Studiu: 58% dintre antreprenori ar vrea sa lanseze o afacere exclusiv online


Procentul antreprenorilor chestionati si care au  investit deja intr-o activitate de business online este de 15%.

Datele se regasesc in studiul “Investitii in mediul online din Romania”, realizat de E-Invest. Esantionul pe care a fost realizat studiul a fost format din 820 de antreprenori din 22 de judete ale Romaniei iar datele au fost culese in perioada 6 martie - 5 aprilie 2009.

Un procent de 71% dintre antreprenorii chestionati s-au gandit sa incorporeze in afacerea lor si un modul de business online. Potrivit studiului citat, cea mai mare parte a respondentilor intentioneaza sa investeasca in modulul de business online maxim 1.000 de euro (52%). Media investitiei ce se intentioneaza a fi realizata este de 1.600 de euro.

Conform raportului, un procent de 71% dintre antreprenori au spus ca pentru moment nu dispun de fonduri suficiente pentru a desfasura activitati de business online.

Dintre cei chestionati, 25% au declarat ca in acest moment nu au necesarul de echipamente IT pentru a desfasura activitati de business online.

Ca idei de abordare a pietei online din Romania, antreprenorii au selectat mai multe variante, dar cele mai multe procente au fost adunate de site (26%), magazin online (17%) sau servicii de publicitate/promovare (17%).

La intrebarea “De ce anume crezi ca ai avea nevoie in primul rand pentru a putea aborda mediul online pentru activitatile de business?”, optiunile s-au indreptat catre existenta unui site pe internet (98%) dar si a unor resurse financiare (95%). Pe ultimul loc a fost plasat personalul specializat in utilizarea echipamentelor IT&C (50%).

Numarul antreprenorilor sub 25 de ani, desi foarte ridicat in ceea ce priveste dorinta de a desfasura o activitate pe internet (70%), incepe sa scada pana la 34% atunci cand vine vorba de a face o investitie in acest sens. In schimb se observa o crestere semnificativa a celor de peste 25 de ani (de la 44% la 64%), dupa cum se arata in concluziile studiului.


Sprijin din partea unor institutii
Un procent de 79% dintre cei chestionati considera ca ar trebui sa fie ajutati de catre anumite institutii pentru a reusi sa desfasoare in bune conditii o activitate de business online.

Referitor la sprijinul pe care ar trebui sa-l primeasca de la anumite institutii in incercarea de a desfasura o activitate de business online, 33% dintre respondenti au numit ca principali sustinatori Guvernul si agentiile guvernamentale. De asemenea, bancile si Uniunea Europeana sunt privite ca potentiale surse de ajutor, fiecare cu cate un procent de 15% din optiuni.

Principalele modalitati de impulsionare a afacerilor online asteptate din partea institutiilor statului sunt: acordarea de fonduri si subventii (23%), modificarea legislatiei si implementarea de politici de reglementare a pietei (23%), oferirea de asistenta si consultanta in domeniu (15%), promovarea activa a acestui gen de activitati (15%), acordarea de facilitati fiscale, scutiri si reduceri de impozite (13%). Si in acest caz, respondentii au avut la dispozitie optiuni multiple de raspuns.


Prezenta online. Avantaje si dezavantaje
Un procent de 35% dintre antreprenorii chestionati detin deja un site sau un blog.

Un procent de 56% dintre respondenti considera, in mare sau in foarte mare masura, ca activitatea de business desfasurata de compania lor ar putea fi derulata online. In acelasi timp, 19% dintre ei cred ca activitatea lor nu s-ar putea desfasura decat in mica sau in foarte mica masura pe internet.

Principalele avantaje ale derularii unei activitati de business online sunt, in opinia respondentilor, care au avut de ales dintre mai multe optiuni, rapiditatea realizarii (31%) si gradul ridicat de accesibilitate, accesul rapid al clientilor (31%), precum si costurile reduse (25%) si lipsa constrangerilor de a avea un sediu, personal angajat si flexibilitatea unui astfel de business (25%).

Ca dezavantaje ale unei afaceri online antreprenorii au selectat mai multe variante, dar cele mai multe procente au fost adunate de lipsa de cunoastere si reticentele clientilor (25%), dificultatea de a ajunge la clienti, penetrarea redusa a internet-ului (13%) si nesiguranta pe care o afacere o confera antreprenorului - riscurile asumate, clienti neseriosi (10%).


Orase mari versus orase medii/mici
In orasele mari (cu peste 200.000 de locuitori), 53,3% dintre antreprenorii locali au deja un site pe internet. In timp ce in orasele medii sau mici (sub 200.000 de locuitori) doar 5,6% dintre antreprenorii chestionati detin un site.

In orasele mari, aproximativ 66% dintre respondenti au declarat ca activitatea de business pe care si-au propus-o sau o desfasoara poate fi derulata online in mare sau in foarte mare masura. Procentul inregistrat in orasele medii sau mici pentru aceeasi afirmatie a fost de circa 38%.

Antreprenorii din orasele mari sunt mai interesati decat cei din orasele medii sau mici sa deschida o afacere doar in mediul online (73,3%, fata de 33,3%).

In acelasi timp, in orasele mari, doar 36,7% dintre antreprenorii chestionati dispun de resurse financiare pentru a desfasura activitati online, procentul inregistrat in orasele medii sau mici fiind de 16,7%.


Femei antreprenor versus barbati antreprenor
Potrivit studiului citat, femeile sunt mult mai interesate decat barbatii antreprenor sa investeasca intr-o afacere online (55,9%, comparativ cu 35,7%).

Necesitatea realizarii de studii de piata reprezinta un vector important pentru antreprenori in demararea unei afaceri online, in special pentru femei (82,8%). 
In ceea ce priveste ajutorul din partea unor institutii pentru cei care vor sa desfasoare activitati de business online, procentul in randul femeilor (76,5%) este mai mic decat in randul barbatilor (85,7%).

In randul antreprenorilor femei nu exista o parere unanima privind institutiile care ar trebui sa ajute companiile sa desfasoare activitati de business online, fiecare dintre optiunile sugerate fiind selectata in proportie similara. Se detaseaza totusi Guvernul si agentiile guvernamentale cu un procent de 29,4%. In randul barbatilor, alegerea principala a fost tot Guvernul si agentiile guvernamentale (42,9%), dar si bancile cu un procent de 21,4%.

La intrebarea “In ce masura activitatea de business pe care ti-o propui/o desfasori ar putea fi derulata online?”, femeile antreprenor au optat intr-o proportie de 26,5% pentru varianta “In foarte mare masura” si de 29,4% pentru “In mare masura”.

In cazul barbatilor antreprenor, procentele au fost de 42,9% si, respectiv, 14,3%, pentru aceleasi variante de raspuns.

Principalele domenii de activitate ale antreprenorilor care au luat parte la studiu sunt invatamant, consultanta, training, comert, hoteluri, activitati financiar¬ bancare. Varsta medie a respondentilor e 28,5 ani, 90% dintre subiecti avand varsta de maxim 40 ani.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii