Nielsen: lunar, romanii dau in medie 738 de lei pentru bunuri de larg consum
Conform studiului Shopper Trends, acest buget a crescut la inceputul acestui an cu peste 18,2%, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Bogdana Baltasiu, Client Sales & Service Manager la Nielsen, spune ca probabil bugetul cheltuielilor lunare va ramane la aceasta valoare in acest an.
Anul trecut, bugetul cheltuielilor a urcat cu 1,8%, fata de anul precedent, ajungand la 624 de lei. In Bucuresti, fata de restul tarii, bugetul de cheltuieli mediu este de 815 lei peluna.
“Elementul specific Romaniei este acela ca produsele proaspete reprezinta mai mult de jumatate din suma alocata cheltuielilor lunare (n.red. - 59%, reprezentand 437 de lei) fata de celelalte tari din zona, cu o usoara crestere in acest an, fata de anul trecut. Pentru cei cu veniturile mari, ponderea produselor proaspete este mai redusa”, mai spune Bogdana Baltasiu.
Cumparatorii cheltuie bugetul din ce in ce mai mult in magazinele din comertul modern. Fata de anul trecut, in acest an, procentul a crescut, de la 81% ajungand la 93%.
“Una din cinci gospodarii cheltuie buna parte din bugetul lunar in hipermarketuri. Magazinele de tip discount se apropie din ce in ce mai mult de supermarketuri”, se mai arata in studiu.
In Capitala, 4 din 5 cumparatori fac cumparaturile din hipermarketuri.
“In orasele mari, ponderea este aproximativ egala. In orasele medii, ponderea difera, cele mai multe fiind facute in magazinele discount, deoarece acestea au o reprezentare mai buna (n.red. - 46%)”, completeaza Bogdana Baltasiu.
Cheltuieli in criza
In aceasta perioada, principala cheltuiala la care vor renunta romanii este cea pe haine (56%), tendinta fiind mai accentuata decat cea de la nivel global (49%). Dupa aceasta, cumparatorii renunta sa upgradeze electronicele si produsele IT (55%), tendinta, de asemenea, mai accentuala decat la nivel global (40%). Pe locul trei in ceea ce priveste intentia de a reduce cheltuielile se afla cea de a economisi pentru benzina si utilitati (43%). Aceasta tendinta este mai accentuata la nivel global (49%).
La polul opus, produsele pentru care romanii nu ar reduce cheltuielile si consumul sunt alcoolul (16%), tendinta fiind similara cu cea de la nivel global, si cumpararea de produse si alimente mai ieftine (16%), tendinta fiind mult redusa fata de cea de la nivel global (36%).
“Nu cred ca vom avea descresteri care sa ne surprinda”, subliniaza Bogdana Baltasiu.
Cresterea preturilor determina o orientare a consumatorilor catre prioritizarea cumpararii produselor de baza din cosul zilnic (49%), cumpararea acelorlasi produse in cantitate mai mica (41%) si cautarea promotiilor (35%). In conditiile cresterii preturilor, cumparatorii sunt cel mai putin interesati sa foloseasca punctele de loialitate ale magazinelor (16%), achizitioneze mai putina mancare gata preparata (19%) si sa consume produse la vrac (20%).
Cand cresc preturile, clientii reduc consumul de snacksuri, racoritoare, ciocolata, inghetata, bauturi alcoolice, cafea, carne si paine. Alimentele la care nu renunta, chiar daca cresc preturile sunt laptele, legumele, mancarea pentru bebelusi, iaurtul, fructele si alimentele bio.
Studiul ShopperTrends a fost realizat de compania de consultanta in retail Nielsen. Esantionul a fost de 1.200 de persoane din Bucuresti, sase orase mari si cinci orase medii (Arad, Piatra Neamt, Ramnicu Valcea, Targu Mures si Targoviste). Perioada de intervievare a fost decembrie 2008 - ianuarie 2009. Categoria de persoane intervievate a fost cea intre 15 - 65 de ani, fiind luata in calcul persoana din gospodarie care este responsabila de cumpararea produselor alimentare si a celor de ingrijire personala.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.