Incepi o afacere singur sau in parteneriat?
Cand conduci singur propria afacere, ai si puterea de a lua deciziile, dar iti asumi si riscul alegerilor gresite. Cand ai un partener in companie, te poti baza pe experienta acestuia in domeniu, pe un sfat, atunci cand ai nevoie sau pe sprijinul financiar. Insa, pot aparea si situatii conflictuale, cand opiniile de business ale asociatilor nu se potrivesc.
George Butunoiu, specialist in consultanta HR si directorul propriei companii din domeniu (George Butunoiu Consulting Ltd.), spune, pentru startups.ro, ca este recomandat ca antreprenorii care au toate resursele necesare (capital, know-how-ul necesar, etc.) si care se implica intr-o afacere mai putin riscanta, sa inceapa un business pe cont propriu, singuri.
“Cu toate acestea, si business-urile lansate in parteneriat au avantajul lor. De exemplu, daca asociatul este o persoana cunoscuta si apreciata pe piata din Romania, business-ul va avea un plus de imagine, iar un business cu mai multi parteneri poate sugera mai multa soliditate”, spune Butunoiu.
Sunt, insa, cazuri in care un business lansat in parteneriat se impune pe piata mult mai greu decat un business lansat individual. De cele mai multe ori, acest lucru se intampla din cauza neintelegerilor dintre parteneri, care, la un moment dat, pot duce la separarea acestora.
“Cu cat sunt mai multi actionari, cu atat deciziile se iau mai dificil, fapt ce ingreuneaza dezvoltarea afacerii pe piata”, explica Butunoiu.
Consultantul spune ca antreprenorii care doresc sa lanseze un business in parteneriat (indiferent de numarul asociatilor) trebuie sa tina cont de cateva criterii de selectie a partenerilor de afaceri. Cele mai importante elemente sunt increderea si onestitatea viitorului asociat, iar, in functie de business, pot aparea o multime de alte criterii precum experienta, imagine, capital, forta de munca, etc.
“Antreprenorii implicati intr-o afacere lansata in parteneriat ar trebui sa adopte o strategie de formalizare (in scris). Din cauza ca regulile nu sunt respectate, majoritatea business-urilor din Romania lansate in parteneriat, nu rezista pe termen lung”, este de parere Butunoiu.
Formalizarea colaborarii nu va impiedica cu nimic derularea activitatii, deoarece intelegerile sunt scoase din sertar numai in caz de conflict.
Parteneri de afaceri
Compania Aventura Parc, o firma franco-romana, a fost infiintata in anul 2005 de catre Cristina si Olivier Rebiere. Ei au lansat Aventura Parc, primul parc de aventuri din mijlocul naturii, din Romania, loc unde se organizeaza jocuri si activitati in aer liber, atat pentru copii, cat si pentru adulti.
Cristina Rebiere, director general, Aventura Parc, spune, pentru startups.ro, ca, atunci cand iei decizia de a lansa un business in parteneriat, trebuie sa eviti “lasatul la intamplare”, pentru ca acesta nu poate aduce nimic bun.
"Avantajul inceperii unui business in partenariat este acela de a reuni competentele mai multor actionari. Ca in orice proiect lansat in parteneriat exista, insa, si dezavantaje, acestea fiind cauzate de alegerea gresita a partenerului de afaceri. In acest caz, problemele apar imediat ce businessul devine unul de succes", spune Cristina Rebiere.
Din punct de vedere financiar, avantajul unui partenariat este, bineinteles, punerea in comun a fondurilor. Pe cont propriu, avantajul este ca risti singur, dar si castigi singur.
"Ceea ce este determinant in succesul unei afaceri si in realizarea personala este alegerea partenerului «cel bun». Daca te-ai inselat cand ai ales partenerul, atunci dificultatile apar dupa 1-2 ani, iar starea de spirit se deterioreaza, putand duce chiar pana la distrugerea relatiile personale cu partenerul respectiv", spune directorul Aventura Parc.
Printre criteriile in functie de care iti poti alege partenerul potrivit de afaceri, Cristina Rebiere enumera compatibilitatea de spirit, telurile comune, complementaritatea, un proiect clar si comun sau comunicarea sincera si la timp
"Un partener este ales in functie de tipul afacerii dorite. Nu stiu daca exista o metodologie a alegerii ideale a unui partener de afaceri, decizia depinzand de multi factori. Poate o alegere strict bazata pe criterii profesionale si de business (fara nici un fel de implicatii sau relatii personale) ar fi buna", spune Cristina Rebiere.
Ea este de parere ca, daca un cuplu functioneaza in viata personala foarte bine, atunci, cei doi vor forma un bun parteneriat si intr-o afacere. Totusi, nu ar recomanda alegerea unui partener care este prieten sau ruda, pentru ca acest lucru poate duce la deteriorarea relatiei personale cu partenerul respectiv.
Pe cont propriu
Dupa o experienta de 14 ani in presa, Gabriela Malcinschi si-a lansat anul trecut propria companie de PR si comunicare, BTL MediaCom, ea fiind singurul actionar al firmei.
"Cel mai important avantaj de a incepe o afacere singur este acela ca decizia in ce priveste drumul acestei afaceri e concentrata intr-o singura persoana. E greu sa te potrivesti cu cineva 100%, in asa fel incat sa vezi totul in acelasi fel. Daca ma gandesc bine, nu e de fapt important sa vezi totul la fel, ci e important ca discutia sa aduca o decizie buna, chiar si discutiile in contradictoriu", spune Gabriela Malcinschi.
Ea considera ca, uneori, punctele de vedere diferite sunt un motor al progresului, insa, din pacate, nu e o regula, si acest lucru nu se intampla mereu. Cateodata, diferentele pot incetini dezvoltarea, si din punctul acesta de vedere, este mai bine sa existe o singura persoana de decizie, decat mai multe.
"Oricum, cel mai adesea, probabil, in cazul a doi sau mai multi asociati, exista un lider in ceea ce priveste decizia. E greu de crezut ca procentele de asociere reflecta perfect si ponderea in deciziile de business. Iar aceasta diferenta poate duce la frustrare si nemultumire, si, in timp, implicit la fisuri in afacere", spune Gabriela Malcinschi.
In ceea ce priveste asocierea pentru lansarea unui business, managerul BTL MediaCom este de parere ca acest lucru poate fi benefic atunci cand asociatul a mai detinut alte afaceri si poate veni cu experienta lui de business sau cand acesta are cunostinte si abilitati diferite de ale tale, largind aria de dezvoltare a companiei.
"A incepe singur o afacere inseamna si a-ti asuma singur dificultatile inerente unui inceput. Inseamna sa te confrunti cu lucruri mai mult sau mai putin placute. Daca te asociezi, infrunti in doi aceste lucruri", spune Gabriela Malcinschi.
Un partener cu experienta de business te poate ajuta, pentru ca este important sa nu fi complet nepregatit la ceea ce se poate ivi in viata unei firme nou infiintate. De asemenea, in conditia in care exista o armonie in luarea deciziilor, doi sau mai multi asociati se completeaza si dau un plus afacerii in care sunt implicati.
Dezavantajul asocierii este ca, in cazul partenerilor cu aptitudini diferite, este normal sa se faca o oarecare impartire logica a sarcinilor (si cateodata tacita). Insa, diferenta dintre felul sarcinilor asumate de fiecare dintre asociati, si poate proasta sau superficiala intelegere a sarcinilor celuilalt, pot duce la frustrari din partea asociatilor, de tipul "Eu muncesc si el se plimba, dar impartim profitul. Eu duc greul", explica Malcinshi.
Ea da exempul a doi parteneri de afaceri, prieteni inainte de asociere, care isi impartisera sarcinile in felul urmator: unul facea munca de birou, iar celalalt mergea pe teren sa incheie contracte. Reciproc, amandoi au inceput sa se suspecteze de un volum mai mic de munca decat cel propriu, ceea ce a dus la frustrari si apoi la ruptura. Fiecare dintre ei traieste in continuare cu sentimentul ca a avut dreptate, dar afacerea a avut din pacate, de suferit.
De asemenea, Malcinschi aminteste ca sunt foarte rare marile business-uri de success care sa fie rezultatul unei asocieri - in general, acestea sunt fie afaceri de familie (unde asociatii au si alte motive de a ramane impreuna, in afara celor legate de afacere), fie apartin unui asociat unic.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.