potrivite si am deschis inca doua magazine in Capitala", spune Andreea Gheorghiu.


Conceptul
In momentul lansarii, magazinul a adus pe piata locala un concept inovator, pentru ca in acea perioada nu erau in Romania foarte multi retaileri specializati pe segmentul produselor cosmetice. Existau doua nume importante pe acest segment: reteaua de magazine Sephora, care avea in mare parte parfumuri si produse de machiaj si cateva produse de nisa din categoria de ingrijire a pielii, si parfumeriile Ina Center.

"Am vrut sa avem un concept de magazin cu produse cosmetice de nisa pentru ingrijirea fetei, corpului, dar si parfumuri si produse de machiaj. Am vrut sa aducem marci reprezentative, cunoscute in afara tarii", spune Andreea Gheorghiu.

Chiar daca Green Net aducea deja in tara produse din aceasta categorie pe care le distribuia in farmacii sau supermarketuri, produsele comercializate in magazinele Beautik au fost importate special pentru vanzarea in aceasta retea.

Afacerea Beautik s-a dezvoltat pas cu pas. De exemplu, nu a fost stabilita de la inceput o pondere pe care sa o aiba pe raft produsele din diferite categorii, dar acum predomina cele din categoria de ingrijire a pielii si machiaj, urmate de produsele pentru ingrijirea corpului si parfumuri.


Probleme
Ca in cazul oricarui start-up care deschide un segment nou de piata, dezvoltarea retelei de magazine a avut de depasit si o serie de probleme. Cea mai importanta a fost legata de relatia cu furnizorii straini si castigarea increderii acestora.

Green Net avea deja experienta pe segmentul importurilor de produse pe care le distribuia altor comercianti, asa ca trecerea la importuri pentru reteaua proprie de magazine nu a fost dificila. Insa, negocierea contractelor cu furnizorii straini a fost destul de grea.

 “Sunt multi producatori straini importanti, activi pe anumite nise, care nu cunosc piata din Romania si nu au incredere sa isi comercializeze produsele aici. Ei au nevoie de niste garantii ale vanzarilor pe care le pot obtine aici. Din acest motiv, negocierile sunt greoaie si dureaza ceva timp”, explica Andreea Gheorghiu.

O alta problema care afecteaza mai mult activitatea de import a Green Net decat pe cea de retail in magazinle Beautik, este legata de resursele umane. De exemplu, in echipele de vanzari ale companiei este important sa existe si medici – cand acestia merg la medicii din cabinete pentru a le prezenta produsele importate de Green Net, trebuie sa vorbeasca acelasi limbaj tehnic, sa poata face fata unui dialog.

Pentru ca firmele multinationale din domeniul farmaceutic au recrutat multi medici in echipele de vanzari, companiile precum Green Net au fost nevoite sa se orienteze catre recrutarea de specialisti din domenii apropiate – chimisti, biologi, etc.


Promovare
Promovarea joaca un rol foarte importat in cresterea vanzarilor, mai ales ca este vorba de o afacere pe un segment de piata care abia incepe sa se dezvolte. Chiar daca marcile importate sunt cunoscute si apreciate in strainatate, nu sunt la fel de cunoscute si la noi. Asa ca trebuie investit si in promovarea acestora. De asemenea, trebuie educati si potentialii clienti, pentru ca acum multe produse cosmetice sunt cumparate din supermarketuri si mai putin din farmacii sau din magazine specializate.

 “In reclamele unora dintre produsele cosmetice, se specifica faptul ca pot fi cumparate din farmacii. Acesta este un lucru bun, pentru ca ii educa pe clienti, iar educatia are un rol important in acest business”, spune Andreea Gheorghiu.

Campaniile de educare sunt importante atat pentru a atrage clientii in magzinele specializate si in farmacii, cat si pentru ca acestia sa inteleaga diferenta dintre produsele dermocosmetice si cele cosmetice. Tocmai de aceea, in campaniile de promovare, exista persoane din partea Green Net care stau in farmacii, fac sampling si prezinta produsele. In plus, in farmacii exista si sfatul unui specialist, sfatul farmacistului.

Reteaua Beautik a fost promovata prin organizarea de evenimente de lansare de magazine, lansare de marci, direct mailling, actiuni de PR. In acest moment, se lucreaza la fidelizarea clientilor, motiv pentru care a fost lansat cardul de fidelitate MyBeautik.


Dezvoltare
In acest moment, exista sase magazine Beautik: patru in Bucuresti, unul in Polus Mall in Cluj si unul in mall-ul Felicia din Iasi. Al saptelea magazin al retelei urmeaza sa fie lansat la sfarsitul lunii martie, in mall-ul din cadrul zonei comerciale Baneasa, in nordul Bucurestiului.

Magazinul din Baneasa va fi locatia reprezentativa a retelei Beautik. Va fi amenjat intr-un mod diferit si va fi schimbat modul de iluminare, punandu-se mai mult accent pe aceasta.

 “Suntem in negocieri cu alte mall-uri din tara pentru a ne extinde, atat in Bucuresti, cat si in alte orase din tara. Daca vom gasi o locatie buna, chiar si stradala, atunci vom deschide un nou magazin”, spune Andreea Gheorghiu.


Povestea Green Net
Compania si-a inceput activitatea ca o divizie a firmei Farmexim, dar la un an de la lansare, in 1999, s-a desprins de firma-mama si a devenit o firma independenta.  

“Am stat ca divizie a Farmexim un an de zile. Am invatat de la ei, pentru ca sunt importatori cu traditie. Avand sprijinul lor, am inceput sa abordam furnizorii externi si sa aducem produse pe piata interna. Am invatat pas cu pas si, in fiecare an, am participat la targuri de cosmetice din afara tarii”, spune Gheorghiu.

Produsele sunt importate in regim de exclusivitate si apoi distribuite catre marile retele de farmacii, supermarketuri si farmacii independente. Un procent de 60% din produse ajung in farmacii iar 40% pe rafturile din supermarketuri. Initial, produsele au fost distribuite mai mult in farmacii, dar, incepand cu anul 2000, cand s-a inceput importarea produselor Sisma si Cotoneve, a inceput sa creasca pondrea supermarketuilor in distrbutie.

Printre primele marci aduse in tara se numare Aboca, Foltene, Sisma si Skincode. Compania are forte de vanzare separate pentru cele doua canale de vanzare pe care le targeteaza - farmacii si mass market.

Firma a crescut de la 2 oameni in 1999 la proximativ 50 in prezent si detine propriile departamente de marketing si vanzari, independente de celelalte companii ale grupului Farmexim, si un depozit propriu.

Cifra de afaceri a Green Net a crecut in fiecare an cu intre 35% si 40%. Pentru anul acesta este estimata o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 40% fata de cele 4,5 milioane de euro obtinute in 2007. Cifra de afaceri a Green Net include atat operatiunile de import si distributie, cat si pe cele de retail din magazinele Beautik.

 

Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii