Piata de retail a bunurilor de larg consum a crescut cu 27% in 2008, fata de 2007
Conform companiei de consultanta in retail Nielsen motivul principal este cresterea cu 16% a volumelor de vanzari.
Numarul total de magazine s-a redus anul trecut in Romania cu 0,2%, ajungand la peste 90.370, se arata in studiul ShopperTrends al Nielsen.
Preferinta pentru comertul modern s-a accentuat semnificativ in ultimul an, se mai arata in studiul citat.
“Comertul modern deja reprezinta o optiune mult mai mare din optiunile cumparatorilor. In prezent, diferenta dintre comertul modern si cel traditional este mult mai mare fata de 2008 si anii trecuti”, spune Bogdana Baltasiu, Client Sales & Service Manager la Nielsen.
Pe acest segment, numarul de unitati (hipermarketuri, supermarketuri, magazine cash&carry si cele discount) s-a majorat cu aproape 27%, ajungand la 653 de unitati. Procentual, acestea reprezentau anul trecut 34% din totalul tipurilor de unitati de vanzare, cu 5% mai mult fata de 2007.
“Comertul traditional, desi in scade ca pondere, inregistreaza o crestere a vanzarilor cu 20%”, adauga Bogdana Baltasiu.
Topul produselor consumate
Cele mai vandute produse din Romania sunt tigarile, a caror piata a crescut cu 35% in valoare si cu 17% in volum, in 2008, fata de anul precedent.
Cel de-al doilea produs in topul vanzarilor este berea. Ca valoare, aceasta a crescut cu 17% anul trecut, fata de 2007, iar ca volum cu 11%.
Pe locul trei in topul celor mai vandute produse din Romania se afla bauturile racoritoare carbonatate. Acestea au crescut anul trecut cu 18% ca valoare si cu 9% ca volum, fata de anul anterior.
Alte produse aflate in topul celor mai vandute zece produse din Romania sunt, in ordinea urmatoare: apa minerala, salamul, uleiul, detergentul, bauturile racoritoare necarbonatate, cafeaua si cicolata tablete.
“Fata de 2007, anul trecut, cresterile in volum nu au mai fost atat de diferite fata de cele in valoare”, subliniaza Bogdana Baltasiu.
Pe segmentul comertului modern, cele mai vandute trei produse au fost anul trecut, in urmatoarea ordine: berea (valoare +56%, volum +50%), bauturile racoritoare carbonatate (valoare +36%, volum +25%) si salamul (valoare +39%, volum +23%). Urmatoarele locuri au fost ocupate, in aceasta ordine, de ulei, detergent, apa minerala, cascaval, tigari, iaurt si cafea.
Pe segmentul comertului traditional, cele mai vandute trei produse au fost in 2008, in urmatoarea ordine, tigarile (valoare +33%, volum +15%), berea (valoare +11%, volum +5%) si bauturile racoritoare carbonatate (valoare +15%, volum +6%). Celelalte locuri in primele zece din acest top sunt ocupateapa minerala, bauturile racoritoare necarbonantate, salamul, uleiul, cafeaua, guma de mestecat si coniacul.
De mentionat ca in comertul traditional, chiar daca sunt mai mici cresterile, valorile sunt mai mari decat in cel modern.
Bogdana Baltasiu mai spune ca pentru produsele proaspete, comertul modern pastreaza optiunile, dar intr-o pondere mai mica si in descrestere, pentru ca se preferintele se muta catre cel modern.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 1.200 de persoane din Bucuresti, sase orase mari si cinci orase medii (Arad, Piatra Neamt, Ramnicu Valcea, Targu Mures si Targoviste). Perioada de intervievare a fost decembrie 2008 - ianuarie 2009. Categoria de persoane intervievate a fost cea intre 15 - 65 de ani, fiind luata in calcul persoana din gospodarie care este responsabila de cumpararea produselor alimentare si a celor de ingrijire personala.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.