Orlando Szasz, Renania: "Antreprenoriatul este pentru cei care cad de trei ori si se ridica de patru"
”Antreprenoriatul nu este un sport de masa, avand in vedere ca la succes ajung numai 2% dintre cei implicati”, a mai declarat Orlando Szasz, Fondator, Renania, in cadrul conferintei "Business Challenge. Dinamizarea sectorului IMM-urilor si provocarile antreprenoriatului", organizata de BusinessMark.
Dragos Petrescu, Proprietar, Trotter Prim - Citty Grill, a spus ca antreprenorii nu stiu cum sa creeze o afacere, cum sa se prezinte unui business angel, cum sa creeze un parteneriat cu o banca.
“Mi-as dori sa vad scoli private mai multe, care sa aiba o catedra de antreprenoriat puternica. Şi la stat as vrea sa vad catedre de antreprenoriat, pentru ca tinerii sa nu mai porneasca asa buimaci cum am inceput noi. Sa nu mai faca aceleasi greseli”, a mai adaugat Dragos Petrescu.
El a atras atentia si asupra faptului ca in Romania nu avem o traditie a afacerilor de familie.
“In Austria sunt afaceri de familie care au ajuns pana la 12 generatii. Asta inseamna know-how de transferat catre tari ca Romania, unde antreprenoriatul este la inceput. Atunci venim cu povesti de succes, de 3 ani facem un barometru al antreprenoriatului in Romania, pentru a aduce o parte din acest know how aici”, a declarat Elena Badea, Associate Director, Head of Branding, Marketing and Communication, EY Romania.
In cadrul primei sesiuni a conferintei, Ramona Ivan, Director, Directia Relatii Externe si Finantari Structurale, CEC Bank, a spus ca este important ca bancile sa inteleaga si sa sprijine afacerile clientilor pe care ii au, mai ales ca, daca IMM-urile sunt sustinute, acestea se pot transforma in clienti mai mari, corporate. Ea a adaugat ca, in prezent, interesul bancii este concentrat pe IMM, agricultura si administratii publice locale.
In ceea ce priveste investitiile tip business angel, Sergiu Negut, Managing Partner, Mindit Consulting, a spus ca el este interesat de elementele inovative si de cele puternice de diferentiere.
”Un business angel se uita la produs, piata si oportunitati. Piata in care investesc trebuie sa fie suficient de mare pentru a crede ca prin eforturile mele si ale echipei pot face suficienti bani care sa justifice investitia. Apoi oamenii trebuie sa aiba suficienta experienta pentru a nu face niste greseli elementare si pentru a nu renunta peste 6 luni dezamagiti fiind. De asemenea, trebuie sa avem o chimie buna. in al patrulea rand, imi imaginez cine este persoana care peste doi ani, dupa ce afacerea a crescut, o sa cumpere actiuni la compania asta”, a explicat Sergiu Negut.
Cristian Parvan, Secretar General, AOAR a spus ca societatea romaneasca nu poate fi dusa inainte fara finantare.
"Problema finantarii persista, dar pana acolo avem nevoie de capacitatea de a propune afaceri foarte concrete. Industria creste, dar creste sub forma de lohn generalizat cu toate avantajele si dezavantajele acestui sistem. Romania mai poate sa creasca, dar nu prin fabrici si uzine, ci prin servicii. Asta trebuie sa fie tinta noastra”, este de parere Cristian Parvan.
In ceea ce priveste finantarile din partea BERD, Daniela Marin, National Program Manager, EBRD Small Business Support (SBS) Romania, Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare - BERD, a spus ca 72% dintre companiile beneficiare ale BERD au inregistrat o creştere (in medie cu 26%) a cifrei de afaceri, 12% dintre companiile beneficiare au accesat finantare externa in valoare totala de 17,3 milioane de euro, 62% dintre companiile beneficiare au inregistrat o creştere a productivitatii, in medie cu 8%.
Ea a mentionat ca principalul obiectiv al BERD este dezvoltarea sectorului privat, acordand finantare companiilor romaneşti direct şi prin intermediul bancilor locale. De asemenea, faciliteaza accesul IMM-urilor la consultanta in afaceri prin Small Business Support.
startups.ro a sprijinit conferinta in calitate de partener media.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.