Educatia antreprenoriala, importanta atat la nivel de start-up, cat si pe parcursul afacerii
Afirmatia ii apartine omului de afaceri Marius Ghenea, care spune ca educatia antreprenoriala este un proces complex, alcatuit atat din elemente formale, cat si informale.
Elementele formale sunt legate de educatia antreprenoriala din scoala, din liceu, facultate sau din programele complementare de educatie antrepenoriala formala, iar cele informale sunt dobandite in activitatea antreprenoriala proprie sau din citirea unor carti sau alte materiale specializate pe domeniul antreprenorial.
“Antreprenorii nu se nasc, ci se fac, se dezvolta in timp. Din acest punct de vedere, fiecare trebuie sa inteleaga ca nimeni nu s-a nascut invatat, nimeni nu s-a nascut antreprenor, si ca prin urmare calitatile necesare unui antreprenor de succes trebuie invatate si trebuie educate, iar rezultatele vin cu studiu si cu experienta”, spune omul de afaceri.
De asemenea, el este de parere ca antreprenorii care pornesc la drum dupa ce au invatat cate ceva despre antreprenoriat au sanse mai mari de succes, pornesc cu o probabilitate mai mare de a face afaceri bune, fata de cei care pornesc in business fara a se fi informat in prealabil.
Marius Ghenea va participa la Startup Week 2011 - festival dedicat start-up-urilor europene, in perioada 3 - 7 octombrie, la Viena, atat in calitate de membru al juriului in competitia Startup Challenge, cat si ca speaker, unde va vorbi despre necesitatea educatiei antreprenoriale pentru toti cei care doresc sa porneasca un start-up.
Educatia antreprenoriala la inceput de drum
Desi este necesara atat celor care isi infiinteaza un start-up, cat si celor care au deja un business si il dezvolta, educatia antreprenoriala este si pentru categoriile de persoane fara legatura cu afacerile - antreprenori sociali care conduc organizatii neguvernamentale, antreprenori de cercetare care conduc laboratoare sau proiecte de cercetare stiintifica, antreprenori politici, culturali, artistici etc. Mai mult, acest tip de educatie este util pentru orice persoana, deoarece viata oricarui om este influentata de activitatea antreprenoriala.
In ceea ce priveste antreprenorii aflati la inceput de drum, acestia sunt sfatuiti sa incerce sa combine cat mai eficient elementele formale si informale ale procesului de educatie antreprenoriala, sa studieze cu atentie bazele antreprenoriatului inainte de a incepe o afacere proprie (citind o carte, participand la un curs sau la o scoala antreprenoriala), dar si sa invete din experienta altora. Totusi, o greseala des intalnita la antreprenorii aflati la inceput este faptul ca au impresia ca pot invata totul numai din experienta proprie.
“Probabil greseala cea mai mare este ca unii antreprenori cred ca pot invata totul din experienta proprie, sau pe principiul <incercare si eroare>, ceea ce in opinia mea este foarte periculos, unele greseli de start-up putand fi fatale pentru business. Iata de ce le recomand tuturor antreprenorilor la inceput de drum sa incerce sa invete cat mai repede si mai bine din experienta lor proprie, dar sa incerce la fel de mult sa invete din experienta altora, prin programe de educatie antreprenoriala si/sau discutand cu antreprenori care au mai multa experienta. Astfel, ei vor putea evita o parte dintre erorile frecvente facute de multi antreprenori, deci vor putea avea un start-up cu sanse mai mari de succes”, spune Marius Ghenea.
Autoeducarea antreprenoriala tine si de resursele folosite
Potrivit omului de afaceri, poate fi vorba si de autoeducare, la nivel de antreprenoriat. Aceasta depinde insa foarte mult nu doar de vointa si disciplina antreprenorului, dar si de sursele si resursele folosite.
“Nu este suficient sa doresti sa te autoeduci in acest domeniu, trebuie sa ai posibilitatea sa accesezi si sursele potrivite de informative. Multi antreprenori merg catre surse de informatie care se afla la mare distanta de tara (in SUA, de obicei), care sunt excelente, unele dintre ele, insa nu sunt deloc localizate pentru problemele si realitatile antreprenoriale romanesti, asa ca unele concepte din aceste materiale (carti, articole Internet etc.) nu sunt aplicabile, sau pot deveni aplicabile doar cu o contextualizare atenta”, precizeaza Marius Ghenea.
El mai spune ca acesta este si motivul pentru care de regula recomanda acele surse de informatie care au fost deja corect localizate ca fiind mai utile si mai putin confuze pentru antreprenorii din Romania.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.