Impactul inovatiei asupra serviciilor financiare
Un raport World Economic Forum si Deloitte identifica opt forte disruptive care au potentialul de a schimba peisajul competitiv in cadrul ecosistemului financiar.
“Dincolo de Fintech” reprezinta rezultatul a trei ani de cercetare a rolului transformativ al tehnologiei si evalueaza rolul tehnologiei si al altor forte disruptive asupra sectorului serviciilor financiare in general, precum si asupra a sapte sectoare in particular, incluzand platile, serviciile bancare digitale, creditarea, asigurarile, infrastructura pietei, managementul investitiilor si finantarea de tip “crowdfunding”.
Studiul a evidentiat trei concluzii principale:
1. Dezvoltarea de noi platforme: Cresterea preferintelor consumatorilor va avea implicatii profunde asupra design-ului si distributiei de produse si, cel mai probabil, va determina o schimbare a rolului companiilor. Platforme care ofera posibilitatea de a interactiona cu diferite institutii financiare printr-un singur canal pot deveni modelul dominant pentru serviciile financiare. Dezvoltarea acestor platforme, precum “open banking”, poate redefini organizatiile din sectorul serviciilor financiare, din organizatii foarte clar definite, cum sunt astazi, in entitati intersanjabile. De aici rezulta necesitatea ca detinatorii platformelor sa fie manageri capabili, echilibrand nevoile producatorilor cu cererea consumatorilor.
2. Regionalizarea financiara. Prioritatile diferite de reglementare, capabilitatile tehnologice, precum si nevoile clientilor ridica provocari tendintei globalizarii financiare si deschid calea modelelor regionale de servicii financiare, adaptate conditiilor locale. Chiar si firmele globale pot avea nevoie de strategii distincte pentru a beneficia de avantaje competitive la nivel regional si a se adapta la ecosisteme locale. Intre timp, tehnologia va intampina obstacole serioase in operarea in cadrul unor jurisdictii multiple, chiar daca utilizarea tehnologiei reduce dificultatile de intrare pe o piata sau alta. Operatorii traditionali pot deveni parteneri atractivi in acest sens, dorind sa acceseze noi piete, cautand oportunitati scalabile rapid.
3. Tehnologii importante din perspectiva sistemica. Este foarte probabil ca eforturile operatorilor financiari traditionali de a dezvolta capabilitatile de baza ale firmelor mari de tehnologie sa le determine in cele din urma sa se bazeze din ce in ce mai mult tocmai pe aceste firme axate pe dezvoltare de tehnologie. De exemplu, pe masura ce institutiile financiare cauta sa sporeasca experientele digitale ale clientilor si sa acceseze informatii si venituri de la platformele consumatorilor, sunt din ce in ce mai dependente de tehnologii de amploare bazate pe o infrastructura de tip “cloud”, pentru a scala si a implementa procese, precum si pentru a valorifica inteligenta artificiala.
Raportul “Dincolo de Fintech” mentioneaza opt forte disruptive care au potentialul de a schimba peisajul competitiv al industriei financiare:
1. “Comoditizarea” costurilor: Institutiile financiare accepta noi tehnologii pentru a accelera factorii care determina “comoditizarea” factorilor generatori de costuri.
2. Redistribuirea profitului: Localizarea centrelor de profit in interiorul, precum si intre lanturile valorice de aprovizionare se schimba odata cu noile tehnologii.
3. Proprietarii experientei clientilor: Distribuitorii se vor bucura de o pozitie strategica de putere, din pozitia de “proprietari” ai experientei consumatorilor.
4. Platforme in crestere: Institutiile financiare se vor deplasa catre platforme cu mai multi furnizori drept canal de distributie si comert, in cadrul unei arii geografice.
5. Monetizarea datelor: Institutiile financiare incep sa foloseasca o combinatie a strategiilor de gestionare a datelor, pentru a tine pasul cu abilitatea firmelor de tehnologie in monetizarea datelor.
6. Forta de munca artificiala: Noi tehnologii, precum inteligenta artificiala (I.A.), presupun si o schimbare majora a fortei de munca in cadrul institutiilor financiare.
7. Tehnologii importante din punct de vedere sistemic: Institutiile financiare de toate dimensiunile se bazeaza din ce in ce mai mult pe capabilitatile firmelor mari de tehnologie.
8. Regionalizare financiara: Prioritati de reglementare divergente pe de o parte, si nevoile clientilor, pe de alta parte, deschid calea catre modele regionale de furnizare ale serviciilor financiare.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.