GfK: Comertul modern castiga teren in fata celui traditional
Pentru achizitionarea bunurilor de larg consum, romanii prefera din ce in ce mai mult hipermarketurile si supermarketurile, conform unui studiu Gfk.
Desi nu l-a depasit inca pe cel traditional, comertul modern a detinut o cota de piata de 41% la nivel national, in 2008, se arata in comunicatul de presa. Acesta a inregistrat o crestere fata de anul precedent, cand a acoperit 38% din valoarea bunurilor de larg consum comercializate pe piata din Romania.
Cea mai importanta crestere au avut-o, anul trecut, hipermarketurile, care au detinut o cota de piata de 18%, fata de 15%, in 2007. Acestea au fost urmate de supermarketuri, cu o cota de piata de 14%, de magazinele de tip discount, cu 6%, iar in final de cele cash&carry, cu 3%.
Conform studiului Gfk, mai mult de jumatate dintre familiile din Romania au ales hipermarketurile pentru achizitionarea bunurilor de larg consum, cumparand mai des si cu 25% mai mult in 2008, fata de 2007.
Dupa cum reiese din raportul GfK, formele de comert traditional (n. red. - buticuri/alimentare, vanzatori stradali/piete, alte tipuri de magazine) au inregistrat scaderi accentuate la nivel national. Astfel, daca in 2004 acestea detineau o cota de piata de 80%, in 2008 au scazut pana la 59%. Comparativ cu 2007, anul trecut scaderea a fost ceva mai accentuata la nivelul intregii tari, fata de Bucuresti, unde ponderea magazinelor traditionale s-a mentinut relativ constanta.
In Bucuresti, comertul modern l-a depasit pe cel traditional, fiind responsabil pentru 71% din valoarea totala a bunurilor de larg consum, comercializate in 2008. Din acest procent, hipermarketurile detin aproximativ 41%, urmate de supermarketuri, cu 21%.
Desi mai mult de 90% dintre gospodariile din Bucuresti si-au facut cumparaturile cel putin o data din hipermarketuri, in 2008, supermarketurile detin avantajul proximitatii si au prezentat o importanta deosebita pentru consumatorii bucuresteni.
Tot din studiul citat reiese ca frecventa cu care gospodariile au cumparat bunuri de larg consum a inregistrat o scadere de 11% in 2008, fata de 2007, la nivelul Bucurestiului. Iar acest trend a fost mai accentuat in cazul formelor traditionale de comert, comparativ cu formele moderne.
La nivelul intregii tari, consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut in moneda nationala cu 19% in 2008, fata de anul precedent. Cel mai important factor ce a dus la aceasta evolutie a fost cresterea in valoare a cosului de cumparaturi, influentata de cresterea preturilor si sustinuta de o frecventa de cumparare usor mai redusa.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.