Cristian Manafu: urmatorul nivel in social media inseamna participare
Participarea este cel de-al cincilea P din mixul de marketing, care, clasic, este format din 4P (produs, pret, piata, promovare).
Pentru branduri, acest nivel urmator nu se refera la o urmatoare retea sociala, ci la ceea ce li se poate intampla din cauza social media.
In cadrul evenimentului Top Social Brands, organizat de revista Biz, Cristian Manafu, cofondator Evensys, le-a recomandat brandurilor ca primul pas pe care sa-l faca este sa asculte si sa invete, pentru a se pregati de urmatorul nivel, in care nu vor mai avea niciun control, iar crizele de comunicare vor veni din social media.
El a mentionat insa ca Romania este inca departe de acest nivel si ca "Big 4"-ul (n.red. - analogie, dupa Big 4 de la nivel global din consultanta de business si fiscala, compus din Pricewaterhouse Cooper, Ernst&Young, Deloitte si KPMG) social mediei din Romania este format din Facebook, blog-uri, YouTube si Twitter.
Cristian Manafu a prezentat un grafic prin care a aratat ca Twitter aproape ca nu exista in Romania, decat in perioadele in care anumite companii au campanii speciale, care includ Twitter in mixul de comunicare. Un astfel de exemplu este campania din mai a Coca-Cola.
El a mai spus ca:
• dintre retelele prezente aici, Instagram are cea mai mare crestere in Romania, fiind sustinut si de Facebook, care luna trecuta a depasit sase milioane de utilizatori in tara noastra
• YouTube pare in stationare in Romania si ar putea creste doar daca, pe plan local, Google Romania va avea o strategie mai orientata spre creatorii de continut si daca va curata reteaua de conturile anonime
• LinkedIn a avut o crestere mica in Romania si este recomandata IMM-urilor, celor din consultanta si din recrutare
• reteaua Foursquare are multi utilizatori in tara noastra (73.000), dar companiile nu o sustin
• Pinterest este in scadere si ramane doar pentru cei din fashion, food si lucruri frumoase, desi este concurata de Instagram
• What's App nu permite folosirea de ad-uri, dar s-ar putea face niste campanii interesante, deoarece are utilizatori interesanti
• reteaua Vine este in crestere, dar necesita multa creativitate.
"Acum avem retelele pe care noi, cei din MarCom, le-am crescut. Campania Coca-Cola din mai de pe Twitter dovedeste ca un brand poate influenta interactiunea dintr-o retea", a mai spus Cristian Manafu.
Conform raportului “Top Social Brands” (clasamentul celor mai active 50 de branduri in social media din Romania) prezentat in cadrul evenimentului cu acelasi nume, primele zece locuri au fost ocupate de: Vodafone (locul unu), Samsung (locul doi), Danone (locul trei), Avon (locul patru), Pepsi (locul cinci), Heineken (locul sase), Cosmote (locul sapte), Coca-Cola (locul opt), Ford (locul noua) si Orange (locul zece).
Topul a fost realizat in urma ponderii rezultatelor din alte sase clasamente preliminare: 45% topul realizat de revista Biz; 15% topul specialistilor online; cate 10% topul mentiunilor din ZeList, Facebook Monitor, Facebrands Pro si MediaIQ.
Selectia brandurilor s-a facut pe baza nominalizarilor transmise de companii, de agentii interactive si de comunicare si pornind de la clasamentul de anul trecut, iar inscrierile au durat doua luni. Nu au fost incluse in analiza brandurile media, cele exclusiv online sau activitatile de autopromovare desfasurate de agentiile de comunicare. Criteriile de selectie au tinut cont de activitatile desfasurate in social media in intervalul februarie 2012 - februarie 2013. Au intrat pe lista scurta doar brandurile care au desfasurat, constant, cel putin trei din activitatile de social media.
Activitatile luate in calcul au fost: blog de companie sau de brand, campanii pe blog-uri, pagina de Facebook, campanii pe Facebook, Facebook Ads, aplicatii Facebook, cont de Twitter, campanii pe Twitter, profil actualizat pe Wikipedia, cont Flickr/YouTube/Google+/Instagram/Pinterest, spoturi virale si site-uri de user-generated content. Alte activitati luate in calcul au fost: initiere sau sponsorizare a unor evenimente dedicate blogosferei sau mediilor sociale, activitati de customer care si de recrutare prin social media, precum si actiuni de sprijin a campaniilor din social media pe TV sau alte medii traditionale.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.