Piata bunurilor de folosinta indelungata continua sa scada


Potrivit GfK, piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a scazut cu 46,8% in al doilea trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similara din 2008.

Conform studiului GfK Temax, valoarea acestei piete a ajuns la 308 milioane de euro in primul trimestru din 2009, se arata in comunicatul de presa. Aceasta tendinta continua seria de scaderi inregistrate pe toate segementele acestei piete in primul trimestru din 2009.

Potrivit reprezentantilor GfK, tendinta negativa reflecta o scadere accentuata in ceea ce priveste puterea de cumparare a oamenilor, cauzata de descresterea venitului si de resursele financiare reduse. De asemenea, deprecierea monedei locale a influentat evolutia valorica a acestei piete. 

Un alt motiv pentru cererea slaba ar putea fi numarul mare de romani a caror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazeaza pe convingerea ca aparatura trebuie folosita pana cand se uzeaza, fara a fi inlocuita cu alta care foloseste o tehnologie mai buna sau care are caracteristici tehnice inovative“, spune Ciprian Hatneanu, Retail&Technology Director GfK Romania.

Electrocasnicele mici s-au aliniat tendintei de scadere, inregistrand o scadere de 27,6% in T2 2009, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand o valoare de 16 milioane de euro. Performanta negativa a acestui sector a fost alimentata de cererea slaba pentru aproximativ toate categoriile de produse importante.

Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras si epilat, aspiratoarele si aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezinta aproximativ 75% din valoarea totala. Pe de alta parte, grupele de produse cu preturi medii relativ mici, comparativ cu alte electrocasnice mici, cum ar fi friteuzele, au beneficiat de o evolutie pozitiva. 

In al doilea trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 24,8%, comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Declinul vanzarilor de telefoane mobile si smart a ramas relativ stabil in prima jumatate a anului. De asemenea, scaderea pretului pentru telefoanele smart le-a facut mai convenabile si ofera astfel posibilitatea de a fi alese in locul telefonului clasic, mai reiese din studiul citat.


Vanzari mai mici cu aproximativ 50% pe segmentul IT si pe cel al echipamentelor de birou
Sectorul IT din Romania a avut o scadere de 59,2% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand valoarea de 87 milioane de euro. Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptop-uri, luand in considerare faptul ca a crescut cota de netbook-uri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decat cel al notebook-urilor traditionale. Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele.

Sectorul echipamentelor de birou a continuat sa inregistreze o scadere importanta (58,5%) si in al doilea trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada din 2008, atingand o valoare de 10 milioane de euro. Imprimantele si multifunctionalele au prezentat o tendinta de descrestere in vanzari cauzata de nivelul scazut al dorintei consumatorilor de a cheltui.


Cele mai putine produse electronice de folosinta indelungata s-au vandut in luna iunie
Potrivit studiului citat, impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declansat o usoara crestere, in special pentru categoria frigiderelor si congelatoarelor, comparand vanzarile trimestrului doi din 2009 cu cele ale trimestrului precedent. Totusi, aceasta nu a salvat intreg sectorul de la scaderea de 38%, comparativ cu trimestrul doi al anului trecut. Chiar daca tendinta negativa incepe sa se atenueze in cazul incorporabilelor, incetinirea economica are, in continuare, un impact major asupra cererii consumatorilor pentru electrocasnicele mari.

In al doilea trimestru al anului 2009, vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 milioane de euro. Tendinta de descrestere a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in vanzari pentru principala componenta a pietei de electronice de folosinta indelungata - televizoarele LCD si plasmele.

"Daca in aceeasi luna a anului precedent vanzarile de televizoare cu ecran plat au fost impulsionate de evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal, anul acesta incetinirea activitatii economice a avut un puternic impact asupra cererii consumatorilor. Campaniile recente s-au desfasurat in trimestrul doi din 2009 pentru produse electronice specifice, iar programul buy-back nu a reusit sa determine o mai buna performanta in materie de vanzari, comparativ cu anul trecut. Este de remarcat faptul ca, in afara de televizoarele LCD si consolele pentru jocuri video, toate produsele electronice monitorizate in cadrul Temax au atins in trimestrul doi mai putin de jumatate din volumele la care s-au ridicat in aceeasi perioada a anului 2008”, mai spune Ciprian Hatneanu.


Scadere de 44% pe segmentul aparatelor foto
Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scadere de aproximativ 44% in T2 2009, fata de trimestrul similar al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de noua milioane de euro. Totusi, marcand dezvoltarea sezoniera pentru aparatele foto digitale, situatia vanzarilor este cu doua milioane de euro mai mare decat in primul trimestru din 2009.

Conform reprezentantilor GfK, aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum - comparativ cu anul trecut - dar deprecierea pretului a determinat o evolutie negativa in ceea ce priveste valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezinta, pentru trimestrul doi din 2009, o stagnare in ceea ce priveste pretul - cel mai vizibil in moneda locala.


Piata de bunuri de folosinta indelungata in prima jumate din 2009
In primele sase luni ale acestui an, piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a scazut cu 40,4%, comparativ cu perioada similara din 2008, ajungand la un total de 664 milioane de euro.

Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si, respectiv, 25,8% in prima jumatate a anului, comparativ cu S1 2008. Electronicele de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, indeaproape urmat de sectorul foto cu o scadere de 43,2%, pentru primele sase luni. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut performanta cea mai slaba deoarece au avut o scadere de 47,2% si, respectiv,  51,4%, in perioada analizata.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii