Antreprenorul perfectionist


Daniel Guzu a fondat, impreuna cu un partener de afaceri, Guzu Chim (redenumita Fabryo), firma care s-a impus pe segmentul vopselelor si lacurilor. A fost actionar in Vinexpert, retailer de vinuri. A intrat pe segmentul profilelor metalice pentru constructii. Acum se pregateste sa atace un nou domeniu, cu o afacere destinata productiei de vin.

 

Perfectionist. Asa ar trebui sa fie un antreprenor, in viziunea lui Daniel Guzu. In urma cu 14 ani, omul de afaceri punea pe picioare afacerea Guzu Chim, incepand productia intr-un spatiu de la subsolul unui bloc din cartierul Rahova, Bucuresti. Pe vremea aceea, firma producea antigel, lichid de frana si solutii pentru curatarea parbrizelor.

Intre timp, compania s-a extins pe segmentul vopselelor si lacurilor iar astazi are un nou nume, Fabryo Corporation, si, printre actionari, se afla un fond de investitii, Oresa. Fondul de investitii a preluat in urma cu doi ani 49% din pachetul de actiuni al companiei, cand partenerul lui Daniel Guzu in aceasta afacere a decis sa isi faca exit-ul. Produsele Fabryo s-au impus pe segmentele lor de piata sub marcile Savana, Innenweiss, Ekonomic sau Rost.

Intr-un interviu special pentru startups.ro, Daniel Guzu vorbeste despre firmele pe care le-a lansat in ultimii ani, despre antreprenoriat si despre noile sale planuri de business.


Dezvoltarea afacerilor
In 2004, am lansat Bau Profil, o afacere pe segmentul profilelor metalice pentru constructii, folosite la placarea cu gips carton. Am luat aceasta decizie de extindere pentru ca am vazut oportunitatea din piata si pentru ca puteam profita de aceiasi clienti pe care ii are Fabryo – firmele de constructii si distribuitorii, prin departamentele de materiale de constructii.

Anul trecut, compania de profile metalice a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 12 milioane de euro. In perioada urmatoare, voi extinde aceasta firma prin lansarea unui fabrici de mortare uscate si adezivi pentru gresie si faianta. Investitia in noua fabrica se ridica la 5 milioane de euro iar constructia urmeaza sa fie amplasata langa fabrica Fabryo din Popesti Leordeni. Productia va incepe anul acesta, in toamna urmand a fi scoase pe piata primele produse.


Extinderea in afara tarii
La inceputul anilor 2000, am incercat sa ies pe pietele din afara cu Fabryo, dar, daca te extinzi in strainatate, nu ai cum sa faci fata fara o cultura organizationala care sa te ajute.

In general, cultura organizationala se stabilizeaza in 20 – 30 de ani intr-o companie. La noi, s-au facut prea multe lucruri intr-un timp foarte scurt si cultura organizationala nu este bine dezvoltata in firmele romanesti.

Eu am mers pe piata din Rusia (Moscova), unde momentul era potrivit pentru o extindere pe acest segment, si pe piata din Italia (Milano), dar nu aveam in companie oameni protiviti care sa se ocupe de afacere. Pe piata din Rusia am stat trei ani iar pe cea din Italia un an. Am renuntat din cauza lipsei de resurse umane potrivite.


Un nou start-up
In toamna anului trecut, am iesit din actionariatul companiei Vinexpert (nr: retea de magazine specializate in comercializarea de vinuri). Detineam pachetul majoritar de actiuni, dar nu mai aveam timp sa ma ocup de dezvoltarea business-ului asa cum trebuie.
In schimb, am ramas in domeniul vinurilor, dar cu o alta afacere. Eu provin dintr-o zona viticola, de langa Panciu, si, inca de cand eram mic, imi placea sa o ajut pe bunica sa faca vin.

