Dezbateri despre fiscalitatea din Romania, la Tax&Finance Forum


    


Forumul Tax&Finance organizat saptamana trecuta de BusinessMark a constituit un prilej de analiza şi dezbatere a fiscalitatii in Romania, reunind reprezentanti ai celor mai mari companii de consultanta si experti financiari, se mentioneaza in comunicatul de presa.

In prima zi a Tax & Finance Forum au avut loc doua sesiuni de discutii in care s-au dezbatut subiecte legate de: impactul fiscalitatii asupra mediului de afaceri, optimizarea procesului de rambursare a taxelor si impozitelor, legea holdingurilor, aspecte privind legislatia europeana, modificari, armonizarea legislatiei romanesti, TVA, impozitul pe profit/venit, contributii sociale etc.

Vorbitorii primei sesiuni de discutii au fost: Raluca Popa, Senior Manager, Impozite directe, PwC Romania; Teodora Alecu, Ph. D., Director Tax, Transfer Pricing Services, KPMG Romania; Manuela Furdui, Managing Partner, FINEXPERT si Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA.

"Ca tendinte la nivelul  UE, ne asteptam ca Parlamentul European sa modifice Directiva privind situatiile financiare anuale introducand noi cerinte de raportare. Din partea Comisiei Europene, sa investigheze acordurile unor grupuri de societati cu autoritatile fiscale si la consolidarea profiturilor si pierderilor pe teritoriul Uniunii Europene", a declarat Raluca Popa.

Teodora Alecu a citat un studiu, realizat de filiala din America a KPMG, care a relevant schimbarea perceptiei asupra subiectului fiscalitate la numai 3 luni distanta.

"Colegii din SUA au facut un studiu, in primavara anului 2014, despre gradul de constientizare cu privire la importanta si potentialul impact al dezbaterii privind moralitatea fiscala. Astfel, 48% dintre respondenti au declarat ca sunt implicati in discutii active, 24% au declarat ca sunt constienti dar nu sunt ingrijorati sau implicati in discutii, iar 28% au declarat ca nu sunt constienti. Compania a reluat acelasi studiu trei luni mai tarziu pe acelasi etalon. in vara, respondentii au declarat ca in proportie de 64% sunt implicati, 18% ca sunt constienti dar nu ingrijorati sau implicati in discutii si numai 18% ca nu sunt constienti", a declarat Teodora Alecu.

Manuela Furdui a vorbit despre oportunitatea pe care ajutoarele de stat o reprezinta pentru companii.

"Ajutorul de Stat e mai mult decat un simplu ajutor: este probabil cea mai avantajoasa sursa de finanțare a investițiilor strategice in momentul de fața in Romania. Stimulent oferit de statul roman sub forma rambursarii a pana la 50% din cheltuielile efectuate in cadrul unui proiect de investitii. Ajutorul de stat acordat poate ajunge pana la valoarea de 37,5 milioane euro", a precizat Manuela Furdui.

Luisiana Dobrinescu a atras atentia asupra aspectelor de luat in calcul atunci cand companiile se confrunta cu controale ale Directiei Generale Antifrauda Fiscala.

"Fiind vorba despre controale inopinate, Directia Generala Antifrauda nu va transmite avize de inspectii si nici nu va comunica obiectivele controlului sau perioada controlata. La orice operatiune de control, inspectorii antifrauda sunt obligati sa prezinte legitimatia de control, insigna şi ordinul de serviciu (permanent, pentru controalele curente şi tematic, pentru controalele tematice) si sa se inregistreze in Registrul unic de control", a explicat Luisiana Dobrinescu.

Vorbitorii celei de-a doua sesiuni au fost: Gabriel Sincu, Executive Director, Tax Advisory Services, EY Romania; Adrian Luca, Partener, Transfer Pricing Services; Alexandra Smedoiu, Senior Manager, Consultanta Fiscala, PwC Romania si Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte Romania.

Gabriel Sincu a vorbit despre felul in care functioneaza detasarea in cazul salariatilor straini detasati in Romania, dar si in cazul salariatilor romani detasati in strainatate.

"In cazul mobilitatii fortei de munca, sunt de avut in vedere: structura contractuala, obligatii administrative, obligatii fiscale, aspecte privind dubla impozitare, transferul de costuri intre entitati", a afirmat Gabriel Sincu.

Potrivit lui Adrian Luca, ministrul de finante a anuntat ca Autoritatile Fiscale Romane sunt instruite de specialistii HM&Revenue Customs (Autoritatile Fiscale din Marea Britanie).

"Astfel autoritatile vor analiza cu grija tot ce li se pare ca intra in categoria <profit shifting>, cum ar fi: servicii prestate de parti afiliate (mai ales acordarea de imprumuturi), lipsa de consecventa privind rezultatele, tranzactiile neobisnuite cu partile afiliate etc.", a declarat Adrian Luca.

Acesta a subliniat ca firmele trebuie sa ia masurile necesare pentru a avea protectie fiscala si o reputatie impecabila.

"Nu este exclus sa participam curand la introducerea de noi taxe sau de marirea unora actuale. Asta ne asteapta daca nu imbunatatim rata de colectare. Exista in prezent foarte multe controale ale ANAF pe piata. Autoritatile sunt foarte agresive si incearca sa atace chiar si substanta economica a tranzactiilor. Tot ce se intampla in jur are un singur tel: mai multi bani la buget", a declarat Alexandra Smedoiu.

Potrivit acesteia, au existat grurpuri de lucru pentru a face mai suportabil impozitul special pe constructii. Drept urmare, impozitul s-ar putea reduce de la 1 ianuarie 2015 de la 1,5% la 1%. S-ar putea introduce, de asemenea, exceptii de la plata pentru cladirile din parcurile industriale sau pentru anumite amenajari pe care chiriasii le fac in cladirile inchiriate.

"In Romania exista in prezent 3 posibilitati de a nu plati TVA la import asa ca tara noatra merita luata in calcul ca <poarta de intrare in UE>. Daca nu se atinge pragul de 100 milioane de RON certificarea ca si AEO (n. red. - operator economic autorizat) este imediat urmatoarea. Codul Vamal Unional pariaza totul pe AEO. Autorizarea ca si AEO dureaza intre 6 luni - 12 luni in functie de gradul de complexitate si disponibilitatea autoritatilor vamale", a afirmat Mihai Petre.

Reprezenatntul companiei a recomandat companiilor sa aplice cat mai rapid pentru AEO pentru a evita blocaje in fluxul de operatiuni din mai 2016.

A doua zi a Tax&Finance Forum a fost structurata sub forma a patru seminarii care au urmarit sa ofere raspunsuri la unele dintre cele mai importante aspecte fiscale. Seminariile sustinute de reprezentanti ai celor mai mari companii de consultanta au abordat subiecte ca: inspectia fiscala, litigiile fiscale, planificarea preturilor de transfer, mobilitatea angajatilor - implicatii fiscale si aspecte practice privind rambursarile de TVA.
 

startups.ro a sprijinit evenimentul in calitate de partener media.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii