In trei - patru ani, toate companiile vor avea o componenta de e-commerce
Grzegorz Wojcik, Head of Corporate Relations la MIH Internet Europe, subsidiara Naspers Group, a spus ca, pentru a reusi, cel mai important lucru pentru companii va fi sa-si cunoasca clientul si sa-i creeze o anumita experienta de cumparare.
"Cumparaturile sunt o experienta care se descopera pas cu pas. Incerci sa descoperi interesul si ce reprezinta produsul pentru tine si pentru altcineva. Este un proces lung. Odata ce iau decizia de achizitie, oamenii vor produsul atunci. Daca nu-l au atunci, intra in panica si se simt frustrati. In retail, cel mai important lucru este ca produsul sa fie livrat cat mai repede. Nu toata lumea isi permite sa cumpere ceva nou, astfel ca toate aceste lucruri sunt legate de inainte si dupa ce se cumpara ceva", a detaliat Grzegorz Wojcik, in cadrul conferintei RoNewMedia.
Dan Bulucea, Country Manager la Google Romania, a precizat ca 80% dintre cumparaturile online facute de romani sunt din strainatate, in principal de la Amazon.com si eBay.com.
"Este important ca retailerii romanii sa urmareasca ceea ce au site-urile internationale si noi nu avem", a completat Dan Bulucea.
Calin Rotarus, General Manager la Goldbach Audience, a subliniat ca romanii cumpara de pe site-urile globale, deoarece cunosc engleza, stiu acele branduri si pot plati. In aceste conditii, Amazon concureaza orice magazin de la coltul strazii, iar un exemplu de succes local, care nu poate fi intrecut de unul global, este Autovit.ro, activ pe nisa vanzarilor de masini second-hand.
Cum se desfasoara procesul de achizitie
Grzegorz Wojcik a precizat ca factorii care influenteaza decizia de achizitie sunt:
• pretul - costul total al vanzarii si beneficiile viitoare, ceea ce garanteaza loialitatea
• posibilitatea de alegere - produsele disponibile, inclusiv timpul de livrare; o oferta cat mai diversa satisface cumparatorul; cu toate acestea, studiile spun ca oamenii cumpara, preponderent, numai o treime dintre produsele disponibile
• confortul - prezentare superba a produsului, posibilitatile de livrare si optiunile de plata.
Grzegorz Wojcik a subliniat ca granitele dintre modelele de e-commerce sunt confuze si a clasificat aceste modele in cinci categorii:
• retailerii online sau e-tailers, exemplele fiind Amazon.com si emag.ro
• intermediarii sau a treia parte, prin intermediul careia se pot vinde produsele, precum eBay.com
• anunturile generale sau verticale, exemplificand cu Mercador.ro
• comparatoarele de preturi (lead generation), precum compari.ro
• platile
Ce tendinte sunt in e-commerce
Grzegorz Wojcik a prezentat sapte tendinte principale in e-commerce:
1. Regandirea notiunilor de baza din comert. In conditiile in care toate companiile vor deveni de e-commerce, totul trebuie pus sub semnul intrebarii - ce ofer eu unic consumatorului, cine este competitia si cat de eficient sunt.
In ceea ce priveste oferta de produse, companiile ar trebui sa se verifice prin urmatoarele intrebari:
• Ce este in catalogul meu de produse?
• Cat de eficient este marketingul?
• Ce fac pentru a creste nivelul de satisfactie al clientilor?
Pentru a stabili cu cine concureaza, companiile ar trebui sa raspunda la urmatoarele intrebari:
• Care este efectul meu de levier asupra furnizorilor?
• Ar trebui sa concurez singur sau sa colaborez cu furnizorii de platforme?
• Cum ma pot structura pentru a creste?
"Trebuie sa vezi cum te diferentiezi pe piata. Iti vei da seama ca nu le poti oferi pe toate. Piata europeana devine una singura, fiecare magazin incepe intr-o tara, dar de la el poate cumpara oricine", a detaliat Grzegorz Wojcik.
Apoi, cel mai important pas este ca firmele sa se intrebe "Cat de eficient sunt?", iar pentru a raspunde trebuie sa masoare totul. De asemenea, companiile isi pot verifica eficienta prin urmatoarele intrebari:
• Ce este adevarat si ce este doar o previziune?
• Care este prioritatea mea pentru a creste?
• Sunt local sau ma indrept catre comertul de dincolo de granite?
"Trebuie sa fii foarte sigur ca ai un produs care se potriveste cu piata, cu nevoile clientului si ca-ti urmezi consumatorul", a adaugat Grzegorz Wojcik.
2. Integrarea in social (n.red. - in social media)
Aceasta integrare se face prin generarea de materiale in social media - compararea experientei de cumparare, Facebook, Youtube, Google+, Twitter, Pinterest etc.
"Cel mai important lucru este sa-ti cunosti consumatorul si sa vezi ce vrea. Sa aduci 100.000 de utilizatori pe site nu este un succes. Oare se potrivesc acestia produsului?", a explicat Grzegorz Wojcik.
Al doilea mod de integrare in social sunt recomandarile si gamification. Acestea se fac prin conectarea oamenilor, ideilor si produselor, convertirea faniilor in clienti loiali si realizarea de programe de loializare, bazate pe personalizarea asteptarilor.
"Cel mai important este sa ai recomandarile potrivite in social media si sa stii cine este in spatele acestora. Sa nu uiti ca atunci cand sunt fericiti, oamenii cumpara mai mult", a subliniat Grzegorz Wojcik.
De asemenea, integrarea in social media se face prin includerea business inteligence-ului: calitate bazata pe cunoasterea obiceiurilor oamenilor si convertirea in cumparatori datorita utilitatii site-ului.
Nils Andres, fondatorul Brand Science Institute/Marketing2Conference, a subliniat ca cumparaturile prin social media nu functioneaza, deoarece consumatorii nu "achizitioneaza" de la prieteni, ci de la vedete sau de la cei cu autoritate intr-un domeniu.
3. Designul entuziasmant si creativ prin care produsul sa fie prezentat cat mai bine, ceea ce creste vanzarile.
4. Varianta pentru terminalele mobile: noi forme de prezentare pentru potentiali clienti, servicii bazate pe zona si personalizare pentru smartphone-uri si loializare.
5. Modalitatile de plata trebuie sa includa tehnologiile inovatoare, experienta de consum sa fie privita dincolo de o singura tranzactie si modelul de business sa nu fie linear.
6. Brandurile sa-si faca strategii pentru multiplele canale din online.
7. Reglemenatarile din afaceri.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.