Gestionarea eficienta a datelor electronice, o problema de luat in calcul pentru departamentele juridice


Potrivit unui studiu realizat la nivel global de KPMG, exista un nivel considerabil de incertitudine cu privire la cat de pregatite sunt departamentele juridice ale societatilor sa gestioneze diversele date electronice in scopul folosirii acestora in litigii sau pentru asigurarea conformitatii cu cerintele legale.

Pentru realizarea studiului au fost intervievati aproximativ 200 de avocati interni din cadrul companiilor de top la nivel global, se arata in comunicatul de presa.

Potrivit reprezentantilor KPMG, volumul tot mai mare de date constituie o problema deja bine documentata la nivel global pentru companii, care include si stocarea, securitatea si transferul informatiilor digitale, precum si modul de a obtine informatii si valoare din asemenea date electronice. Desi este deseori considerata ca o problema specifica domeniului IT, este in mare masura si responsabilitatea departamentelor juridice sa asigure gestionarea eficienta a datelor atunci cand trebuie sa raspunda unor solicitari de natura litigioasa sau de reglementare (protectia datelor personale, securizarea arhivelor de baze de date, pastrarea de evidente ale documentatiilor contractuale, de personal etc).

Nu exista un anumit punct de la care sa se inceapa eficientizarea capacitatii de raspuns a unui departament juridic - acesta trebuie sa devina un proces continuu de anticipare a riscurilor si de diagnosticare a problemelor juridice care pot impacta asupra unei societati. Chiar daca momentul crizei financiare face dificila alocarea unor fonduri pentru implementarea unor solutii radicale complete in acest domeniu, noi am identificat o serie de actiuni rapide care, din experienta proprie si a derularii unor proiecte complexe in beneficiul unora dintre clientii nostri - corporatii mari care opereaza in Romania - s-au dovedit a avea succes garantat intr-o organizatie pentru a valoriza rolul activ al departamentului juridic”, spune Daniela Nemoianu, partner la Nemoianu Attorneys at Law, firma asociata KPMG Romania.

Deseori, se intampla ca departamentele juridice in-house sa fie cele care acţioneaza ca un catalizator in cazul unor situatii mai complexe de gestionare a informatiilor, avand deja stabilita o agenda a actiunilor pentru a raspunde in mod eficient unor situatii litigioase sau de conformitate, se mai arata in comunicat.

Studiul KPMG a avut drept scop sa stabileasca, pornind de la opiniile unora dintre cei mai cunoscuti avocati din multe dintre cele mai mari corporatii din lume, cat de pregatite sunt organizatiile lor pentru a gestiona datele in scop juridic, ce sincronizare exista cu departamentele IT si de Audit Intern si ce masuri intreprind pentru a-si imbunatati eficienta in acest domeniu.

Pentru multi, pregatirea reprezinta capacitatea de a raspunde cat mai eficient posibil - in mod deosebit atunci cand se impune necesitatea colectarii, analizei si prezentarii materialelor electronice. Potrivit reprezentantilor KPMG, o capacitate de raspuns proactiva permite departamentelor juridice sa isi evalueze strategia in timp util, sa abordeze problemele mai eficient si sa obtina cele mai bune rezultate pentru securizarea pozitiei companiilor respective.

In final, rezultatele sondajului realizat de KPMG au fost urmatoarele:
- Existenta unei neconcordante semnificative intre perceptia la un nivel ridicat a unei capacitati generale de a raspunde eficient si cu promptitudine si problemele considerabile de ordin practic, demonstrand o lipsa de intelegere a conceptului de pregatire sau disponibilitatea de a accepta existenta unor probleme in absenta unor solutii evidente.
- Numerosi respondenti au fost de parere ca politicile si procesele de gestionare a datelor sunt neclare si disfunctionale.
- Numai un procent de 19% au mentionat existenta politicilor si procedurilor de colectare si prelucrare a datelor.
- In timp ce nivelurile percepute de pregatire par a fi foarte ridicate pentru anumite domenii, ca de exemplu cele legate de dreptul muncii/personal angajat (un procent de 75% indicand niveluri ridicate de pregatire), ele sunt mai scazute pentru altele, ca de exemplu in domeniul concurentei/antitrust/protectia datelor personale (un procent de 62% indicand niveluri ridicate de pregatire);
- Exista opinii impartite asupra gradului de dificultate in recuperarea datelor necesare in cazul unor litigii sau probleme juridice. Un procent de 38% au indicat un oarecare nivel de dificultate in documentarea datelor. In timp ce, 10% dintre respondenti considera ca este extrem de usor, iar alti 10% considera ca este extrem de dificil sa genereze sau se recupereze datele necesare.

 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii