Desi contextul crizei franeaza piata de marketing direct din Romania, potentialul de dezvoltare exista, multe dintre companii alegand sa nu opereze reduceri de bugete pentru un canal de comunicare masurabil si cu rezultate imediate. Criza aduce insa cresterea componentei online, dar si modalitati personalizate de interactiune cu potentialii consumatori.
Potrivit jucatorilor din domeniu, piata de marketing direct din Romania a inregistrat un ritm de evolutie de doua cifre procentuale, in ultimii ani.
“Indiferent de modalitatea de comunicare cu consumatorul, gestiunea informatiilor despre clienti va ramane vitala pentru multe firme. Astfel, marketingul direct va avea intotdeauna un loc important in mixul de marketing”, spune pentru startups.ro Mihai Petroff, director la compania Mailers.
In contextul in care consumatorul a devenit tot mai sofisticat, iar piata din ce in ce mai dinamica, Petroff spune ca deciziile de marketing si de vanzare trebuie sa plece in primul rand de la consumator, si prin urmare, nevoia de comunicare directa cu clientul, cu cel care aduce profitul companiei, devine stringenta.
Directorul Mailers mai spune ca vom asista la o diversificare a metodelor de interactiune cu clientul, in contextul in care consumatorul devine tot mai ocupat si mai "imun" la tehnicile de marketing.
Tendinte
Specialistii in marketing direct estimeaza o tendinta de crestere a componentei online (prin e-mail) si a celei prin sms, fara ca mesajele comerciale directe din print (prin posta) sa dispara. (Citeste mai multe despre cum sa faci o campanie de e-mail marketing). Totodata, tendintele arata personalizarea si fragmentarea modalitatilor de interactiune cu consumatorul.
“Este mult mai ieftin sa produci o campanie de direct marketing pe e-mail, costurile de recrutare a membrilor unei baze de date sunt mult mai mici, iar costurile de distributie sunt inzecit mai mici. Se observa o trecere spre comunicarea electronica, nu o inlocuire a acesteia”, spune Serban Goran.
Totusi, tendinta de digitalizare a fluxului de informatii nu constituie o noutate. Marian Seitan considera ca noutatea este determinata de combinarea tuturor canalelor de comunicare pentru obtinerea rezultatului dorit.
“In functie de mesajul care trebuie trimis consumatorului, marketerul isi adapteaza modalitatea de comunicare sau combina mai multe modalitati de comunicare. Spre exemplu, se poate trimite un SMS ca teaser, un e-mail cu informatia detaliata si poate fi sunat consumatorul in decurs de o ora de la deschiderea e-mailului”, explica Seitan.
Utilizarea strategica
Ca actiune de marketing, marketingul direct este mai degraba strategic decat tactic. In opinia lui Serban Goran, acesta presupune un angajament pe termen lung, pentru ca impune niste cheltuieli de creare, intretinere si utilizare a unei baze de date, dar si analize precise a grupurilor tinta si determinarea mesajelor in functie de aceaste grupuri tinta.
Presedintele Asociatiei Romane de Marketing Direct (ARMAD) considera insa ca preponderente in Romania sunt companiile care utilizeaza marketingul direct in scop tactic, la lansarea unor produse sau diseminarea unor informatii considerate de brand a fi importante, si mai putin in scop strategic.
“Marketingul direct inseamna dialog, iar acesta nu se poate face dintr-o singura trimitere postala sau un singur e-mail. El trebuie privit ca o succesiune de interactiuni, benefice de ambele parti”, considera Serban Goran.
Cine foloseste marketingul direct
Specialistii considera ca marketing-ul direct nu trebuie sa lipseasca din mixul de comunicare, mai ales pentru companiile care au nevoie sa personalizeze mesajul promotional sau care isi directioneaza efortul de comunicare catre o piata tinta bine definita.
In opinia directorului Mailers, “marketingul direct a fost, este si va fi folosit de companiile care au inteles cel mai bine care este avantajul de a comunica direct consumatorul, de companiile care au o piata de nisa sau restransa, si nu in ultimul rand companiile care isi bazeaza vanzarile strict pe comunicarea directa, adica vanzarea prin corespondenta”.
Nu exista limite in utilizarea marketingului direct, acesta fiind valorificat de organizatii care activeaza in sectoare diverse: auto, telecom, banci, asigurari, ONG.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.