Boboc&Asociatii: pe piata avocaturii din 2011 va creste ponderea consultantei, in special pe energie
Reprezentantii casei de avocatura spun ca anul trecut piata avocaturii romanesti a suferit o scazut, aproape toti jucatorii resimtind o restrangere a veniturilor.
“Chiar daca unele case de avocatura au avut un an cu incasari similare sau poate usor mai mari decat in anul 2009, si acestea au avut dificultati in incasarea facturilor emise. Dificultatile au fost generate in principal de blocajul inregistrat in economia romaneasca. Totodata aproape toate casele de avocatura au fost obligate sa-si ajusteze onorariile pe bugetele clientilor”, spune Stefan Boboc, Avocat Coordonator la Boboc&Asociatii.
Dupa un an intreg in care litigiile si falimentele au fost principalele surse de venit ale societatilor de avocatura, depasind in multe situatii 50% din veniturile anuale, in 2011 consultanta va reveni ca pondere principala in veniturile caselor de avocatura, se mentioneaza intr-un comunicat de presa al companiei.
“Pentru anul acesta si pentru urmatorii ani putem spune ca energia verde va reprezenta unul din motoarele de crestere a pietei avocaturii. In opinia noastra, consultanta juridica in domeniul energiilor alternative reprezinta in acest moment noul <real-estate> al pietei de avocatura”, spune Stefan Boboc, Avocatul Coordonator al Boboc&Asociatii.
El precizeaza ca faptul ca in Romania s-au aprobat autorizatii de functionare si exploatare pentru foarte multe proiecte de energie alternativa, solicitate fie de mari jucatori internationali in acest domeniu, fie de companii romanesti, cu sau fara traditie in acest domeniu, nu vine decat in sustinerea celor prezentate. In plus, faptul ca multe din aceste business-uri sunt achizitionate inca din faza de proiect aprobat, dar nefinalizat, confirma ca acesta va fi unul din domeniile cu potential mare de crestere pentru anul 2011 in avocatura de business romaneasca.
Litigiile de munca si cele fiscale vor avea o pondere importana pe piata
In ceea ce priveste litigiile, acest domeniu va avea o tendinta de stationare, dupa un 2010 in care ponderea acestui segment a crescut in activitatea tuturor societatilor de avocatura. Multe societati au infiintat departamente de litigii sau si-au intarit aceste departamente.
Litigiile de munca vor continua sa reprezinte o parte importanta din totalul cauzelor care se vor judeca.
“Concedierile din sistemul public precum si preconizata modificare a Codului Muncii in sensul acordarii mai multor drepturi angajatorului vor face ca numarul litigiilor de munca sa ramana cel putin constant sau cu o tendinta crescatoare”, mai spune Stefan Boboc.
Si litigiile fiscale vor constitui un punct important in incasarile societatilor de avocatura. Intentia Guvernului de a creste gradul de colectare a veniturilor bugetare, precum si obligatiile asumate de catre acesta fata de partenerii sai financiari - Uniunea Europeana, Fondul Monetar International si Banca Mondiala, vor genera un numar sporit de controale din partea autoritatilor implicate in acest domeniu si contribuabilii vor raspunde prin contestarea majoritatii acestor decizii.
In materie de insolventa o sa asistam mai mult la reorganizari judiciare
Domeniul insolventei va ramane, cel putin in prima parte a anului acesta, la un nivel destul de ridicat si va reprezenta in continuare unul din punctele forte in ponderea veniturilor societatilor de avocatura.
Lipsa lichiditatilor, blocajul financiar generat de lipsa capitalului curent precum si volumul mare al arieratelor guvernamentale au facut ca foarte multi agenti economici (IMM-uri sau companii mari) sa ajunga in stare de incapacitate de plata.
“Termenele de plata sau de gratie ale partenerilor economici in cazurile acestor societati se vor incheia la inceputul anului 2011, urmand ca creditorii sa solicite deschiderea procedurii de insolventa. De asemenea, debitorii vor incerca sa-si protejeze companiile si vor solicita deschiderea procedurii de insolventa”, spune Stefan Boboc.
El adauga insa ca, tinand cont ca analistii economici spun ca varful crizei a fost atins in a doua parte a anului trecut si ca se prevede o timida crestere economica a Romaniei pentru 2011, in materie de insolventa vom asista mai mult la reorganizari judiciare decat la falimente, deoarece creditorii vor dori sa isi recuperere creantele, chiar daca intr-o perioada mai indelungata, iar debitorii vor dori sa isi salveze companiile.
Din acest motiv, si domeniul recuperarii creantelor isi va pastra ponderea ridicata in activitatea caselor de avocatura.
Serviciile de achizitii si fuziuni pot creste in 2011, comparativ cu anul trecut
Stefan Boboc spune ca domeniul M&A (Mergers&Aquisitions) ar putea sa revina in atentie si sa sporeasca veniturile caselor de avocatura. Asta pentru ca achizitia de companii aflate in dificultate financiara , dar importante prin clientii pe care ii au sau prin proiectele in derulare sau in faza de autorizare, vor face ca domeniul M&A sa devina mult mai dinamic fata de anul 2010.
In ceea ce priveste consultanta pentru fonduri structurale, reprezentantul casei de avocatura spune ca si acest domeniu va inregistra o crestere importanta, in contextul in care ne aflam in ultimii trei ani din actualul exercitiu bugetar european si avem un grand de absorbtie al fondurilor europene sub 10%.
“De altfel, pentru a opera mai usor pe acest domeniu, mai multe case de avocatura si-au deschis companii de consultanta in accesarea fondurilor europene, precum si in managementul si implementarea proiectelor de consultanta din fonduri structurale”, spune Stefan Boboc.
Alte domenii pentru care se anticipeaza o crestere in 2011 sunt infrastructura/parteneriatul public-privat (in contextul adoptarii Legii parteneriatului public-privat), precum si piata de capital (ce poate fi influentata pozitiv de listarea la bursa a Fondului Proprietatea).
Veniturile produse de departamentele de taxe din cadrul societatilor de avocatura vor pastra un trend constant fata de anul trecut, cand, datorita diverselor modificari ale Codului Fiscal, au inregistrat o crestere substantiala. Insa, daca in 2011 vor avea loc noi modificari ale prevederilor legale, cat si in cuantumul taxelor si impozitelor ce trebuie platite de catre mediul de afaceri, departamentele de taxe vor inregistra noi cresteri ale veniturilor.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.