45% dintre romani spun ca vor sa-si mareasca cheltuielile de Craciun
Intentia este anuntata chiar daca, la intrebarea legata de evolutia economiei in 2009, 46% dintre romani au spus ca se asteapta la o deteriorare a acesteia.
Conform unui studiu Deloitte, numarul romanilor care isi stabilesc un buget pentru sarbatorile de iarna a ajuns la 48%, in crestere fata de 37%, anul trecut, se arata in comunicatul de presa. Datele releva ca doar o parte dintre romani cred ca puterea lor de cumparare va scadea fata de anul trecut.
Un procent de 50% dintre romanii intervievati de Deloitte considera ca declinul financiar nu va avea un impact direct asupra situatiei lor personale. Reprezentantii companiei mentioneaza insa ca, in momentul realizarii studiului, impactul crizei financiare pe piata din Romania era la inceput.
Studiul realizat de Deloitte privind cheltuielile de sarbatori se afla la a 11-a editie si a fost realizat in 16 state europene, in Africa de Sud si Statele Unite. Pentru Romania, Slovacia si Ucraina aceasta este prima editie a studiului. Informatiile au fost adunate prin intermediul internetului, cu ajutorul unui chestionar structurat si a unui esantion selectat – in Romania au fost intervievate 618 persoane. Interviurile s-au derulat in ultima saptamana din septembrie si prima saptamana din octombrie.
“Acest studiu arata ca proverbialul apetit al romanilor pentru cumparaturi, desi se mentine ridicat, se reorienteaza treptat catre o abordare mult mai matura. Este un mesaj important pentru operatorii de retail”, spune George Mucibabici, Presedintele Deloitte Romania.
In aceste conditii, retailerii se vad obligati sa satisfaca dorintele consumatorilor, insa prin oferirea de argumente solide pentru aceste achizitii, considera reprezentantii Deloitte. Totodata, operatorii trebuie sa isi concentreze atentia asupra ofertelor speciale si a cumparaturilor realizate in perioadele anterioare si post-sarbatori. Aceste doua ultime tipuri de cumparaturi vor atrage 78% din totalul achizitiilor din Romania, conform Deloitte.
"Consumatorii vor produse folositoare, dar vor in acelasi timp sa profite si de ofertele speciale. In plus, inainte de achizitii, ei cauta cat mai multe informatii si vor sa obtina cel mai bun raport calitate - pret”, completeaza George Mucibabici.
In privinta marcilor, 69% dintre romanii chestionati declara ca le prefera pe cele premium si nu sunt interesati de magazinele de tip discount. In plus, romanii isi cumpara cadourile mai ales din hipermarket-uri (77% dintre ce intervievati).
Spre deosebire de romani, vest-europenii sunt mult mai interesati de economisire. Astfel, 46% dintre romani spun ca economia este in recesiune, fata de trei sferturi dintre europenii din Vestul continentului.
Astfel, 40% dintre vest-europeni vor sa isi limiteze cheltuielile de sfarsit de an pe cadouri, iar jumatate dintre ei isi vor stabili un buget in acest sens. Un procent de 60% dintre europeni se asteapta la un declin economic si la scaderea puterii de cumparare anul viitor. Ei sunt ingrijorati mai ales de scumpirea alimentelor si a energiei.
“In acest context (n.red. - economic), orice intentie de a anticipa nivelul cumparaturilor de Craciun include si o doza considerabila de incertitudine. Oricare ar fi intentiile de achizitii declarate astazi (n.red. - in perioada realizarii studiului), in acest an, o mare parte din deciziile de achizitii vor fi luate, fara indoiala, in ultimul moment, in baza perceptiilor privind mediul economic pe ansamblu si potentialul sau impact”, se mai arata in studiu.
Concluzia generala a studiului este ca Europa de Vest este din ce in ce mai axata pe economisire. In schimb, tarile din Europa de Est, inclusiv Romania, se axeaza pe cheltuieli, pentru ca aceasta regiune nu a simtit inca din plin impactul crizei internationale actuale.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.