Facility managementul trebuie sa se transforme in factor decisiv in business
Lucian Anghel, Managing Partner la Business Support Services (BSS), spune ca in prezent facility managementul are doar un rol de suport in activitatea companiilor.
El a mai spus, in conferinta Facility&Property Management, ca jucatorii din facility management (FM; administrarea cladirilor) se confrunta atat cu partea neplacuta - plangeri, frustari, reduceri de bugete, conflicte etc. -, cat si cu cea placuta - crearea de valoare adaugata pentru beneficiari, precum crearea de locuri de munca mobile, datorita dezvoltarii tehnologiei si dorintei oamenilor de a avea mai multa flexibilitate.
"O idee este folosirea mai buna a spatiului. Zonele comune sa fie transformate in spatii de intalnire face-to-face pentru chiriasi. Acestea pot aduce beneficii pentru chiriasi si pot fi inchiriate. Noi avem deja un exemplu. Sunt sigur ca chiriasii isi doresc acest lucru. Trebuie sa transformam taierea de costuri in obisnuinta. Criza ne-a invatat ca se poate si mai ieftin. Ieftin nu inseamna si prost, ci eficient", a detaliat Lucian Anghel.
Joachim W Hohmann, directorul boardului de directori de la International Facility Management Association (IFMA), a spus ca asteptarile sunt ca FM sa inteleaga business-ul de baza al companiilor.
"Contributia FM este de a imbunatati productivitatea, agilitatea corporate a companiei, ar trebui sa genereze si venituri si sa imbunatateasca imaginea companiei. O parte din imaginea companiei este data de cladirea de birouri. Cei din FM vor avea de-a face cu mai multe provocari, in viitor", a adaugat Joachim Hohmann.
Managing Partner-ul BSS a adaugat ca, pe langa reducerea costurilor, in FM trebuie schimbata mentalitatea.
"Daca vedem pe termen mediu si lung ce putem oferi, este vorba despre un parteneriat. Valoarea adaugata pe termen mediu va aduce mai mult profit si beneficiarului si furnizorului. Rezultatul trebuie sa fie un parteneriat concret, bazat pe rezultate, pe business planuri stabilite cu stakeholderi", a explicat Lucian Anghel.
Managing Partner-ul BSS a subliniat ca pentru a aduce valoare si a deveni important in business, cei din FM trebuie sa masoare performanta pe care o obtin si sa o gestioneze.
"Trebuie sa invatam (n.red. - cei din FM) limbajul economiei pentru a putea fi intelesi si a nu ne lasa manati de sentimente. Stakeholderii nu vor fi pasivi, ne vor ghida si ne vor sustine. De multe ori am intalnit solicitarea sa avem un pret mic acum si nu conteaza ce va fi. Insa fara o planificare pe termen mediu si lung va fi ca un bulgare care va genera o avalansa", a precizat Lucian Anghel.
Richard Mocko, presedintele ROFMA (Asociatia Romana de Facility Management), a spus si el ca pe piata din tara noastra este nevoie de valoare adaugata si de actualizarea legislatiei si de stabilirea de bune practici in domeniu.
"Viitorul in FM va fi mai greu, va fi nevoie multitasking, de abilitati sociale, psihologice, diplomatie. Daca vrem sa convingem managementul, trebuie sa ne traducem in limbajul de busines", a mai spus Richard Mocko.
La nivelul Uniunii Europene, standardardul 15221 defineste FM.
O tendinta importanta pe piata de FM, subliniata de majoritatea jucatorilor de la conferinta de Facility&Property Management, este dezvoltarea durabila, care devine tot mai mult legata de profitul pe care-l poate aduce companiei.
Joachim Hohmann a mentionat ca dezvoltarea durabila este una dintre cele mai importante tendinte la nivel global, pentru ca nu mai exista alta solutie pentru companii si societate.
"In multe situatii, oamenii nu sunt dispusi sa plateasca pentru dezvoltare durabila. Vor sa plateasca doar pentru cateva elemente de premium, dar nu o solutie complet premium. Aceasta este marea problema a dezvoltarii durabile", a explicat Joachim W Hohmann.
Alta tendinta este aceea ca tot mai multe companii din constructii, imobiliare si curatenie isi extind activitatea in FM.
Directorul boardului IFMA a mai spus ca alte tendinte in FM sunt, la nivel global:
• cladirile cu tehnologie complexa
• stocul de cladiri invechit si ineficient din punct de vedere al functionarii, mai ales in Statele Unite ale Americii si Europa
• pregatirea unui set de reguli in cazul unui incident major
• administrarea datelor despre cladire
• gasirea de talente pe piata fortei de munca
• cresterea importantei FM-ului in business-ul companiilor, precum si a companiilor de profil
• managerii din FM trebuie sa gandeasca strategic
• FM poate imbunatati productivitatea companiilor si schimba modul de lucru, focusul trebuind sa fie pe complexitate, inovatie, viteza, flexibilitate si branding si sustenabilitate.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.