In Romania, retailul traditional are o rata de crestere peste media europeana


    


GfK a derulat un studiu - analiza a scenei de retail european, cuprinzand cele mai recente evolutii si prognoze pentru 2015. Indicatorii de piata evaluati de GfK pentru un total de 32 de tari europene analizate sunt: puterea de cumparare, ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale, inflatia, profitabilitatea spatiilor comerciale, schimbarile din retail datorate comertului online. De asemenea, GfK ofera o prognoza asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2015.

Mai jos sunt cateva dintre principalele concluzii ale studiului:
 

Profitabilitatea spatiilor comerciale: In multe tari, aceasta a reinceput sa creasca dupa intarzierea multor proiecte, cauzata de criza financiara. Printre cele 32 de tari analizate profitablitatea a crescut cu 0.6%, ajungand pana la 4.100 de euro pe mp. Luxemburg, Elvetia si tarile scandinave se gasesc in partea superioara a clasamentului, in vreme ce in tarile din estul si sudul Europei intalnim cele mai mici valori. Totusi, gratie consolidarii retailului traditional in aceste state, profitabilitatea spatiilor comerciale a crescut si ea. Acest lucru este valabil in special pentru Romania, Bulgaria, Estonia, Lituania si Letonia.
 

Puterea de cumparare: Puterea medie de cumparare pe cap de locuitor in 2014 la nivelul tarilor membre Uniunii Europene analizate a fost de 15.360 de euro anual. Cresterea este de aproximativ +2.5% fata de 2013, mai mare decat cea inregistrata anul anterior. Cu toate acestea, o diferenta semnificativa in ceea ce priveste nivelul de prosperitate in Europa persista. Daca Norvegia are un venit pe cap de locuitor de 30.560 de euro, in Bulgaria acesta este de 10 ori mai mic, situandu-se la 3.097 de euro.
 

Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2015: Cresterea comertului online pune presiune asupra formatelor de retail traditional in toata Europa. De aceea, GfK anticipeaza o crestere moderata pentru acestea din urma, de 0.5% - 0.8% pentru tarile Uniunii Europene in 2015. Totusi, printre fruntasi se numara din nou Romania (+5.1%), cu o crestere chiar mai mare decat cea de anul trecut si tarile baltice (+4.0 - 5.0%).
In 2014, situatia retailului a inceput sa se stabilizeze in statele din sudul Europei, puternic afectate de criza economica. Cu toate acestea, veniturile din retail vor suferi din nou un declin in Grecia. Pe baza datelor detinute pana in prezent pentru 2015 si presupunand ca Grecia nu paraseste Uniunea Monetara Europeana, GfK se asteapta ca acest declin sa fie modest (de aproximativ -0.1%).
 

Ponderea cheltuielilor populatiei in retail in 2014: Aceasta pondere a scazut din nou in 2014 la nivelul tarilor membre Uniunii Europene; cota se afla in prezent la aproape 31% (in 2013 a fost de 31.2%, iar in 2012 de 31.4%). Motivele pentru acest declin sunt legate de doi factori cu efecte contrare. Primul - scaderea costului titeiului la mijlocul anului 2014 - a avut ca rezultat scaderea costurilor pentru energie si carburanti, iar al doilea, o tendinta prezenta deja de mult timp – cheltuieli din ce in ce mai mari cu facturile de intretinere, cu sanatatea si petrecerea timpului liber. Acestea trei din urma inseamna mai putini bani disponibili pentru consumul in retail, efectul de scurta durata al scaderii pretului titeiului nereusind sa aduca mai multi bani in buzunarele consumatorilor.
 

Schimbari datorate e-commerce-ului: Profitabilitatea spatiilor comerciale se afla sub o mare presiune in Europa de Nord si de Sud, in mod particular in Germania, Franta si Marea Britanie. Principalul motiv este redirectionarea veniturilor consumatorilor catre retailul online in cazul multor categorii de produse. Desi e-commerce-ul a castigat mult teren in Europa de Est in ultimii ani, efectele nu au inca un impact major. Volumele tranzactionate pe Internet sunt inca mici. In contrast, in pietele mature cum este cea a Germaniei, segmente ca retailul de imbracaminte nu se mai extind ca acum cativa ani. In acelasi timp, numarul centrelor comerciale in proiect sau in constructie sunt in scadere. Aceasta este deopotriva cauza si efectul schimbarilor din aceste piete.

"Economia Europei are de castigat. Asistam la o crestere a cererii interne imbinata cu o competitivitate externa imbunatatita, mai ales in cateva dintre tarile slabite de criza. Aceasta contribuie la o dezvoltare echilibrata si substantiala de care retailul european va profita. in mod evident, efectele vor varia insa de la tara la tara", spune Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK.

Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri si puterea de cumparare au fost realizate in euro pe baza cursului de schimb mediu 2014 pentru monedele nationale in cauza (asa cum sunt ele raportate de catre BCE).


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii