(4) Clientul trebuie sa te ajute sa-l ajuti


Relatiile de afaceri sunt ca o simbioza. O intelegere reciproca intre furnizor si client este esentiala. Adaptarea la mediul in care functioneaza compania este vitala, iar alegerea unor oameni potriviti cu sarcinile de indeplinit este cheia succesului. 

 

Spuneam ca este important primul client, si ca merita sa i te dedici, chiar daca acest lucru iti ia 14 ore zilnic. Dar ce te faci cand vrei sa faci bine, si acest bine nu este neaparat sesizat de … nu, nu de compania clienta, ci de un partener al sau? Pai ce sa faci? Continui, te tii tare, si incerci sa salvezi ce poate fi salvat din planul de comunicare (cam 25% din propuneri). Si incerci sa aplici cat mai bine ce a ramas. E vorba de interesul clientului tau, primordial in situatia data. Chiar daca stii ca printre lucrurile "taiate de pe lista" erau lucruri foarte utile pe care le puteai face. Incerci sa faci cel mai bine cu ce a ramas.

In domeniul comunicarii, cateodata este dificil ca parerile sa fie unanime. Si este greu ca oamenii obisnuiti cu alt mediu de desfasurare al business-ului, sa sesizeze imediat si cu acuratete foarte mare, ce se potriveste in noul mediu in care actioneaza (si aici vorbesc clar de companii care isi deschid filiale in Romania).

Dupa principiul "Socoteala de-acasa nu se potriveste cu cea din targ", meritul managerului unei asemenea companii, adesea expat, este sa poata sesiza si intelege diferentele dintre cele doua medii, cel de origine si cel romanesc. Si sa aiba incredere in omul pe care l-a angajat, si in specialistii pe diversele domenii.

De fapt, talentul unui manager, care deschide o filiala, este sa reuseasca sa selectioneze o echipa potrivita, si in interiorul companiei, si in exterior (companiile furnizoare), echipa care sa stie ce are de facut, si pe care sa se poata baza. Si apoi, sa aiba incredere.

Desigur, nu poti abandona filosofia companiei mama. Insa, nu o poti implementa pur si simplu, fara o minima adaptare, intr-o alta tara. Cand mergi la Roma, trebuie sa te porti ca romanii. Secretul este flexibilitatea si un spirit permanent atent, permeabil la lucrurile din jur. Si, cum spuneam mai sus, talentul de a se inconjura de oamenii cei mai potriviti pentru lucrurile pe care le au de facut. 

Si mai e ceva: sa stii sa asculti. Daca sunt patru, cinci, zece pareri care iti spun acelasi lucru, trebuie sa tii cont de ele. Bineinteles, nu nesocotind valorile si filosofia firmei. Dar nu poti neglija vocile care spun aceleasi lucruri, in aceeasi directie. Daca neglijezi, si tii cont doar de felul in care actiona firma in tara mama, este deja o problema.

Compania risca sa nu se "potriveasca" in mediul romanesc, risca sa nu-si gaseasca locul, oricat de bune ar fi serviciile sale, si oricat de competitiva ar fi. Fara o minima imagine, coerenta cu mediul in care activeaza, sistemul te respinge. Iata unde intervine comunicarea, si increderea in omul care te poate ajuta sa comunici eficient, si, mai ales, potrivit cu mediul in care ti-ai propus sa evoluezi. 

Ca antreprenor la inceput de drum, stiu ca pentru o companie ca a mea, sa intelegi gandirea clientului si filosofia firmei lui, este esential. Stiu ca trebuie sa inveti putin din business-ul lui pentru a putea comunica eficient pe piata pe care activeaza.

Dar ma gandesc acum, dupa ce am tras deja anumite invataminte din experienta, ca si reciproca este valabila. Nu neaparat in aceeasi masura, dar este important ca si compania client sa inteleaga anumite lucruri despre compania furnizor. De fapt, relatiile de afaceri sunt ca o simbioza. Desigur, clientul te alege, in functie de anumiti factori. Bineinteles, ai si tu libera alegere de accepta un client sau nu.

Dar dupa alegerea reciproca, clientul trebuie sa inteleaga cat de cat despre ce e vorba in ceea ce faci, pentru ca rezultatul muncii furnizate sa fie optim pentru compania sa. El trebuie sa te ajute sa il ajuti. 

 

Gabriela Malcinschi este manager al BTL MediaCom, companie de PR si comunicare, si are o experienta de 14 ani in presa. A absolvit cursurile Institut Universitaire Technologique, comunicare, specializarea jurnalism, la Bordeaux, in 1994.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.

 

Citeste aici articolele anterioare din "Jurnal de start-up".


Nu exista comentarii