Auto.ro: revenirea pietei auto, cel mai devreme de anul viitor
Sergiu Gamureac, director executiv la Auto.ro, subliniaza ca obiectivul autoritatilor ar trebui sa fie o reinoire a parcului auto, care sa aiba o vechime de sub zece ani, fata de 12 ani, in prezent.
Conform studiului "Analiza pietei auto 2012 din Romania", in perioada 2008 - 2012, parcul auto din tara noastra s-a invechit, de la zece ani la 12 ani, se mentioneaza intr-un comunicat de presa.
Studiul a fost realizat in perioada iunie 2012 - decembrie 2012, printr-un sondaj online, pe un esantion de 11.740 de respondenti cu varsta de peste 18 ani. Acesta este al patrulea an in care Auto.ro face studiul in parteneriat cu firma de cercetare de piata Daedalus Millward Brown.
Autoturismele mai vechi de zece ani reprezinta aproximativ 55% din parcul auto: 22% au intre 11 ani si 15 ani, 15% intre 16 ani si 20 de ani si 20% peste 20 de ani, potrivit studiului mentionat. In functie de vechime, categoria cu cele mai multe autoturisme este cea intre sase si zece ani, 31% din piata. Autoturismele cu o vechime de pana in cinci ani reprezinta 15% din total, conform studiului "Analiza pietei auto 2012 din Romania".
Intre anii 2008 si 2012, parcul auto a urcat cu 27%, cresterea medie anuala fiind de 6%, potrivit studiului. La sfarsitul anului trecut, parcul auto din tara noastra numara 4,485 milioane de unitati, din care aproximativ 31,5% marca Dacia. Topul marcilor de pe piata auto este completat de Volkswagen (12,7% din piata), Opel (in jur de 10%), Ford (6%), Renault (5,5%), Daewoo (5,1%) si Skoda (4,1%), restul avand sub 3%, iar aproximativ 17% au mai putin de 2,5%.
Intentia romanilor de a achizitiona autoturisme in perioada urmatoare a scazut cu 12%, atat in ceea ce priveste masinile rulate (cu 10%), cat si masinile noi (cu 2%), potrivit studiului. In functie de marci, principala optiune de achizitie a unei masini noi in perioada urmatoare este Dacia, pentru 16,5% dintre respondentii, urmata Volkswagen, pentru 13,4%, si de Opel, pentru 9,6%. Pe segmentul masinilor rulate, Volkswagen se afla in topul preferintelor de cumparare, cu 21,6%, urmat de Opel, cu 14% si de BMW, cu 10,8%. Caracteristicile tehnice (37%), pretul (18%) si costurile de exploatare sau consumul (11%) sunt criteriile cele mai importante luate in calcul la achizitia unei masini. Cea mai mare pondere in bugetul alocat pentru achizitionarea unui autoturism in perioada urmatoare este intre 2.000 de euro si 5.000 de euro pentru cele rulate (47% dintre intentii) si intre 10.000 de euro si 15.000 de euro pentru cele noi (30% dintre intentii).
"Posesorii de masini rulate sunt mai predispusi sa cumpere tot o masina rulata, 57% dintre acestia fata de 35% dintre posesorii de masini noi. Din parcul auto romanesc, cele mai multe masini noi achizitionate sunt Dacia (45%), Skoda (32%) si Renault (27%) si cele mai multe masini rulate achizitionate sunt Audi (93%), Opel (92%) si BMW (91%)", se mentioneaza in studiul Auto.ro.
Alta tendinta este cresterea autoturismelor diesel, a caror pondere in piata a ajuns anul trecut la 33% (circa 1,48 de milioane de unitati) fata de 25% in 2008.
"In ultimii doi ani, masinile noi inmatriculate si cele de import second hand au fost in proportie de pana la 40% diesel. Acest trend este de asteptat sa continue. In Europa 60% din masinile noi inregistrate sunt diesel", se subliniaza in studiul Auto.ro.
Dintre respondenti, aproape 29% isi repara singuri masinile si doar 19% prefera service-urile de marca, iar pentru 52% primeaza pretul oferit de service-urile independente.
Cele mai multe autoturisme se gasesc in Bucuresti, in jur de 892.500 de unitati, urmat de Timis, cu aproximativ 177.250 de unitati, Cluj, cu aproape 172.700 de unitati, Prahova, cu 167.000 de unitati si de Constanta, cu 166.200 de unitati.
Raportat la 1.000 de locuitori, Bucurestiul ocupa primul loc la numarul de autoturisme, cu un numar de 463 de autoturisme la 1.000 de locuitori, urmat de Ilfov (266 de autoturisme la 1.000 de locuitori), Timis (261 de autoturisme la 1.000 de locuitori) si Cluj (246 de autoturisme la 1.000 de locuitori), iar media pe tara este de 207 de autoturisme la 1.000 de locuitori, primele zece orase din top fiind peste medie.
Autoturismele Honda au obtinut cel mai mare punctaj la gradul de satisfactie al respondentilor, cu aproape 6,3 puncte dintr-un maximum de 7, datorita gradului ridicat de fiabilitate, costului rezonabil de intretinere si service.
Datele din studiul mentionat arata ca soferii sunt cel mai multumiti de masinile asiatice si germane (Honda, Mazda si Volvo conducand topul satisfactiei). Citroen, Honda, Volkswagen au cel mai bun punctaj la consumul in oras, in timp ce Skoda, Honda si Citroen conduc topul la capitolul consum in afara orasului. Honda se afla in topul fiabilitatii si a costurilor de intretinere. Topul celor cinci masini recomandate de posesori este: Honda, Kia, Audi, VW si Skoda. Gradul cel mai ridicat de satisfactie il are fiabilitatea (5,73 puncte din 7), in timp ce gradul cel mai scazut de satisfactie este reprezentat de consumul in oras (5,14 puncte din 7).
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.