Publicitatea online a crescut in Romania cu 7%, in 2014
Conform celei mai recente editii a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study), realizat de catre IAB Romania si PwC Romania pentru al 8-lea an consecutiv, piata de publicitate online din Romania a avut in anul 2014 o valoare raportata de companiile participante de 112.824.515 lei, adica 25,4 de milioane de euro, la un curs mediu anual de 4,4446 lei/euro.
La nivel anual, s-a consemnat o crestere in termeni reali, de 7%, faţa de anul precedent (luand in calcul doar companiile care au participat la studiu in toate cele 4 semestre din 2013 si 2014).
“Cred ca daca la aceasta crestere naturala de 7% in termeni reali mai adaugam si rezultatele unor viitoare eforturi de industrie, in urmatorii doi ani vom putea avea si o crestere de doua cifre. Pentru a ajunge acolo, ne propunem sa avem o mai mare implicare in acest tip de activitati din partea cat mai multor actori din aceasta piata”, spune Ionut Oprea, Presedinte al Asociatiei IAB Romania
Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania spune ca piata media din Romania, in general, si segmentul publicitatii online, in special, se confrunta in continuare cu diverse provocari.
”Potential de crestere exista, pentru ca traversam o perioada de accelerare a cresterii economice, cand jucatorii se lupta pentru castigarea cotei de piata, insa este nevoie de inovatie la nivelul publisherilor online pentru a reusi sa monetizeze interesul crescut al advertiserilor. De asemenea, exista loc de imbunatatire a modelului de afaceri al publisherilor online si de optimizare a procesului de vanzare. S-a observat de asemenea faptul ca in ultimii doi ani au inceput sa castige teren segmentele de mobile si video advertising, odata cu dezvoltarea accelerata a Internetului mobil si a interconectarii accentuate a dispozitivelor inteligente. Acestea sunt zone asupra carora publisherii trebuie sa se concentreze indeosebi, pentru a crea continut de calitate si a capitaliza oportunitatile de piata”, spune Bogdan Belciu.
In ambele semestre din 2014, formatele publicitare de tip display au ramas cele mai populare segmente ale publicitatii online, acestea fiind urmate de content sponsorships.
Printre industriile care au condus topul investitiilor in publicitatea online in a doua jumatate a anului 2014, se numara: telecomunicatii, pentru al saselea an consecutiv lider pe piata, secondat de data aceasta de segmentul bauturilor si de comertul online. Retailul online ajunge astfel in premiera pe locul trei in topul consumului de publicitate online, depasind segmentul auto care detinuse locul al treilea la nivel de volum in primul semestru al anului 2014.
Studiul analizeaza piata in functie de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet si lunile din fiecare semestru si an pentru determinarea sezonalitatii. Inca din 2008, ROADS agrega direct vanzarile nete, directe de publicitate online, ale companiilor participante (publisheri), oferind astfel cifre exacte despre volumul total al vanzarilor companiilor participante, in acelasi timp asigurand confidentialitatea datelor oferite de fiecare dintre acestea.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.