Mi-am propus sa reintroduc in productie terenurile din zona in care m-am nascut. Pana acum, am cumparat in jur de 160 de hectare in zona si ma voi opri din achizitii cand voi ajunge la 300 de hectare, probabil anul viitor. Este foarte dificil de cumparat teren aici, pentru ca nu exista suprafete mari si trebuie sa achizitionezi parcele mici pe care sa le compactezi.

Imi doresc si sa construiesc un conac - nu am de unde sa cumpar unul deja existent, pentru ca in acea zona nu au existat mari mosieri.
Pentru inceput, vreau sa dezvolt aceasta afacere prin incheierea de parteneriate cu distribuitori. Voi incepe productia de vin in toamna acestui an.

Am investit 2 milioane de euro in aceasta afacere, pana acum. Voi mai investi inca 5 milioane de euro in 2008 si 4 milioane de euro in 2009. Banii sunt folositi pentru amenajarea cramei, achizitia de utilaje agricole, utilaje de vinificatie, constructia cladirilor necesare, plantarea vitei-de-vie si a pomilor. In afara de podgorie, am invesitit si in crearea unei livezi cu pomi fructiferi.

Pentru plantarea vitei-de-vie, lucrez cu o firma din Italia care detine o pepiniera in Arad si care se ocupa de tot, incepand de la organizarea terenului sau amplasarea stalpilor de sustinere si pana la plantarea butasilor. Livada are la baza know-how oferit de firma din Olanda de la care am cumparat pomii si care ne asista la plantat.

Activitatile de aici se incadreaza la obtinerea de fonduri europene - se pot finanta aproximativ jumatate din unele investitii pe care le derulez, asa ca vreau sa aplic pentru obtinerea unei finantari, chiar daca am investit deja proprii bani.
Aceasta este o afacere de la care nu astept un profit rapid. Este o afacere pe care o fac din pasiune. In timp, in trei – patru ani, va urma si profitul.


Parteneriate de afaceri
Eu mi-am ales parteneri de afaceri atunci cand am simtit ca firma nu mai poate fi condusa la fel. Asta se intampla, in cazul Fabryo, cand am ajuns la aproximativ 200 de angajati.

Pe masura ce compania creste, incep sa apara probleme de organizare. Un parteneriat cu un fond de investii aduce proceduri care fac firma sa mearga mai departe, sa se dezvolte. La peste 200 de angajati, eu nu mai puteam sa ii motivez personal pe toti, trebuia sa ia nastere o cultura organizationala tip corporate.

In cazul parteneriatelor care nu implica fonduri de investitii, ci alti antreprenori, trebuie tinut cont de scopul asocierii. De obicei, este foarte importanta partea financiara si, din acest motiv, majoritatea parteneriatelor au loc pe plan financiar. Este exempul antreprenorilor care sunt pasionati de un anumit domeniu de business, dar nu au suficienti bani pentru a lansa o afacere. Insa, este foarte dificil sa gasesti pe cineva care sa aiba aceleasi valori ca si tine, de aceea, multe parteneriate se destrama de-a lungul timpului.

De asemenea, cand sunt mai multi parteneri intr-o afacere, aproape mereu apare si o competitie legata de care dintre ei sa fie sef in companie. Cu un fond de investitii, lucrurile sunt mai simple, componenta de ego este mai scazuta.

In ceea ce ma priveste, mi-am propus ca, de acum inainte, toate afacerile pe care le lansez, sa le fac singur sau cu un fond de investitii de tipul Oresa.


Cultura organizationala
Cand o companie trece de la cultura antreprenoriala la cea de tip corporate, antreprenorul trebuie sa inceapa sa delege responsabilitati catre echipa de management. In mod ideal, ar trebui clonat antreprenorul la conducerea fiecarui departament din companie, pentru ca lui ii pasa de ceea ce face, este perfectionist.

Recunosc, mie nu imi plac corporatiile. Sunt antreprenor, sunt obisnuit sa iau deciziile rapid, sa mi le asum, sa am o legatura directa cu oamenii. Nu sunt obisnuit sa ma incardez intr-un mediu prea rigid.

Cand am trecut la structura tip corporate in cadrul Fabryo, le-am explicat angajatilor ca schimbarile care au loc sunt menite sa ii ajute sa aiba un loc de munca mai stabil si conditii mai bune de lucru. A fost nevoie de explicatii in companie, astfel incat, oamenii sa inteleaga ce se intampla, sa nu se teama de schimbare.

Cand ai peste 200 de angajati in fabrica, unii au un interes mai scazut in a lucra bine. Eu sunt perfectionist si, de exemplu, nu imi place sa iasa din fabrica o galeata de vopsea care are praf pe capac. Angajatilor trebuie sa le pese. Daca nimeni nu sterge capacul de parf, inseamna ca nu este apreciat clientul.

Cultura organizationala se formeaza de la sine si ajuta in cazurile in care antreprenrul nu mai poate fi peste tot in companie. Noi am mers pe ideea ca lucram pentru client. De la inceput am incercat sa insuflu asta in companie.


Resurse umane
Atunci cand imi aleg angajatii, ma uit sa vad daca le pasa de rezultatul muncii lor, daca sunt perfectionisti, daca au moralitate, etica. Este greu sa ii gasesti pe toti pasionati si perfectionisti.

Tocmai de aceea, eu incurajez promovarile din interior. Aduc oameni din afara companiei, doar daca in firma nu exista angajati care sa aiba experienta sau calitatile necesare pentru postul vizat.

Cand aduci pe cineva din afara companiei, te poti lovi de o problema de mentalitate - angajatii respectivi sa fie motivati doar fianciar, de multe ori, fiind mercenari. Risti sa aduci pe cineva care nu lucreaza in spiritul companiei, care nu nu pune suflet.


Antreprenoriat
Nu imi propun o cota de piata cand lansez o afacere - mi se pare ca lucrurile sunt puse invers de cei care se gandesc mai intai la asta. O afacere este facuta pentru a-i servi pe oameni. Daca faci asta bine, restul vine de la sine - si cifra de afaceri mare, si cota de piata semnificativa. Cand incepi o afacere doar ca sa castigi mai multi bani, nu ai motivatia corecta.

Pe mine nu ma motiveaza profitul, cifra de afaceri. Ma motiveaza sa construiesc, sa ridic de la zero o afacere, sa perfectionez o companie pana la un anumit nivel, cand firma devine stabila, pana la un punct in care pot sa o aduc singur.

Imi place orice este nou si observ oportunitatile din piata pentru a dezvolta o anumita afacere. Cred ca antreprenorii trebuie sa se priceapa la ceea ce fac, sa fie pasionati si sa isi doreasca mereu sa se perfectioneze.

Ca manager in propria companie, trebuie sa ii ajuti pe toti cei din subordine - eu ma gandesc mereu la problemele lor si la modalitatile de rezolvare. Iar cand numarul angajatilor creste, trebuie sa inveti sa delegi. In general, eu am delegat atunci cand am gasit oamenii potriviti. De multe ori, angajatii au idei mai bune decat mine si ii ascult inainte de a lua orice decizie.

Problemele antreprenorilor romani sunt legate de lipsa de experienta in management. Si exista si o frica pentru nou si pentru antreprenoriat. Multi cred ca este suficient sa aiba o idee de afaceri, dar nu este asa. Daca ai o idee de business, nu inseamna ca esti antreprenor. Inventatorii nu sunt antreprenori, nu este totul doar stiinta.

Trebuie sa iti asumi riscul pe care il are un antreprenor, acela de a pierde bani. Daca ai o idee de afaceri in care crezi, trebuie sa iti asumi riscul sa o pui in practica, chiar sa imprumuti bani pentru a o realiza.

 

Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii