Marius Ghenea: "Uitam ceea ce este cel mai important - proiectia cash flow-ului"


Presedintele Fit Distribution a spus ca acest lucru se face rar, desi este cel mai important, antreprenorii fiind multimiti cu raportul dintre venituri de cheltuieli.


"Trebuie sa luam in calcul si cand incasam bani, cand se platesc taxele. Aceste lucruri pot face niste diferente semnificative la inceput de drum. Fiecare sa se gandeasca cum poate pune in practica afacerea din perspectiva financiara, a fluxului comercial. Am vazut multe companii care aratau bine pe hartie, dar in realitate nu mai aveau cash", a mai spus Marius Ghenea, in cadrul conferintei de lansare a cartii sale "Antreprenoriat - Drumul de la idei catre oportunitati si succes in afaceri".

Ghenea a lansat prima sa afacere in urma cu 17 ani - Flamingo Computers, impreuna cu doi fosti colegi de facultate. Din 2006 a devenit interesat de online, infiintand Fit Distribution, lansand si investind in mai multe proiecte in domeniu. In ultimii ani, el a devenit si business angel, investind in mai multe afaceri.

Ideea lansarii unei carti s-a pus cand Ghenea a fost invitat sa tina primul curs de antreprenoriat si era nevoie de un suport de curs. In prezent, el este profesor de antreprenoriat pentru programul Executive MBA de la Maastricht School of Management.


Care sunt cele mai importante lucruri pentru un antreprenor
Pe langa cash-flow, Ghenea spune ca alt lucru important pentru antreprenori este planul de afaceri, la orice nivel al businessului.

"Ceea ce este important este ca acesta nu este doar punctual, ci intr-o privire continua. Cand business-ul se dezvolta, incepi sa vezi o anumita convergenta in planul de afaceri, sa intrelegi mai bine business-ul si cum sa-l faci", a mai spus Marius Ghenea.

El a subliniat ca persoanele care au facut afaceri stiu ca rolul ideii este mult mai mic decat se crede, cel mai important aspect fiind aplicarea.

"Sunt tineri care vin la mine cu zece idei antreprenoriale. Stau si ma intreb cum poti gestiona atatea idei, dintre care unele nu au nicio legatura unele cu alte, cum vei putea ajunge la niste obiective antreprenoriale", a precizat Marius Ghenea.

Ideea poate duce la o oportunitate de afaceri, doar daca se bazeaza pe niste nevoi care exista in piata.

"Un exercitiu simplu este de a vedea cat reprezinta o piata si cat poti lua din piata (n.red. - cota de piata) . Multi dintre noi traiesc cu ideea ca, daca spun ideea, atunci cineva o va fura. Intr-o societate globalizata sunt sanse mari ca in China, Africa Centrala, Suedia, sute de mii de oameni sa aiba aceeasi idee si sa actioneze, in acelasi timp. Sansele noastre sunt legate de contextualizare, cum o aplicam, cum inovam. Nu cred in unicitatea ideii de afaceri. Nimic nu este unic, ci cineva, altundeva, construieste acel model", a adaugat Marius Ghenea.

El a mai spus ca cea mai eficienta metoda de a avea idei la comanda este check list-ul: Exista noi moduri de utilizare? Ce putem modifica? Ce scoatem? Ce putem copia? Ce este similar? Ce mai modificam? Ce mai adaugam? Substitut/surogat? Dublare? Alte materiale? Rearanjare?

Pentru modelul de afaceri, antreprenorii se pot inspira din afacerile consacrate, dar fara a face copy - paste.

"Tentatia este ca daca faci un business de succes, in fiecare saptamana sa ai idei noi sau sa diversifici, adesea inutil. Diversificarea este buna numai cand exista o legatura cu afacerea existenta. Sanse de castig sunt atunci cand iei alt antreprenor si devii investitor", a subliniat Marius Ghenea.

De asemenea, exista si moduri in care antreprenorii pot stabili cum sa fie cat mai aproape de "val" intr-un ciclu de business. Cele patru mari cicluri de afaceri, la nivel global, sunt marcate de: motorul cu aburi, caile ferate si otelul, electricitatea, petrolul si automobilele si perioada informationala.

"Regula este ca noul ciclu de business face precedentul ciclu de business falimentar. Actualul cilcu de business, cel informational, este aproape de sfarsit, din 2020 trebuie sa ne gandim la altceva", a spus Marius Ghenea.

Marius Ghenea le-a recomandat antreprenorilor ca atunci cand un antreprenor este pe val sa se gandeasca la exit, de la succesiunea in familie si evenimente nefericite si pana la vanzare.

"Marile afaceri au fost create de echipe de antreprenori si nu de un singur antreprenor. Sunt un sustinator al echipelor antreprenoriale. Si in momentele dificile, daca ai o echipa, treci mai usor peste. Daca ai niste parteneri in afaceri, vei fi mai deschis in a vorbi cu ei", a mentionat Marius Ghenea.

Antreprenorii din Romania au nevoie de educatie antreprenoriala (de la cea din scoala pana la cea informala), networking (un rol din de in ce mai mare il au retelele sociale, fara a se renunta la cel offline), intuitie si sansa.

"Mentorii si cei care pot consilia o afacere sunt foarte importanti. Nu este important sa ai pe cineva cu un nume, dar trebuie sa te uiti ce business faci si care ar fi cea mai importanta persoana sa te indrume in acea directie", a adaugat Marius Ghenea.

Antreprenorul a mai spus ca este important si ca mentorul si discipolul sa fie cat mai aproape, din punct de vedere al localizarii.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii