Sectorul auto din regiunea ECE este dependent de investitiile straine, dar exista o dinamica pozitiva a cererii interne


     


Regiunea ECE (Europa Centrala si de Est) a devenit o destinatie atractiva pentru investitii realizate de catre producatorii de automobile la nivel mondial. In 2014, 3,6 milioane de vehicule au fost produse in Europa de Est, echivalentul a 2% din productia totala a Uniunii Europene, potrivit unui studiu realizat de Coface.

In tarile ECE incluse in analiza Coface exista 33 de fabrici de automobile, dintre care cele mai multe au fost create cu ajutorul investitiilor straine directe (ISD).

Analiza arata ca, in ciuda dinamicii crescute a vanzarilor de masini generate de clientii locali recent, fabricile din ECE raman foarte dependente de cererea externa.

Regiunea ECE a fost in masura sa atraga investitii straine directe, datorita costurilor atractive ale fortei de munca, proximitatii geografice din Europa de Vest, fortei de munca educata si imbunatatirii mediului de afaceri.

Analiza Coface acopera sectorul auto din tarile ECE, unde sunt produse volume semnificative de masini in: Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia. Cu Skoda si Dacia regiunea are doua branduri locale puternice mai ales ca, datorita marilor investitii straine directe, au supravietuit pe piata mondiala competitiva.

Fabricarea de vehicule si echipamente de transport are un efect masurabil asupra rezultatului economiilor ECE. Pentru unele dintre tarile din regiune, cum ar fi Ungaria, Republica Ceha si Slovacia, sectorul reprezinta aproximativ o zecime din productia lor totala. Acesta genereaza, de asemenea, un numar semnificativ de locuri de munca, angajand peste 850.000 de lucratori in 2013, in cele sase tari analizate.
 

Expunerea puternica a exporturilor
Exporturile de automobile reprezinta o parte semnificativa a comertului exterior a regiunii ECE. In Slovacia, de exemplu, acestea reprezinta 25% din exporturile totale ale tarii.

Productia de automobile ECE este puternic expusa la cererea externa, la fel cum majoritatea este destinata pietelor externe. Cu toate acestea, pozitia actuala arata ca zona euro (principala piata de export) este elastica si genereaza perspective mai bune. Datorita acestor tendinte pozitive in zona euro si in alte tari europene, cererea de vehicule a fost in crestere.

Desi deteriorarea cererii rusesti cantareste negativ asupra sectorului, acest lucru este compensat de cresterea cererii din partea altor destinatii de export si a vanzarilor de pe piata interna din ECE.
 

Imbunatatirea cererii interne sustine vanzarile de autovehicule
In timp ce se confrunta cu situatii neclare pe unele piete externe, evolutii pozitive pot fi vazute pe partea interna. Cererea interna a ECE beneficiaza de perspective mai bune datorita consumului local, ca urmare a unei forte de munca imbunatatite, a inflatiei discrete, a preturilor mici la petrol, cresterii increderii consumatorilor si dobanzilor atractive.

Tendinta de a cheltui mai mult reiese din vanzarea masinilor mai dinamice in economiile ECE. Clientii nu sunt doar persoane fizice, ci si companii care isi extind flotele de autoturisme si vehicule comerciale. Vehicule comerciale genereaza o dinamica mare a vanzarilor datorita imbunatatirii perspectivei de afaceri, cum ar fi cresterea PIB-ului Zonei Euro cu 1,5%, prognozata pentru acest an. Cresterea cererii de vehicule comerciale este un mesaj pozitiv, in special pentru fabricile poloneze, deoarece volume semnificative de masini usoare sunt produse aici.

Cu toate acestea, aceste cresteri ale cheltuielilor interne nu vor fi suficiente pentru a face sectorul auto al ECE independent de cererea externa. Fiind atat de expus exporturilor, riscurile aferente pietelor externe nu pot fi evitate, iar potentialul mare de crestere interna ar putea atenua aceste riscuri.
 

Cresterea cifrei de vanzari nu este egala cu profitabilitatea producatorilor de automobile
Chiar daca in piata din ECE au crescut cifrele de vanzari de autovehicule, aceste volume mai mari nu se traduc intr-o crestere egala a profitabilitatii producatorilor de automobile.

Multe dintre ele inca sufera de supracapacitate, asteptarile clientilor de a obtine reduceri semnificative si auto-inregistrari efectuate de catre dealeri.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii