Piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 33,4% in T1 2009, fata de T1 2008


Potrivit GfK Romania, acest declin poate fi atribuit scaderii vanzarilor pe toate segmentele de piata.

 

Datele fac parte din studiul GfK Temax Romania, care monitorizeaza piata produselor de folosinta indelungata, se arata in comunicatul de presa.

Comparativ cu alte sectoare, aparatura electrocasnica mica a inregistrat o performanta mai buna in primul trimestru al anului 2009. Totusi, cifre negative si un declin al pretului mediu au fost inregistrate si in acest sector. 

Ianuarie a fost o luna buna pentru aproape toate categoriile de produse, fara a avea insa un impact pozitiv asupra trimestrului. Vanzarile foarte slabe din lunile februarie si martie au afectat trimestrul in ansamblu, inducand o scadere de 16%, in perioada analizata. Per total, vanzarile din acest sector s-au ridicat la 17 milioane de euro in primul trimestru din 2009.

Categoriile de produse importante, precum aparatele pentru pregatirea alimentelor, masinile de calcat si aspiratoarele au inregistrat rezultate negative, ceea ce a determinat scaderea intregului sector. Pe timp de criza, vanzatorii cu amanuntul incearca sa atraga consumatorii cu o gama larga de oferte financiare, promotii si reduceri de pret, se mai arata in studiu.

A doua cea mai importanta piata dintre sectoarele monitorizate de catre GfK Temax – piata de aparatura electrocasnica mare – a scazut cu 35,9%, in perioada analizata, totalizand vanzari de 66 de milioane de euro in primul trimestru din 2009.

Singurul segment din categoria aparaturii electrocasnice mari care a dat semne incurajatoare a fost cel al incorporabilelor. Potrivit reprezentantilor GfK, acest lucru se poate atribui nu numai unui declin mai putin intens in ceea ce priveste cererea, cauzata de orientarea actuala a consumatorilor spre acest segment, dar si unei mai slabe deprecieri a pretului, comparativ cu evolutia pe segmentul electrocasnicelor clasice, de sine statatoare.

In primul trimestru al anului 2009, piata de electronice a totalizat 59 de milioane de euro, inregistrand o scadere de 34,4%, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Aproximativ doua treimi din cheltuielile cu produsele electronice monitorizate in cadrul GfK Temax au fost folosite pentru achizitionarea de televizoare cu plasma si LCD.

Reducandu-si ritmul anterior de crestere, vanzarile de televizoare cu plasma si LCD au incetat sa genereze valoare adaugata pe piata si au inregistrat cote de crestere negative (de doua cifre), in primele doua luni ale anului 2009. In cadrul acestui segment, vanzarile de plasme au fost cele mai afectate.

Sectorul IT din Romania a scazut cu 34,3%, in perioada analizata, totalizand vanzari de 129 de milioane de euro in primul trimestru din 2009. Declinul s-a datorat, in parte, scaderii vanzarilor pentru categorii de produse cum sunt monitoarele si calculatoarele desktop. Vanzarile de notebook-uri au fost cel mai putin influentate de criza datorita cererii in crestere de laptop-uri cu pret mic (notebook-uri de dimensiune mica si portabilitate ridicata).

In primul trimestru al anului 2009, piata de telecom a inregistrat vanzari de 64 de milioane de euro, scazand cu 26,7%, fata de primul trimestru din 2008. Declinul vanzarilor telefoanelor mobile traditionale a fost compensat, in parte, de puternica performanta a telefoanelor smart phone.

Cu vanzari totalizand sapte milioane de euro, in primele trei luni ale anului, piata foto a scazut cu 41,5%, comparativ cu perioada similara din 2008.

Cea mai mare parte a vanzarilor din acest sector este generata de aparatele foto digitale compacte, unde cererea a scazut brusc, fiind insotita si de un puternic declin al pretului. In acelasi timp, nu a fost inregistrata o schimbare semnificativa in preferintele consumatorilor pentru produse cu caracteristici mai bune, se mai arata in studiu.

Desi a inregistrat o evolutie pozitiva in primul trimestru, cererea de aparate D-SLR a fost mai mica. Luand in considerare si eroziunea pretului, acest segment a incetat sa genereze valoare adaugata pe piata foto. Efectul ultimelor evenimente in materie de curs valutar a influentat evolutia pretului, astfel incat scaderea in valoare in euro a fost mai pronuntata decat cea in lei.

Evolutia globala a pietei foto este influentata si de cresterea vanzarilor pe segmentul ramelor foto digitale. Desi prezinta un trend general pozitiv al cresterii vanzarilor, aceasta piata a fost totusi afectata de criza, mai reiese din studiul GfK.

Sectorul echipamentelor de birou a generat vanzari de 14 milioane de euro in primul trimestru din 2009, ceea ce se traduce printr-o scadere cu 44,9%, comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Potrivit reprezentantilor GfK, acest sector nu a reusit sa evite efectele crizei economice si financiare.

Piata de bunuri electrice monitorizata de catre GfK Temax a fost de 356 de milioane de euro in primul trimestru al acestui an, inregistrand cea mai mica valoare din ultimii doi ani.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii