Studiu: 81,4% dintre respondenti sunt multumiti si foarte multumiti de comertul online din Romania


Conform Daedalus Millward Brown, 40,9% dintre respondenti sunt foarte multumiti, 40,5% multumiti, 8,3% foarte nemultumiti, 2,3% multumiti si 8% nu sunt in niciuna dintre categorii.



Daniel Enescu, Partner la Daedalus Millward Brown, a spus, in cadrul Conferintelor Nationale de E-commerce, ca in ceea ce priveste gradul de satisfactie fata de magazinele online nu sunt diferente majore intre femei si barbati.

Studiul a fost facut in perioada noiembrie 2011 - decembrie 2012, online, pe 1.550 de respondenti, cu varsta intre 18 ani si 65 de ani. Pentru reprezentativitatea datelor, rezultatele au fost ponderate pe baza structurii populatiei online.

Partner-ul Daedalus Millward Brown a subliniat ca gradul de multumire scade pe masura ce creste educatia si gradul de urbanizare, deoarece nivelul asteptarilor cumparatorului este tot mai mare.

Nivelul de satisfactie fata de magazinele online nu variaza mult de la industrie la industrie. La punctul maxim al nivelului de multumire din partea cumparatorilor, 85,6%, sunt librariile, iar la cel minim, 77%, imbracamintea si incaltamintea, se mai arata in studiul Daedalus. 

Cei mai multi dintre utilizatorii de internet, circa 83%, si dintre cumparatorii online, 83,5%, sunt din mediul urban. De asemenea, majoritatea sunt barbati: 52,4% dintre utilizatorii de internet si aproape 55% dintre cumparatorii online. Cei mai multi dintre cumpatori, aproape 31%, au intre 25 de ani si 34 de ani, urmati de cei intre 45 de ani si 49 de ani, aproape 25%, si de cei intre 18 ani si 24 de ani, 21,5%. O educatie ridicata au 40,6% dintre utilizatorii de internet si 45,6% dintre cumparatorii online, iar una medie 45,3% dintre primii si 42,6% din a doua categorie. 

"A cumpara online este mai mult legat de atitudine decat de unde te-ai nascut", a precizat Daniel Enescu.

In functie de venit, categoriile cu cei mai multi cumparatori online, fiecare cu cate 20%, sunt cei care castiga intre 600 de lei si 1.000 de lei, precum si intre 1.000 de lei si 1.400 de lei.

In studiu au fost stabilite patru categorii de cumparatori, in functie de comportamentul lor de achizitie din ultimele sase luni, suma cheltuita si frecventa. Cei mai multi dintre cumparatorii - respondenti, circa 45%, sunt traditionalistii - cumpara rar, de sase ori sau mai putin, si cheltuie putin, sub 50 de euro. Acestia au educatie medie, sunt femei, cumpara carti, cosmetice, imbracaminte.

Urmatoarea categorie ca pondere, 32%, care sunt focusatii, care cheltuie peste 50 de euro si rar. Acestia sunt barbati, cu educatie ridicata, din mediul rural, venit mare, datorita pretului mai bun si pentru comoditate. Ei achizitioneaza produse electronice, de telefonie, computere, facturi, electrocasnice si bilete de avion.

A treia categorie, 17,7%, sunt oportunistii, care cheltuie sub 50 de euro per achizitie, dar au cumparat de cel putin sapte ori, in ultimele sase luni. Acestia sunt femei, fiind interesate de faptul ca gasesc produsul la promotie. Ele cumpara produse cosmetice, alimente, bilete la spectacole si muzica sau filme.    

Ultima categorie, de 5,5%, este a dependentilor de cumparaturi online, care au facut minimum sapte achizitii in ultimele sase luni, de peste 50 de euro. Acestia au educatie ridicata, sunt din mediul urban si au un venit mare, fiind interesati de calitatea mai buna a produsului. Acestia cumpara produse electrocasnice, bilete la spectacole, muzica si filme, software si jocuri.

Produsul achizitionat cel mai mult, 41,3% dintre optiunile multiple, a fost plata facturilor, urmat de produsele electronice - 36,3%, de imbracaminte/incaltaminte - 36,2%, cosmetice/parfumuri - 33,4%, produse si servicii de telefonie mobila - 30,2%. 

Daniel Enescu a remarcat ca pe locul noua in clasamentul produselor achizitionate, cu 17,4% dintre optiuni, sunt biletele de avion. El a adaugat ca acest procent este important raportat la numarul total de persoane care cumpara bilete de avion, deoarece este un semn ca acest produs este achizitionat cel mai mult astfel.

Conform Daedalus, anul trecut, respondentii au folosit cel mai mult internetul pentru licitatii pe site-urile specializate (Okazii.ro, Ebay etc.) - 45,6%. Apoi, respondentii s-au orientat spre serviciile site-urilor de publicitate - 35%, urmatoarea optiune, 33,7%, a fost pentru cumparaturi online pe diferite site-uri de servicii, precum platformele online, hosting, pay TV si muzica. De asemenea, respondentii au cumparat cupoane de pe site-urile de reduceri colective - 31,2% si software - 19% dintre ei. La aceasta intrebare raspunsurile au fost multiple.

Metodele de plata preferate de respondenti sunt cele offline: 81,3% plata la livrarea coletului, 33,6% prin card bancar (de credit/de debit) si 15,7% transfer bancar online (online banking), optiunile fiind multiple.

Gabriel Ghita, Business Development Manager la Mastercard, a subliniat insa ca nu se poate face comert electronic cu volum mare prin plata cash, deoarece nu curierul face vanzarea, ci site-ul.

Cristian Herghelegiu, Country Managerul PayU Romania, a subliniat ca  perceptia cumparatoului in ceea ce priveste sistemul de plata online se schimba dupa ce face prima achizitie, ulterior, frica scazand si atentia se muta spre servicii.

Odata cu cresterea numarului de tranzactii cu valori mici, trendul se schimba si sunt dispusi sa plateasca tot mai mult”, a detaliat Cristian Herghelegiu. 

Dan Bulucea, Country Manager-ul Google Romania, a subliniat insa ca intrebarile pe care si le pune un cumparator la prima achizitie sunt firesti.

Daniel Enescu a subliniat ca, in ceea ce priveste modalitatile de plata, exista diferente majore, intre 20% - 30%, intre ceea ce se intampla si ce cred cei care n-au achizitionat online ca se intampla.

Potrivit studiului Daedalus, respondentii care-au achizitionat produse online au preferat acest canal pentru confort, raspunsurile fiind multimple: circa 80% livrarea la domiciliu, 72,1% pot comanda la orice ora si castiga timp, aproape 70%.

Motivul principal pentru care nu se cumpara online este neincrederea respondentilor de a plati un produs pe care nu-l vad - 43,5% pentru cei care-au mai achizitionat online si 57,5% in cazul celor care n-au cumparat niciodata online. Alt motiv important este neincrederea de a da numarul de card pe internet - 42,1% in cazul fostilor cumparatori online si 46,3% cei care n-au achizitionat niciodata online. Taxele de livrare foarte mari reprezinta al treilea motiv pentru care 28,5% dintre cei care-au achizitionat online nu mai vor sa faca acest lucru si aproape 31% pentru cei care n-au facut niciodata acest lucru. Raspunsurile la aceasta intrebare au fost multiple.

Principalul motiv de neincredere in mediul online este site-ul, care nu pare de incredere, pentru cei care achizitioneaza online si experientele negative in cazul celor care-au renuntat la achizitii online si a celor care n-au facut niciodata acest lucru.

Dupa numar, 81,6% dintre respondenti au achizitionat de pe site-urile romanesti si 18,4% de pe cele straine.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii