Fondurile de investitii sunt interesate de furnizorii de facility si property management


Lucian Anghel, Managing Partner al companiei de property si facility management BSS, spune ca motivele sunt inceperea consolidarii pietei si cresterea veniturilor pentru jucatorii din domeniu.

"Cand vanzarile scad, la noi cresc, pentru ca exista o presiune din partea clientilor de a-si reduce costurile", a mai spus Lucian Anghel in cadrul conferintei Facility & Property Management, organizata de Evensys.

El a mentionat ca, pentru o firma, costurile de facility si property management (FPM - intretinerea si administarea cladirii) reprezinta al doilea sau al treilea cost ca valoare, dupa cel cu resursele umane si cel cu IT, astfel ca interesul este de a-l reduce.

Managing Partner-ul de la BSS a explicat ca tendinta de consolidare a pietei este data de faptul ca, in prezent, exista multe firme specializate, care nu pot rezista pe piata, pentru ca marii clienti cer servicii integrate de la o singura companie.  

"Firmele care ofera servicii pe nise vor avea succes la clientii mici, iar cele cu servicii integrate la clientii mari", a detaliat Lucian Anghel.

Managing Partner-ul BSS a mai spus ca piata s-a schimbat fata de acum trei ani si ca firmele nu mai pot aplica aceelasi metode ca atunci, pentru a avea succes.

Tim Wilkinson, Managing Partner la compania de consultanta imobiliara DTZ Echinox, a spus ca in ultimii doi - trei ani a crescut interesul pentru facility si property management, pentru ca nu mai exista goana de a crea cat mai multe produse, ci de a le face de calitate. Cu toate acestea, el a mai spus ca acesta nu este un domeniu atractiv si inca nu se face diferenta dintre FPM, property management si asset management.

Managing Partnerul de la DTZ Echinox a subliniat ca toti cei care au legatura cu o cladire trebuie sa se uite mai departe de un an, atunci cand isi fac calculele de administare si intretinere a proprietatii, si sa-si faca un plan pe cinci - sapte ani.

"Nu este nevoie intotdeauna de un program IT costisitor pentru aceste planuri. Este suficient sa-i ceri managerului proprietatii sa-ti arate costurile de anul trecut, cele de anul viitor si sa faca o estimare pe cinci ani, tinand cont de datele pe care le are. Este vorba despre managementul fluxului de numerar si cum sa-ti administrezi veniturile", a detaliat Tim Wilkinson. 

Robert Operschall, Head of Asset Management Office la fondul de investitii Immofinanz, a spus ca tendintele internationale sunt presiunea pe costurile serviciilor de facility si property management, solicitarea de servicii de calitate, solicitarea ca furnizorul de servicii de facility si property management sa ofere si servicii de ospitalitate (organizarea de evenimente si tot ceea ce implica acestea etc), sustenabilitate, reducerea costurilor prin economia de spatiu si programele de management al calitatii.

Pe piata din Romania tendinta este ca marile companii care detin proprietati imobiliare sa fie interesate sa le eficientizeze si sa le optimizeze. Astfel, interesul va fi de a vedea ce destinatie pot avea aceste cladiri (vanzare, inchiriere, sale&leaseback) si cum li se pot reduce costurile de intretinere.

Lucian Anghel a mai spus ca nevoia companiilor de a-si optimiza spatiile si de a reduce costurile le determina sa externalizeze, ceea ce este o oportunitate pentru companiile de facility si property management.

Managing Parner-ul BSS a mentionat ca o provocare pe piata este competitia crescuta de pe piata, unde deja sunt prezenti toti marii jucatorii internationali, cu exceptia unuia singur.

"De multe ori, ne gandim la firmele mari ca la o amenintare, dar, pana la urma, lucreaza cu oamenii de aici. Ei vin cu proceduri, bani, dar important este cum sunt gestionati oamenii, este o problema de resurse umane", a subliniat Lucian Anghel.

De altfel, participantii si vorbitorii de la conferinta Facility si Property Management  au spus ca lipsa profesionistilor si educatia acestora sunt cele mai mari probleme in domeniu. 

"Problema este educarea oamenilor, care nu sunt intotdeauna motivati de salariu, ci este vorba de mentalitate si de constiinta de a-si face treaba", a adaugat Lucian Anghel.

Tim Wilkinson a subliniat ca este nevoie de educarea pietei, care trebuie sa inteleaga ca FPM este centrul activitatii si restul sunt adiacente.

"Trebuie sa educam si clientii pentru a fi siguri ca inteleg si ei ca trebuie sa faca acelasi lucru. De exemplu, am venit luni la birou si cineva uitase aerul conditionat deschis in week-end. Acest lucru costa compania", a mai spus Tim Wilkinson.    

Alta provocare pe piata este aceea ca unele companii practica preturi mai reduse decat media, pentru a intra pe piata sau pentru ca nu ofera servicii de calitate.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii