Cazul ideal in construirea unei afaceri: pasi marunti si o validare din partea clientilor
Afirmatia apartine lui Bogdan Ioan, co-fondator Aviziero, care va vorbi la Conferinta Antreprenor - Start-up de saptamana viitoare, in cadrul panel-ului ”Cum iti construiesti afacerea: Carari batatorite sau cai neumblate?”.
”Pentru ca ne-a lipsit experienta, noi am facut pe dos. Am obtinut doar cateva pareri din piata si am dezvoltat pentru timp indelungat. Am crezut cu adevarat in proiect si ne-a manat dorinta de a crea ceva cu adevarat util, de a ne aduce intr-un fel aportul in societate. Dar cred ca din cauza asta si riscul a fost destul de mare”, spune pentru startups.ro Bogdan Ioan, co-fondator Aviziero.
Aviziero este o aplicatie online de gestiune a asociatiilor de proprietari, gandita pentru a inlesni munca administratorilor si pentru a le arata lunar proprietarilor cum s-a calculat intretinerea. Proiectul functioneaza incepand de anul trecut ca proiect independent, in cadrul unei firme infiintate in 2003.
Razvan Toma este un alt antreprenor care va fi prezent in cadrul Conferintei Antreprenor, si totodata fondatorul business-ului cosurigunoi.ro. Ideea pentru aceasta afacere a venit in luna august 2010, odata cu aparitia Legii 132/2010, care impune tuturor institutiilor publice sa implementeze un sistem propriu de colectare selectiva a deseurilor si sa achizitioneze cate 3 cosuri colorate diferit pentru fiecare incapere a cladirii in care functioneaza. Aceasta impunere vine ca urmare a presiunilor Uniunii Europene cu privire la cresterea gradului de reciclare al deseurilor, media europeana fiind de circa 50%, in timp ce Romania recicleaza aproximativ 1%, potrivit lui Razvan Toma.
“Legea a aparut la inceputul lui august 2010, iar eu la sfarsitul lunii deja vindeam primele cosuri. Credeam atunci ca am inceput prea tarziu si ca mi se vor pune multe piedici. Credeam sincer ca majoritatea achizitiilor de acest fel sunt “aranjate”. Pot spune ca am fost norocos ca am aflat foarte repede de aceasta obligatie, iar temerile mele s-au dovedit a nu fi adevarate”, spune antreprenorul.
La inceput el a avut un singur furnizor si livra cosurile direct din fabrica acestuia. In prezent, cosuridegunoi.ro are mai multi furnizori, majoritatea din strainatate, ajungand in timp la o diversificare destul de mare a protofoliului, pe fondul cererilor diverse venite din partea clientilor.
”Ideea de Aviziero s-a conturat in timp, dar momentul decisiv a fost cand i-am propus lui Valentin (n. red. - Valentin Munteanu, co-fondator Aviziero) sa cream un program de administrare asociatii de proprietari, iar el a adaugat: <Hai sa il facem online!>, pentru ca era familiar cu mediul de programare in online. De abia apoi, in timp, am realizat cat de multe avantaje aduce internetul acestui tip de activitate”,spune Bogdan Ioan.
Mai departe, proiectul a fost dezvoltat pe baza situatiilor reale din cateva asociatii de proprietari ai caror administratori au fost de acord sa ajute. Pe parcursul lucrului pentru dezvoltare, nu a existat un sediu, cei doi lucrand de acasa, dupa serviciu.
Un moment important in dezvoltarea proiectului l-a reprezentat concursul Start!Business organizat de Junior Achievement Romania, unde Aviziero a castigat premiul Investitia Anului, constand intr-o bursa de 3.000 de euro oferita de BCR. Website-ul era online de ceva vreme, dar cei doi antreprenori s-au concentrat doar pe dezvoltarea programului, conform cerintelor celor cateva asociatii cu care lucrau. Incepand cu acel moment, o parte din atentie a fost mutata catre promovare si vanzare, iar numarul de asociatii in administrarea carora este folosit Aviziero a crescut intr-un ritm sustinut si este in continua crestere.
In ceea ce priveste modelul de business, la Aviziero acesta se bazeaza pe transparenta pe care aplicatia o ofera membrilor asociatiilor de proprietari, precum si instrumentele de lucru premium pentru administratorii de bloc, in schimbul unui abonament lunar.
Pentru afacerea cosurigunoi.ro modelul de business este unul simplu, de retail clasic. Pe langa clientii proprii, ei servesc si un numar destul de mare de revanzatori din tara.
Privind investitia initiala, in cazul Aviziero aceasta a fost una de timp si cunostinte, ca mai apoi cheltuielile curente sa fie acoperite din salariile fondatorilor.
”Daca masuram timpul alocat de noi prin doua salarii mici de programatori, investitia totala se invarte in jurul sumei de 100.000 euro. Ca sa divaghez putin, alaturi de intrebarea legata de investitie suntem des intrebati si cand vom atinge breakeven, adica in ce moment ne vom fi recuperat aceasta suma de bani. Desi pertinente si importante pentru o afacere, aceste doua intrebari cred ca ascund totusi o filozofie care nu ne caracterizeaza. Stim despre noi ca suntem antreprenori pe <stil nou>: succesul lui Aviziero se va masura in influenta pe care va reusi sa o exercite in societate, iar scopul principal al fluxului de bani este de a sprijini cresterea acestei influente”, adauga Bogdan Ioan.
El mai spune ca nu au intampinat probleme majore, ca start-up, insa si-ar dori ca romanii sa fie mai proactivi si sa sustina ideile pe care le considera bune.
"Am intalnit foarte multi oameni care au fost entuziasmati cand au auzit ce face Aviziero, dar apoi au uitat sa ii spuna administratorului sau presedintelui de bloc despre el”, explica Bogdan Ioan.
Pentru Razvan Toma, principalele probleme sunt legate de incasari.
”Dupa cum se stie majoritatea institutiilor publice duc lipsa de bani, astfel ca platile sunt de multe ori intarziate. O alta problema ar fi greutatea gasirii unor oameni de vanzari competenti. Fiind o firma mica, oamenii buni refuza sa vina din temeri lesne de inteles, iar cei care doresc sa se angajeze sunt de cele mai multe ori lipsiti de interes si pregatire”, adauga el.
Sfatul sau pentru cei care doresc sa isi inceapa o afacere este sa aiba mare grija cui vand produsele si cand vor incasa banii.
”Traim intr-un mediu in care toti cer termene de plata cat mai mari si de foarte multe ori acestea nu sunt respectate. Cashflow-ul este foarte important, iar atunci cand esti mic, daca iti sunt intarziate cateva plati, poti ajunge sa ai probleme foarte serioase”, mai spune el.
In prezent, Aviziero este utilizat in administrarea a aproximativ 5.000 de apartamente. In ceea ce priveste dezvoltarea proiectului, fondatorii considera ca Aviziero ofera un produs complet. Totusi, daca mai multi clienti solicita o anumita functionalitate adiacenta, aceasta este implementata, potrivit lui Bogdan Ioan.
Razvan Toma intentioneaza sa isi extinda start-up-ul, in principal privind portofoliul de produse. El mizeaza pe faptul ca inca este loc pentru dezvoltare. Exista inclusiv cereri pentru cosuri de gunoi ”premium” - exista chiar recipiente create de designeri renumiti, potrivit antreprenorului - si doreste sa fructifice mai bine in viitor aceasta latura, precum si sa mareasca numarul de distribuitori din tara pentru o acoperire cat mai buna. Sunt cautati chiar si freelanceri din toate orasele, dispusi sa porneasca o mini afacere.
Aflata la cea de-a sasea editie, Conferinta Antreprenor din aceasta toamna vine in intampinarea start-up-urilor si aduce in atentia participantilor cativa antreprenori care au rezistat crizei economice sau au folosit-o ca pe o oportunitate de a se lansa.
Evenimentul este organizat de revista Money Express si the group si va avea loc pe 25 octombrie, in Bucuresti.
(Citeste aici mai multe despre eveniment.)