Cum sa fii un antreprenor manager de succes


Exista cateva ingrediente fara de care nu poti reusi sa fii un manager de succes. A imparti diverse responsabilitati persoanelor capabile sa le indeplineasca eficient, a invata, dar a si aplica, a scapa de obsesia de a face totul de unul singur – acestea sunt doar cateva dintre elementele de care trebuie sa tii cont daca esti manager in propria companie.

 

Manageri de cariera versus antreprenorii manageri

Diferentele dintre managerii antreprenori si cei care activeaza in cadrul unor companii multinationale pot fi privite din doua puncte de vedere: diferentele dintre profilele personale si diferentele din punct de vedere profesional”, spune, pentru startups.ro, Victorina Borlan, Recruitment Manager la Lugera & Makler, companie ce activeaza in domeniul resurselor umane.

Astfel, profilele personale difera prin gradul crescut de independenta, capacitatea de a-si asuma riscuri, perseverenta, dorinta de a crea afaceri de succes, aceste calitati manifestandu-se mai puternic in cadrul personalitatii antreprenorilor.

Victorina Borlan considera ca antreprenorii au un grad de implicare in companie mai ridicat decat managerii. Insa, exista doua tipologii de antreprenori: unii prefera sa se implice in dezvoltarea strategica a business-ului si sa angajeze manageri care sa conduca operatiunile de zi cu zi. Alti antreprenori se implica si in coordonarea echipei. 

Antreprenorii care isi conduc propriul business au si cateva puncte comune cu managerii de cariera. Printre acestea, Madalina Didea Managing Partner al Hart Human Resource Consulting enumera orientarea catre profit, spiritul comercial, orientarea spre rezultate dar si spre oameni, diplomatia, viziunea de ansamblu.

Pe de alta parte, antreprenorii pot avea un apetit mai ridicat pentru risc, pentru schimbare, pentru lucrul in medii organizationale mai putin structurate, mai ambigue decat cele in care lucreaza managerii dintr-o multinationala”, explica Didea.


Problemele antreprenorilor manageri
In opinia Madalinei Didea, antreprenorii manageri se confrunta cu o mai mare presiune de a supravietui, de a face business-ul sa mearga din resurse proprii. Ea subliniaza faptul ca este o mare diferenta intre a fi manager intr-un mediu organizational in momentul de start-up si a lucra intr-o companie bine structurata, organizata, care functioneaza avand si o anumita inertie.

Victorina Borlan considera ca una dintre principalele probleme cu care se confrunta antreprenorii-manageri ar fi dificultatea de identificare a resurselor financiare pentru o dezvoltare continua a business-ului sau pentru solutionarea situatiilor de criza.

Din cauza necesitatii fructificarii cat mai rapide a oportunitatilor de crestere a business-ului, antreprenorul se vede de multe ori nevoit sa ia decizii aproape revolutionare fata de un manager care poate profita de siguranta resurselor unei companii, pentru a implementa o proces evolutiv. Antreprenorul se bazeaza pe gestionarea riscului si nu pe minimalizarea lui”, explica, pentru startups.ro, Victorina Borlan.

De asemenea, Madalina Didea adauga si faptul ca un antreprenor manager trebuie sa fie tolerant la ambiguitatea afacerii, mai ales in fazele de inceput ale business-ului. Trebuie sa fie deschis sa faca schimbari din mers, orientat spre realizarea de investitii bine gandite si utile si spre selectia de oameni pregatiti, orientati spre rezultate, care sa poata lucra independent si sa fie toleranti la ambiguitate si schimbare.


Greseli frecvente
De cele mai multe ori, confuzia de roluri (antreprenor si manager) poate duce la o diminuare a obiectivitatii, la o presiune crescuta asupra business-ului”, este de parere Madalina Didea.

Ea considera ca nu este obligatoriu ca un antreprenor sa fie si un bun manager. Antreprenorul poate avea viziunea de a seta o afacere si curajul de a risca, nu trebuie neaparat sa stie si cum sa construiasca si sa mentina echipe eficiente.

Cele mai multe erori tin de modul in care unii manageri se raporteaza la echipe: emotional, inconstant si inconsecvent, intoleranti la greseli, fluctuanti emotional, practicand micromanagement sau un management al toanelor (mood management), uneori duri si reci, neatenti la feedback-urile echipei”, mai adauga Didea.  

Victorina Borlan spune ca, in mod frecvent, antreprenorii manageri subevalueaza capacitatea decizionala a echipei de management si minimalizeaza rolul membrilor acesteia. Deseori, se intampla ca antreprenorii sa nu respecte ierarhia posturilor.

Un alt aspect care se dovedeste a fi <calcaiul lui Ahile> pentru multi dintre antreprenori este lipsa de viziune asupra pietei, subestimand implicarea financiara, cat si umana privind dezvoltarea business-ului”, spune Victorina Borlan.

Aceasta mai adauga si ca unii dintre antreprenori isi asuma riscuri cat mai mici, preferand sa lase oportunitatile sa treaca pe langa ei, iar altii nu se informeaza suficient cu privire la potentialul pietei pe care vor sa-si dezvolte afacerea.


Cum sa iti optimizezi activitatea
Ce ar trebui sa faca un manager sa imbunatateasca activitatea companiei? Ce atitudine ar trebui sa aiba fata de angajati? Madalina Didea crede ca antreprenorul-manager trebuie sa devina lider pentru angajatii sai.

Spre exemplu, in experienta noastra, am intalnit antreprenori de succes care, inainte de a lua o decizie importanta pentru business, preferau sa se consulte cu echipa manageriala, explicand rationamentele ce au determinat respectiva decizie. Astfel, implicarea managerilor in procesul decizional, determina cresterea motivatiei acestora, astfel incat, si ei sa isi asume rolul unor antreprenori in cadrul organizatiei”, spune Didea.

Victorina Borlan este de parere ca antreprenorul care este manager in propria companie ar trebui sa stie de la bun inceput ce asteptari are si in ce orizont de timp. Apoi, trebuie sa isi clarifice cu ce resurse vrea sa obtina respectivele rezultate in timpul scontat si sa se tina destul de strict de bugetele alocate acestor resurse.

Antreprenorii manageri trebuie sa aiba o atitudine puternic comerciala si sa aduca in echipa oameni cu profil de <vanatori de business>. Trebuie sa incurajeze echipa, sa mentina ritmul si focus-ul pe rezultate, sa fie echidistanti atunci cand evalueza si recompenseaza performantele, sa fie constanti si echilibrati emotional, sa ofere feedback permanent si corespunzator, sa stabileasca proceduri de lucru si sa le urmareasca, sa creeze o cultura orientata spre clienti”, spune Victorina Borlan.


Studii de caz
Lacramioara Voinea conduce de sase ani, impreuna cu sotul ei, propria companie in domeniul cercetarii de piata, Mednet Marketing Research Center. Pe baza experientei personale, ea spune ca oricat de bine pregatit ai fi atat din punct de vedere profesional si managerial, ca antreprenor vei fi pus in fata unor probleme neprevazute si vei invata din mers cum trebuie sa le rezolvi. Insa, nu te poti baza doar pe invatarea din mers.

Eu cred ca succesul se pregateste temeinic, iar afirmatia este mai ales valabila in cazul anterprenorilor. Admir curajul si intiativa, dar nu sfatuiesc pe nimeni sa isi deschida o afacere intr-un domeniu pe care nu il cunoaste foarte bine. Necunoscand domeniul va trebui sa te bazezi pe alte persoane care stiu acea meserie si, astfel, vei depinde total de altii”, explica, pentru startups.ro, Lacramioara Voinea.

Printre greselile capitale ale antreprenorilor care conduc propria afacere, managerul Mednet enumera: subaprecierea competitorilor, concentrarea activitatii in urmarirea competitiei, practicarea celor mai mici preturi in loc sa se concentreze pe cunoasterea clientilor si a necesitatilor acestora, analize defectuoase ale resurselor de care dispun si de care au nevoie.

Pentru ca o afacere este influentata de modul in care functioneaza echipa de angajati, antreprenorii managerii trebuie sa fie atenti la acest aspect. De exemplu, atat Lacramioara Voinea, cat si sotii Irina si Claudiu Constantin, care detin o companie activa pe segmentul amenajarilor interioare, Knox Design, si-au construit echipa cautand tineri devotatisi dornici sa invete. De asemenea, au incercat sa creeze un mediu de lucru cat mai placut, cu o atmosfera destinsa, astfel incat toata lumea sa poata veni cu placere la birou.

Faptul ca ajungem sa legam relatii de prietenie cu angajatii sau cu partenerii de afaceri si clientii nostrii are si avantaje, dar si dezavantaje. Este bine pentru ca esti mai apropiat de oameni, nu doar dai indicatii angajatilor, ceea ce creeaza un mediu placut de lucru. Este mai rau pentru ca te lasi condus de sentimente, nu doar de ratiuni financiare”, spune, pentru startups.ro,  Irina Constantin.

Un element important in stilul de management al sotilor Constantin este legat de transparenta deciziilor. Angajatii sunt implicati in procesul de dezvoltare al companiei, pot vedea preturile precepute de firma pentru munca lor si nu exista secrete legate de strategie.

Flexibilitatea de care dau dovada antreprenorii manageri se vede si atunci cand apar probleme in companie – daca un angajat are nevoie de ajutor, se incearca gasirea unei solutii impreuna cu managerii, oamenii nu sunt lasati sa se descurce singuri, ci, sunt ajutati.

Printre abilitatile pe care orice antreprenor manager ar trebui sa le aiba, Lacramioara Voinea enumera curajul, puterea de munca, capacitatea de adaptare si invatare, intuitia, rabdarea, diplomatia, capacitatea de a gestiona resursele finaniciare si cunostintele temeinice despre domeniul in care activeaza.

Redactor: Andreea Marinas


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii