In urmatorii zece ani, cel mai dificil lucru pentru Romania va fi sa creeze noi locuri de munca
Afirmatia a fost facuta de Lucian Anghel, Presedintele Bursei de Valori Bucuresti (BVB) si economist sef la BCR, care spune ca la fel de dificila va fi si mentinerea celor deja existente.
Cauza acestei situatii este faptul ca pentru a crea locuri de munca este nevoie de finantare, insa aceasta este greu de obtinut.
"Romania are nevoie atat de mare de finantare, incat nu mai conteaza din ce resurse sunt obtinute. Ar trebui sa se dezvolte parteneriate intre sectorul public si mediul privat, care pot crea acele proiecte majore, dupa care se pot crea poli de dezvoltare in economie", a explicat Lucian Anghel, in conferinta Coface - Risc de Tara.
El a spus ca, pe langa situatia economica grea, sunt o serie de finantari europene, peste care se suprapun reglementarile Basel 3 pentru banci, ceea ce inseamna mai mult capital, dar si mai multa atentie, ce obliga bancile sa stea cu picioarele in apa rece, chiar in vremuri tulburi, cand analizeaza orice business.
Anghel a completat ca, in plus, in Romania este nevoie de o optimizare fiscala, fiind multe taxe si impozite mici, ceea ce nu stimuleaza mult mediul de business.
El a mai spus ca romanii au nevoie de imbunatatirea educatiei economico-financiare, pentru ca lipsa acesteia costa prea mult, si cultura antreprenoriala ar trebui mediatizata mai bine.
Mihai Diaconita, director comercial la Factoring Division BRD, a mentionat ca pentru finantarea companiilor factoringul este un produs pe val, mergand foarte bine in criza.
"Anul trecut piata romaneasca de factoring a crescut cu 43% fata de 2010, iar la nivel european discutam de o crestere de 17% si de 22% la nivel mondial. Prin prisma flexibilitatii produsului, factoringul reprezinta un pachet de servicii, vine cu un pachet de servicii suplimentar - privind colectarea, finantarea afacerilor. Sa nu priviti factoring-ul doar prin prisma finantarii, ci reprezinta si acele servicii - compania externalizeaza managementul creantelor si asigurarilor, indiferent daca este factoring intern sau export. Factoringul este o modalitate prin care o companie se poate finanta pe baza facturilor emise in orice moment intre data emiterii si scadenta facturii, ceea ce se vede in fluxul de numerar al companiei. In Europa de Vest, factoringul este extrem de dezv, 5% - 9% din Produsul Intern Brut (PIB), iar in Romania este de 2%. Este mult de crescut, tocmai de aceea sunt cresteri in acest model, de 40% si ceva, 20% si ceva, anual", a detaliat Mihai Diaconita.
Dan Constantinescu, consultant de business, a spus ca, dupa scaderea de acum patru ani, ca volume, leasingul a inceput sa-si revina, desi in semestrul al doilea din acest an a devenit mai dificl din cauza incertitudinilor economice.
Eugen Anicescu, Credit Insurance Manager la Coface Romania, a spus ca, in prezent, creditul comercial permite companiilor sa cumpere de la furnizori, platind in viitor, avantajele fiind ca nu se platesc dobanzi, nu exista niciun cost pentru cumparator si nici garantie.
"Toate companiile apeleaza la credit comercial, dar putine il valorifica in bilant. Dintre resurse, 40% sunt pe termen lung, de investitii, si 60% pe termen scurt - de la banci, linii de credit sau diverse modalitati, si creditul comercial. Ponderea creditului bancar este superioara celui comercial. Ar trebui sa inversam acest trend, pentru ca a trecut vremea creditului bancar", a mai spus Eugen Anicescu.
Participantii la eveniment au mai spus ca dezvoltarea creditului comercial tine si de modul de organizare a companiilor.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.