Phil Libin: "Poti deveni antreprenor, doar daca vrei sa schimbi lumea"


CEO-ul Evernote, spune ca acesta este motivul potrivit pe care ar trebui sa se intemeieze un business, nu pentru a avea mai multi bani, timp liber sau putere.

 

"Cei mai multi dintre antreprenori nu sunt antreprenori din motivele potrivite. Dar nu trebuie sa fii antreprenor pentru a schimba lumea - poti fi artist, politician etc. Daca vrei sa ai un stil de viata grozav, nu deveni antreprenor, ci agajeaza-te. Multi vor sa fie antreprenori pentru bani, dar nu functioneaza asa. N-ar trebui sa incepi o companie nici pentru putere si prestigiu, nu functioneaza asa, ci este fix invers. Daca esti CEO-ul unui start-up, toti ceilalti sunt sefii tai - angajatii, clientii, partenerii, presa, esti responsabil pentru tot. Multi spun ca se fac antreprenori ca sa aiba mai mult timp liber, dar nu-i deloc asa. Lucrezi 24 de ore, zilnic, nu ai timp pentru familie", a detaliat Phil Libin, in cadrul conferintei How to Web.

Radu Georgescu, fondatorul Avangate si GECAD, a spus insa ca a inceput business-ul (n.red. - in 1992, GECAD) nu pentru a schimba lumea, ci pentru a face bani din software.

"Sunt de-acord ca oportunitatea este importanta, dar adevarul este ca este mai important sa fii profitabil. Investitorii nu investesc in inovatie, in idei grozave. Este grozav sa ai un business, sa poti schimba lumea, dar in final ajungem la cum poti face bani. In prezent, sute de companii sunt create de tineri, dar multe sfarsesc ca fiind doar idei grozave si pierd oportunitatile. Cand incepi o companie, provocarea esentiala este de-a face bani. Ne intoarcem la intrebarea de baza: cum faci bani din software? Sa ne gandim la ce construim, cui este dedicat etc.", a completat Radu Georgescu.

CEO-ul Evernote a precizat ca este mult mai usor sa fii antreprenor in prezent, fata de acum cativa ani, daca faci ceva extraordinar, pentru ca societatea pretuieste tot mai mult meritocratia.

"Vestea buna este ca este mai bine ca niciodata sa construiesti o companie in tehnologie decat pana acum, vestea proasta este ca este greu, daca nu faci ceva extraordinar", a mai spus Phil Libin.

Evernote este a treia companie a lui Phil Libin (pe primele doua le-a vandut: prima facea un soft pentru retaileri si a doua se ocupa de securitate, lucrand cu guvernul).

"A treia oara, am zis sa facem ceea ce vrem noi, nu ceea ce vor clientii. Daca nu construiesti pentru tine insuti, nu vei stii cat de grozav este produsul. Nu stii ce vrea lumea, dar stii cum vrei sa faci un produs grozav pentru tine. Acum am vrut sa fiu antreprenor pentru ca este mai usor decat inainte. Trebuie doar sa fii cel mai bun, nu trebuie sa fii cel mai rapid. Singura sansa sa reusesti este sa faci ceva grozav si s-o faci pentru tine insuti. Nu poti fi nici extrem de ieftin, nu poti concura nici prin mult marketing, singurul lucru prin care poti concura este sa ai cel mai bun produs", a subliniat Phil Libin.

CEO-ul Evernote a mentionat ca in prezent este mai usor sa faci o companie in tehnologie, pentru ca nu este nevoie de multe studii de piata, ci de un prototip care sa fie plasat in marketstore-uri, dupa care poti observa reactiile clientiilor.

"Este o mare minciuna si neintelegere ca ideea este esentiala. Ideea nu este atat de importanta. Sunt idei bune peste tot, dar tot ceea ce conteaza este executia, cat de bine este realizata ideea. Ne-a luat ani buni pana sa executam corect si sa atragem finantare. Ai nevoie de o idee buna, care sa aduca bani, dar nu trebuie sa fie super creativa", a precizat Phil Libin.

Radu Georgescu a sustinut si el ca executia este cel mai important lucru. 

CEO-ul Evernote a detaliat ca cele mai multe dintre marile companii au inceput asa: s-au uitat la ce lipseste si cum pot imbunatati o anumita experienta cu ceea ce stiu sa faca.

"Uita-te in lume, la lucrurile care nu sunt neaparat noi, dar carora le poti imbunatati experienta. Fa un lucru mic, lucreaza la el cateva luni sau un an impreuna cu prietenii. Nu te gandi la dificultati sau ca esti mic, ci doar incearca sa faci ceva care sa imbunatateasca experienta, sa fie un produs bun. Sansele sunt mici, dar daca faci acest lucru, in prezent, ai sansa sa imbunatatesti lumea", a completat Phil Libin. 

CEO-ul Evernote a mai spus ca unul dintre cele mai bune locuri sa faci afaceri in tehnologie este Silicon Valley.

Fondatorul GECAD a subliniat ca tehnologia folosita trebuie sa fie buna, dar nu aceasta va asigura succesul companiei, nu va face diferenta nici numarul mare de utilizatori, pentru ca este doar un instrument pentru a fi mai profitabil.

"Ceea ce vrei este sa vinzi mai mult, sa ai o retea de distributie mai buna, care sa-ti aduca mai multi bani. Noi, cei din Europa Centrala si de Est, vrem sa exploatam faptul ca suntem dintr-o piata marginasa. Nu fi ca o barca in vant si sa vinzi cum poti, ci gandeste-te la toate lucrurile, vezi cum este produsul tau si cum il poti vinde mai bine", a explicat Radu Georgescu.

Astfel, o companie trebuie sa fie atenta la sistemul de distributie, la cel de facturare, la canale, la cine il poate vine cel mai bine si unde, cu proprii oameni sau prin altii, ce sistem de remunerare are, cum se face plata (lunar sau o singura data) etc.

"Nu spun ca un sistem este mai bun decat altul, ci ca sunt moduri diferite pentru fiecare produs", a precizat Radu Georgescu.

Fondatorul GECAD a adaugat ca trebuie verificat si care piete sau tari se potrivesc produsului, in functie de domeniu si in functue de targetul caruia ii este adresat produsul.

"Nu este nicio rusine sa vinzi in India. Piata din SUA este mai mare, dar suprasaturata. Cu o companie ne-am dus in SUA, dar cu alta nu, pentru ca produsul este ieftin, bun si pe piata potrivita. Trebuie sa pui toate aceste lucruri impreuna si sa te gandesti cum le poti folosi mai bine. Apoi, focuseaza-te doar la ceea ce vei face. Mai intai trebuie sa gandesti si apoi sa executi", a subliniat Radu Georgescu.

CEO-ul Evernote a precizat ca start-up-urile nu trebuie sa se uite la concurenta, sa nu se gandeasca tot timpul la aceasta, pentru ca nu aceasta este adevarata amenintare care poate stopa dezvoltarea business-ului, ci multe alte aspecte care nici macar nu pot fi anticipate.

Phil Libin le-a recomandat start-up-urilor sa nu-si faca o strategie de exit, pentru ca acesta se petrece natural, in urma rundelor de finantare.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii