Opinie: industria de gaming ar putea fi utilizata in strategia de brand a Romaniei
Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si Tehnologii Emergente considera ca strategia Poloniei in acest domeniu ar putea servi drept studiu de caz pentru Romania.
“Digitalizarea globala creste si preferinta pentru jocuri. Se dezvolta o industrie care are un impact economic important si devine moneda de soft power la nivel de stat. Este aproape imposibil sa vorbesti despre industria jocurilor video fara sa te uiti la influenta, la valorile de atractie si la puterea de seductie pe care aceasta le promoveaza. In era informatiei, cand credibilitatea este cea mai rara resursa, industria de gaming devine furnizor de incredere. increderea in capacitatile tehnice si creative, ancorarea in prezent si privirea spre viitor, pariul pe initiativa si originalitate ale unei natiuni, toate acestea se intalnesc in industria de gaming”, spune Constantin Magdalina.
In Polonia, 95% din veniturile obtinute de studiourile de gaming provin din exportul de produse proprietare iar intre anii 2014 si 2018 este estimata o rata compusa de crestere (CAGR) de 5,4% a industriei de gaming, ceea ce plaseaza aceasta tara pe locul 19 la nivel mondial, se mentioneaza intr-un comunicat de presa.
In ce priveste studiourile de gaming din Polonia, acestea numara 331 companii, dintre care 99% sunt IMM-uri.
Constantin Magdalina spune ca industria de gaming din Polonia a cunoscut o crestere fulminanta datorita:
• Sistemului de educatie centrat pe stiinte exacte
• Increderii in capacitatea resursei umane sa genereze produse proprii (de exemplu, seria de jocuri Witcher)
• Investitiei in una dintre cele mai populare platforme de distributie digitala de jocuri din lume - GOG.com
• Oferirii de deduceri fiscale la investitiile in cercetare si dezvoltare din aceasta industrie
Anual guvernul polonez, prin intermediul Centrului National de Cercetare si Devoltare, aloca aproximativ 27 de milioane euro (116 milioane de zloti polonezi) pentru finantarea celor mai promitatori dezvoltatori de jocuri. Interesul guvernului polonez pentru sprijinirea industriei de gaming a crescut dupa succesul seriei de jocuri Witcher realizat de studioul local CD Projekt RED. Succesul seriei Witcher si al Cyberpunk 2077 au condus la listarea companiei la bursa din Varsovia. Veniturile raportate in 2016 ale CD Projekt RED au condus la o valoare estimata a companiei de 2,3 miliarde dolari.
Constantin Magdalina spune ca in Romania valoarea estimata a pietei a crescut constant de la 114,7 milioane dolari in 2014, la 137 milioane dolari in 2015 si 145,3 milioane dolari in 2016. In prezent, industria de jocuri numara 80 de studiouri de dezvoltare, majoritatea veniturilor fiind generate de reprezentante locale ale marilor companii de gaming din lume. Cresterea industriei este sustinuta si de numarul mare de companii infiintate doar in 2016: 25% din totalul studiourilor de gaming.
Industria de jocuri din Romania s-a remarcat prin dezvoltarea sau co-dezvoltarea unor titluri internationale mari si prea putin prin titluri dezvoltate de companii romanesti; 85% din studiourile din Romania sunt specializate pe dezvoltare de jocuri, iar 15% din studiouri se focalizeaza pe servicii de specialitate pentru industrie.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.