Piata bunurilor de folosinta indelungata creste in T3 fata de T2 2009, dar scade comparativ cu T3 2008
Potrivit unui studiu GfK, in al treilea trimestru al anului 2009, piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata s-a ridicat la 336 milioane de euro, in usoara crestere fata de trimestrul anterior, insa in scadere cu 45,8%, fata de perioada similara a anului 2008.
In primele noua luni ale anului 2009, piata locala a produselor electrice monitorizate de GfK TEMAX a totalizat 1.000 milioane de euro, ceea ce inseamna o scadere de 42,3%, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, se arata in comunicatul de presa.
Electrocasnicele mici
Piata aparatelelor electrocasnice mici s-a dovedit a fi mai rezistenta in fata crizei decat restul sectoarelor, in ciuda pierderilor pe aproape toate segmentele.
Desi in al treilea trimestru al acestui an a inregistrat o scadere de 25,1%, fata de T3 2008, aceasta piata a atins in T3 2009 cea mai mare valoare a vanzarilor din acest an - 18 milioane de euro. Acest lucru se datoreaza in special lunilor iulie - august. Aparatele de ras reprezinta una dintre grupele de produse care si-a revenit cel mai bine in aceste doua luni. Cresterea vanzarilor s-a datorat epilatoarelor, fiind vorba de un produs sezonier.
O alta categorie care a inregistrat o crestere in acest trimestru a fost aceea a aparatelor de preparare a alimentelor. Cererea mare de masini de tocat si mixere manuale a determinat vanzari mai mari decat in T3 2008. Atat robotii de bucatarie, cat si blender-ele manuale si aparatura de bucatarie au avut o evolutie pozitiva in timpul anului. Criza financiara a schimbat comportamentul consumatorilor - acestia prefera mai degraba sa gateasca acasa, decat sa iasa la masa in oras.
Pe de alta parte, produsele care au avut o evolutie buna in prima jumatate a anului au inregistrat acum o evolutie pozitiva mai redusa, cauzata de cresterea preturilor.
Electrocasnicele mari
Vanzarile in cadrul segmentului de electrocasnice mari au crescut cu 20% in T3 2009, comparativ cu trimestrul anterior, dar au scazut cu 38,4% fata de acelasi trimestru al anului trecut. Modelul de crestere a fost variabil in cazul celor mai importante grupe de produse. Perioada de vara a facilitat niveluri semnificative de crestere pe piata congelatoarelor si frigiderelor, in special modelele eficiente energetic au fost impulsionate de campaniile recente de buy-back desfasurate de cei mai importanti producatori si retaileri de pe piata.
Cresterea nu a fost valabila si pentru alte grupe de produse importante, precum masinile de spalat. Cu toate acestea, este de asteptat ca T4 2009 sa aduca o performanta mai buna pentru aceste produse, prin continuarea campaniilor de promovare desfasurate de catre producatori.
Electronicele de larg consum
Scaderea totală a vanzarilor in T3 2009 a ajuns la 45%, fata de T3 2008, afectand toate produsele in cadrul sectorului electronicelor.
Factorii-cheie ai acestei evolutii se leaga de efectele crizei economice. In acest sens, reprezentantii GfK mentioneaza indicatori precum: scaderea imprumuturilor pentru nevoi personale, investitii straine mai reduse, scaderea venitului consumatorilor, rata somajului mai mare, slabirea monedei locale, lipsa lichiditatilor care afecteaza anumiti retaileri.
Desi evolutia acestor indicatori economici nu ofera premisele unei cresteri a vanzarilor, totusi se preconizeaza ca T4 va fi un varf si in acest an. Acest lucru se bazeaza pe motive de sezonalitate in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor, fapt sustinut de promotii semnificative care urmeaza sa fie desfasurate de retaileri si producatori in decembrie pentru produsele electronice de larg consum, cu accent pe televizoarele LCD si cu plasma.
In T3 2009, vanzarile televizoarelor LCD si cu plasma au ramas relativ stabile de la o luna la alta, aceasta performanta fiind determinata de diverse promotii. Daca pentru toate celelalte bunuri electronice monitorizate in cadrul TEMAX, pretul in lei a ramas relativ stabil, in comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, promotiile pentru Panel TV (plasme si LCD) au fost asociate cu o scadere semnificativa a preturilor. Comportamentul de consum este din ce in ce mai influentat de promotii si de evolutia preturilor, mai reiese din studiul citat.
Telecom
In trimestrul trei din 2009, piata de telefoane mobile si smart a scazut cu 33,5%, comparativ cu al treilea trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 61 milioane de euro. Scaderea vanzarilor de telefoane mobile si smart a urmat tendinta negativa afisata in acest trimestru de catre toate categoriile monitorizare de TEMAX, dar mai mica decat scaderea medie a grupurilor de produse analizate in acest indicator. Cererea de pe piata a fost incurajata de scaderea preturilor de vanzare si de noutatea tehnologiei incorporata in noile modele.
Foto
Vanzarile de aparate foto digitale au inregistrat o performanta constanta, atingand aceeasi valoare in T3 2009 ca in trimestrul precedent - noua milioane de euro. Fiind unul dintre sectoarele cele mai afectate de criza economica, piata foto a fost in T3 2009 la jumatate fata de nivelul atins in T3 2008. Cererea in scadere din partea consumatorilor a influentat, de asemenea, curba de sezonalitate in acest an, transformand-o, pentru sezonul de vara, intr-una destul de plata, mergand pe un trend descendent dupa un varf slab atins in iulie 2009.
Pe fondul stagnarii preturilor in lei, evolutiile din interiorul segmentul de aparate compacte au fost declansate de promotii realizate de catre producatori.
IT
Sectorul IT a inregistrat o scadere de 58,1% in T3 2009, in comparatie cu acelasi trimestru al anului trecut, ajungand la 86 de milioane de euro. Performanta negativa a sectorului este provocata de cererea scazută pentru aproape toate categoriile de produse IT. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt sistemele desktop si monitoarele. Aceste produse care au inregistrat o scadere semnificativa, au tras intreaga categorie in jos. Scaderea puterii de cumparare a oamenilor cauzata de scaderea veniturilor reflecta o tendinta negativa in sectorul IT, sustinuta de asemenea de scaderea B2B.
Echipamentele de birou
Piata echipamentelor de birou a inregistrat o scadere de 57,3% in al treilea trimestru al acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand o valoare de zece milioane de euro.
Ambele produse din categoria echipamentelor de birou, imprimantele si multifunctionalele, prezinta o dinamica negativa in al treilea trimestru, incadrandu-se in aceeasi tendinta de scadere din sectorul IT, acestea fiind periferice pentru notebook-urile si sistemele desktop vandute pe piata.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.