Evolutia mediului de afaceri din Romania stanjeneste dezvoltarea firmelor
Intr-un studiu CNIPMMR, 70% din respondenti au spus ca evolutia de ansamblu a mediului de business in 2010 si 2011 stanjeneste dezvoltarea afacerilor.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 1.723 de antreprenori din tara noastra, cuprinzand toate clasele de intreprinderi mici si medii, regiunile de dezvoltare, categoriile de varsta, formele de organizare juridica si ramurile de activitate, conform reprezentantilor CNIPMMR (Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania), care l-au prezentat intr-o conferinta de presa organizata cu ocazia lansarii Cartii Albe a IMM-urilor din Romania.
Procentul este mai mic decat cel de anul trecut, cand aproximativ 78% din intreprinzatori spuneau ca evolutia mediului de afaceri din tara noastra este stanjenitoare.
De asemenea, in acest an, in jur de 22,5% din respondenti considera ca evolutia de ansamblu a mediului de afaceri, in perioada 2010 - 2011 este neutra si aproximativ 7,5% ca este favorabila. Cele doua procente sunt mai mari decat anul trecut, cand aproape 19% apreciau aceasta evolutia ca neutra si 3,75% o considerau favorabila.
Cele mai enumerate dificultati majore cu care s-au confruntat IMM-urile anul trecut sunt scaderea cererii interne (aproape 68%), fiscalitatea excesiva (48,5%), inflatia (aproape 44,5%), birocratia (41,5%), coruptia (36%), controalele excesive (31%), costurile ridicate ale creditelor (aproape 28%), incasarea facturilor de la firmele private (27,5%) si instabilitatea relativa a monedei natinale (circa 21%), putand-se alege mai multe variante de raspuns.
Acum doi ani, cele mai mentionate dificultati majore ale IMM-urilor au fost scaderea cererii interne (66%), fiscalitatea excesiva (54,%), birocratia (47%), incasarea facturilor de la firmele private (36,7%), costurile ridicate ale creditelor (36%), inflatia (30,5%), instabilitatea relativa a monedei nationale (aproape 27%), accesul dificil la credite (in jur de 26%) si coruptia (aproape 26%), optiunile de a raspunde fiind multiple.
Propunerile DG Enterprise
Ovidiu Nicolescu, presedintele CNIPMMR, a spus, in cadrul conferintei de presa, ca, pentru a facilita activitatea IMM-urilor, DG Enterprise, organizatia Comisiei Europe care le reprezinta in Uniunea Europeana, si-a trecut ca masuri principale de impus in urmatorii ani:
• stimularea infiintari de noi firme, pentru care intentioneaza sa impuna in intreaga Uniunea Europeana (UE) ca infiintarea unei firme sa se faca in cel mult trei zile si costul infiintarii sa fie de 100 de euro;
• generalizarea testelor de impact asupra IMM-urilor la toate actele normative (legi, hotarari de guvern etc.) din toate tarile UE;
• plata electronica a tuturor obligatiilor fiscale ale agentilor economici catre stat;
• extinderea garantiilor pentru IMM-uri din fondurile UE si nationale;
• identificarea si generalizarea celor mai bune practici de finantare ale UE;
• dezvoltarea retelei de infocentere pentru IMM-urile din UE;
• extinderea oficiilor de informare comerciala ale UE in tarile emergente.
Evolutia IMM-urilor din Romania in perioada crizei economice
Conform studiului CNIPMMR, in perioada octombrie 2008 (considerat momentul de inceput al crizei economice in tara noastra) - martie 2011, aproape 44,5% din
IMM-urile ale caror reprezentanti au raspuns in cadrul sondajului si-au redus activitatea, circa 43% au functionat la aceiasi parametri si in jur de 12,5% si-au amplificat activitatea.
Dinamica inferioara a performantelor economice ale IMM-urilor a fost mai mare in perioada 2008 - 2009, fiind de aproape 60,5%, fata de perioada 2010 - 2009, cand a fost in jur de 55%. Aceasta dinamica a fost considerata identica in proportie mai mare in perioada 2010 - 2009 (aproape 26%) fata de 2008 - 2009 (circa 22%).
Restul antreprenorilor respondenti au considerat ca dinamica performantelor economice a fost superioara in proportie de aproape 19% in perioada 2009 - 2010 si 17,3% in 2008 - 2009.
Pentru urmatorii doi ani, cele mai multe IMM-uri (aproape 52,5%) au ca principal obiectiv reducerea dimensiunii afacerii, 14% vor sa-si mentina afacerea la dimensiunile actuale si circa 6% sa se extinda rapid.
De mentionat ca, potrivit studiului CNIPMMR, in jur de 49% din respondenti nu elaboreaza planuri de afaceri, circa 43% fac planuri si politici anuale si aproape 9% fac strategii (planuri) pe trei - cinci ani.
Pentru finantarea activitatii, in ultimii doi ani, cei mai multi antreprenorii respondenti si-au autofinantat activitatea (73% in 2010 si aproape 70% in 2009 - aproape 70%), urmata de creditele bancare (35% in 2010, 41,5% in 2009), leasing (19% 2010, in jur de 14,5% in 2009), creditul furnizor (aproape 16% in 2010, circa 13% in 2009) si fondurile nerambursabile (6% in 2010, in jur de 5,5% in 2009), optiunile de raspuns putand fi multiple.
In studiul CNIPMMR se precizeaza ca cei mai multi respondenti (37%) se informeaza cu privire la accesarea fondurilor europene, aproape 17,5% au contactat o firma de consultanta sau un patronat pentru a-i ajuta in acest sens, circa 8,5% sunt in faza de elaborare a proiectului, aproape 6% au primit aprobarea pentru proiectul depus si 5,7% au depus proiectul.
Antreprenorii considera ca principalele oportunitati de afaceri, anul trecut si in acest an, sunt cresterea vanzarilor pe piata interna (in jur de 74% din respondenti), asimilarea de noi produse (circa 48%), penetrarea pe noi piete (aproximativ 47,5%), un parteneriat de afaceri (28,5%) si folosirea de noi tehnologii (28%), optiunile de raspuns fiind multiple.
Aceste procente s-au modificat fata de anul trecut si de cele care vizau perioada 2009 - 2010, cand 68% dintre antreprenori considerau o oportunitate de afaceri cresterea vanzarilor pe piata interna (mai putin fata de acest an), aproape 51,5% asimilarea de noi produse (mai mult fata de 2011), aproximativ 47% (la fel ca acum) penetrarea pe noi piete, 33% (mai mult fata de 2011) un parteneriat de afaceri si aproape 26,5% (mai putin fata de 2011) folosirea de noi tehnologii.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.