Anul 2010 vine cu tehnologii orientate catre eficienta costurilor si protectia mediului


Potrivit unui raport realizat de Deloitte la nivel global, recesiunea globala care a marcat lumea afacerilor in ultimul an a pregatit terenul pentru noile tendinte in tehnologie.

Raportul de fata reprezinta rezultatul unei analize aprofundate la nivel international, mii de experti interni si externi impartasindu-si opiniile si experienta. Parerea generala este ca perspectivele economice incerte vor determina companiile sa se concentreze pe costuri, ceea ce reprezinta de fapt factorul cheie pentru toate industriile TMT (n. red. - tehnologie, media si telecomunicatii) in acest an. Revenirea la conceputul <thin client computing> in cadrul intreprinderilor, realizarea achizitiilor de tehnologie pornind de la nevoile angajatului individual (factorul cheie fiind realizarea de economii), precum si interesul crescut pentru conceptul <cloud computing>, chiar daca ritmul de adoptare este moderat - sunt doar cateva dintre tendintele identificate de Deloitte in 2010”, spune Ahmed Hassan, partener si lider TMT in cadrul Deloitte Balcani.

In opinia lui Andrei Ionescu, ERS senior manager in cadrul Deloitte Romania, tehnologia este unul dintre sectoarele in care Romania nu isi permite sa ramana in urma, evenimente recente dovedind ca facem progrese serioase in acest domeniu.

Chiar daca o parte dintre tendintele enumerate in raport s-ar putea manifesta mai tarziu in Romania decat in alte tari, implicatiile in ceea ce priveste consumul sunt foarte interesante. Consumatorii romani au dovedit in mod traditional ca sunt utilizatori pasionati care adopta rapid cele mai recente tehnologii. De asemenea, companii industriale mari si-au subliniat adesea interesul pentru tehnologii care protejeaza mediul inconjurator, astfel incat ne putem astepta ca aceste previziuni sa aiba ecou si in industria locala, intr-un viitor apropiat. Un exemplu ar fi productia de ciment fara emisii de dioxid de carbon, o oportunitate surprinzatoare si plina de potential identificata in raportul de fata”, completeaza Andrei Ionescu.


Conceputul ”cloud computing” - interes crescut, dar in continuare moderat
Conceputul ”cloud computing” vizeaza transformarea centrelor de date traditionale in super-calculatoare folosite de clienti-utilizatori externi. Exemplele includ aplicatii personale (adesea sustinute prin publicitate) precum Gmail, Hotmail, Facebook sau Twitter, aplicatii destinate consumatorului, precum Google, eBay si Amazon, sau aplicatii de business, precum Saleforce.com sau NetSuite.

In 2010, acest concept ar putea sa se extinda intr-un ritm mult mai rapid decat majoritatea celorlalte tehnologii verticale, dar nu se va ajunge inca la nivelul anticipat de sustinatorii cei mai entuziasmati.

Din motive de securitate, adoptarea acestui concept va avea loc cu precadere in tarile dezvoltate, care au o infrastructura IT sigura si fiabila. Tarile din America de Nord si Europa de Vest sunt in prezent cele mai importante utilizatoare ale acestui model, situatie care se va menține, cel putin pe termen lung, potrivit reprezentantilor Deloitte. Pe termen mediu, tarile in curs de dezvoltare vor prinde din urma aceasta tendinta, din moment ce solutiile ”cloud” sunt ideale pentru piete care dispun de retele hardware si software traditionale mici.

Furnizorii de solutii ”cloud computing” trebuie sa se concentreze asupra a doua lucruri: sa inteleaga ca oportunitatea veniturilor pe termen mediu vine de la aplicatiile pentru piata de consum si ca principala provocare pe segmentul corporate si guvernamental este sa rezolve problemele de securitate si fiabilitate.


Infrastructurile Desktop Virtuale revin in forta in detrimentul PC-urilor
Fata de anii trecuti, industria ia din ce in ce mai in serios Infrastructura Desktop Virtuala, un model bazat pe clientii ”thin” sau apatrizi, cu aplicatii centralizate si putere de procesare.

Confluenta fara precedent a prioritatilor companiilor, precum reducerea costurilor, eficienta energetica, constrangerile de securitate si productivitatea individuala aduce modelul ”thin client” intr-o postura suficient de avantajoasa pentru a incuraja o rata semnificativa de adoptie. Majoritatea corporatiilor de marimi medii sau mari ar putea lua in calcul varianta Infrastructurii Desktop Virtuale, in acest an. Potrivit Deloitte, circa un milion de unitati s-ar putea transforma in clienti ”thin”, cele mai importante migratii fiind realizate pentru zeci de mii de unitati odata. Pana in 2015, ponderea acestui model ar putea ajunge la 10% din totalul infrastructurii oferite clientilor-companii.


Achizitiile IT se orienteaza catre angajat
In 2010, mai multe companii vor lua decizii de achizitii de tehnologie si echipamente pentru telecomunicatii cu precadere in baza preferintelor exprimate de angajati, si mai putin pe baza criteriilor traditionale impuse de departamentele de IT.

Pana acum, producatorii de hardware si software in tehnologie si telecomunicatii isi lansau cele mai recente produse mai intai pe piata corporate, vizand cu precadere departamentele IT. Companiile erau printre primele care adoptau noile produse, fiind utilizatori sofisticati, dispusi sa plateasca preturi premium pentru produse premium. Dupa cativa ani, solutiile respective erau introduse si pe piata de consum, unde cererea este in mod obisnuit definita de preturi mai mici. Producatorul obtinea astfel marje mai scazute, contrabalansate insa de volume mai mari de vanzari.

Potrivit Deloitte, modelul de afaceri traditional este acum rasturnat. Marile companii producatoare de cipuri folosesc cele mai avansate tehnici in productia dispozitivelor destinate pietei de consum, si nu pietei corporate. Mai mult, noile aplicatii software folosite de companii pentru networking social intern sau extern au fost mai intai implementate si validate de piata de consum.

Acest nou model de achizitii axat mai mult pe consum va avea probabil un efect evident asupra modului traditional de vanzare de echipamente, care va deveni mult mai dificil sau cel putin diferit. Totodata, departamentele IT se vor vedea nevoite sa devina mult mai flexibile. Viitorul instrumentelor ”corporate” de calcul si telecomunicatii va fi cel mai probabil unul in care granita dintre viata la serviciu si viata personala se estompeaza.


Tehnologia CleanTech revine, dar tehnologia solara ramane in umbra
Echipa TMT a Deloitte anticipeaza performante mixte pentru sectorul CleanTech in 2010. Dupa ce criza economica recenta aproape ca a adus in pragul colapsului valoarea pe piata de capital a acestei industrii, stimulentele guvernamentale si interesul investitorilor au catalizat o redresare rapida. Cu toate acestea, nu toate segmentele se bucura de acest salt.

Subsectorul tehnologiei solare nu va avea o performanta pe masura restului industriei CleanTech. Pretul echipamentelor solare, al instrumentelor si materialelor prime va ramane sub presiune, pe fondul unei supra-capacitati la nivel global si a unei cresteri insuficiente a cererii.

 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii