Consolidarea business-urilor in Romania - oportunitatea vizata de fondurile de investitii in 2012


Raluca Nita, Directorul fondului de private equity Advent International, a spus ca in acest an aceasta este una dintre oportunitatile vizate de fond in Romania.


 

"Ca atractivitate pe termen foarte scurt, ne concentram pe pietele din Europa Centrala si de Est (CEE). Piata romaneasca este interesanta, dar nu stiu daca anul acesta vom mai incheia vreo tranzactie. Speram sa incheiem una anul viitor. Oportunitatile s-ar putea sa fie mai multe in Turcia sau Polonia", a mai spus Raluca Nita, in cadrul conferintei "M&A - Cum sa dezvolti si sa cresti o afacere", organizata de Medien Holding.

Advent International vizeaza tranzactii intre 35 de milioane de euro si 150 de milioane de euro, iar ultima achizitie in tara noastra a fost joint venture-ul dintre Centrul Medical Unirea (CMU) si Euroclinic, in toamna lui 2010, noua retea fiind redenumita Regina Maria.

Cornel Marian, Managing Directorul fondului de investitii Oresa Ventures Romania, a mentionat si el ca una dintre oportunitatile din acest an este consolidarea business-urilor din portofoliu prin achizitii.  


Strategia Somaco
Anul trecut, pentru a imbunatati cota de piata a uneia din companiile din portofoliu, producatorul de materiale de constructii Somaco, Oresa Ventures a achizitionat un concurent (G&D) care detinea o fabrica la Teius.

"Anul trecut, Somaco a sarit de pe locul patru pe doi si credem ca ajunge pe unu in acest an. Strategia a fost sa ne concetram pe cash flow si pe capital de lucru. Am incercat sa insuflu companiilor din portofoliu respectul pentru capital. Pe o piata in scadere, a constructiilor, la Somaco am investit in crestere, am economisit in backoffice, am investit in vanzari, am rebranduit Somaco, am achizitionat un  concurent italian. Acest an va fi la fel pentru Somaco, eventual inca o achizitie", a completat Cornel Marian.

Grupul Somaco estimeaza pentru acest an o crestere a cifrei de afaceri intre 10% si 15%, ajungand pana la circa 24 de milioane de euro. Anul trecut, vanzarile firmei au fost cu 30% mai mari fata de anul anterior, ajungand la aproximativ 21 de milioane de euro.

"In primele luni din acest an, situatia nu este buna. Din cauza vremii nu am putut intra pe santier, insa lista de proiecte pe care le avem pentru acest an arata mai bine decat cea de anul trecut. Avem contracte pentru dezvoltare de mall-uri, pentru proiecte de infrastructura, lucram cu firme de constructii precum Strabag sau cu retaileri precum Cora, Kaufland. Asteptarile noastre sunt mai mari pentru acest an, dar exista riscuri foarte mari de neincasare. Sunt foarte multe proiecte pe care le refuzam din aceasta cauza", a subliniazat Cornel Marian.

Unul dintre motivele cresterii din acest an este adaugarea unei fabrici in portofoliu anul trecut.

"Anul trecut am investit cateva milioane de euro pentru achizitia fabricii de prefabricate de la Teius, judetul Alba, si am finalizat modernizarea fabricii de la Roman, unde se produc elemente de canalizare", a mai spus Cornel Marian.

Pe langa fabricile de la Roman si Teius, Somaco mai are unitati de productie la Adjud si Buzau.

Tinta Somaco pentru acest an este concentrarea pe principala linie de produse, structuri si prefabricate, spre acestea fiind orientate achizitiile.


RTC Proffice Experience
Cea mai recenta achizitie a fondului este RTC Proffice Experience, din noiembrie 2011.

Cornel Marian a mentionat ca valoarea totala a investitiilor facute pana in prezent in Proffice a fost de 13 milioane de euro, inclusiv tranzactia.

"Ne-a atras notorietatea firmei si ce putem face noi. In 2008, Proffice a avut o cifra de afaceri de 64 de milioane de euro, iar in 2010 sub 30 de milioane de euro (n.red. - de 28 milioane de euro). In 2008, firma era de cinci ori mai mare fata de urmatorul concurent, iar in 2010, chiar si la 30 de milioane, este de trei ori mai mare decat principalul concurent. Din noiembrie 2011, am redus indatorarea de trei ori si-am restructurat-o pe sapte ani, astfel incat sa nu mai auda de banci vreo doi ani, pana o punem pe directia pe care dorim. Focusul este pe construirea echipei de vanzari si management. Ne-a impresionat loialitatea echipei de management", a precizat Cornel Marian. 

Managing Directorul Oresa a spus ca in RTC Proffice au investit in capital de lucru, stoc si in livrarea comenzilor, avand deja cea mai mare baza logistica si din CEE, un depozit de circa 9.000 mp, bine dotat si amenajat.

Alte investitii pe care le vor face in acest an in RTC Proffice sunt in relansarea si reimprospatarea brandului, tinta fiind realizarea unui brand monolitic de papetarie.

Cornel Marian a adaugat ca in prezent compania genereaza bani, care vor fi investiti in dezvoltare, inclusiv in achizitionarea unor competitori. Cifra de afaceri vizata pentru acest an este de 30 de milioane de euro.

 

Ce fel de firme achizitioneaza Oresa Ventures
Oresa Ventures are un buget per investitie intre 10 milioane de euro si 20 de milioane de euro. Sectoarele in care investeste acest fond sunt retail, healthcare, bunuri de larg consum, financiar, materiale de constructii, unde a avut si are companii in portofoliu.

"Investim in sectoarele pe care le intelegem. Este important sa intelegem business-ul. Am inceput sa vedem oportunitati in FMCG. In Romania, inca sunt oportunitati de a intra intr-o firma de top trei dintr-un domeniu, cand investesti 20 de milioane de euro. In Polonia iti trebuie 100 de milioane de euro. Ne-am gandit sa investim in online, chiar aveam o divizie specializata, dar, din pacate, acum nu, pentru ca oportunitatile sunt mai mici decat firmele in care investim. Preferam sa investm intre 10 milioane de euro si 20 de milioane de euro, pentru ca nu ne putem imparti portofoliul la mai mult sau mai putin de 10 - 12 firme. Cele mai multe firme din online n-au ajuns la stadiul de investitii pentru un fond de investitii din Romania, asa ca ii trimit catre un angel investor", a detaliat Cornel Marian.


Care sunt solutiile pentru firmele in insolventa
Managing Directorul Oresa a spus ca acest fond se uita oportunistic la investitiile in firmele in insolventa.

"Dar ne uitam oportunistic in sectoarele pe care le intelegem. Daca este un caz dificil de investitii, macar sa fie intr-un sector pe care-l stim. A prelua o firma in insolventa cere anumite competente pe care nu le avem. Sunt fonduri specializate in restructurari, care stiu cum sa valorifice aceste oportunitati, sa inteleaga valoarea activelor", a subliniat Cornel Marian.

Raluca Nita a completat ca si Advent se uita oportunistic la firmele in insolventa, dar cele care pe care le pot achizitiona la nivelul tranzactiilor lor, intre 35 de milioane de euro si 150 milioane de euro, si care nu sunt in restructurare.

Andrei Cionca, asociat fondator al Casei de Insoventa Transilvania (CITR), a spus ca firmele in insolventa ar trebui privite ca potentiale investitii, deoarece sunt business-uri mari, care pot fi preluate. El a subliniat ca multe firme au ajuns in aceasta situatie din cauza managementului, nu pentru ca n-ar avea fundamente economice putenice sau n-ar fi companii importante in domeniul lor de activitate.

"In general, n-ai de ce sa bagi mai mult de un milion de euro pentru a pune in functiune o firma in insolventa. Greseala mare pe care o fac fondurile de investitii este ca spun <Intelegeti-va voi cu datornicii si dupa, venim noi>. Ori, este nevoie de un investitor in primele sase luni de la inceperea insolventei", a mai spus Andrei Cionca.

El a subliniat ca este tot mai interesat sa faca un fond de investii de tip distressed, deoare ce mai multi oameni de afaceri s-au aratat interesati sa investeasca in asa ceva, idee pe care el a lansat acum cateva luni.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii