Studiu: clientii sunt tot mai atenti la ceea ce ofera magazinele
Cunoasterea si vizitarea magazinelor nu mai sunt criteriile suficiente pentru loializarea cumparatoriilor.
In 2009, cele doua criterii sunt in continuare pe primele doua locuri intre criteriile de loializare, cu 21% cunoasterea si 17% considerarea (vizitarea potentiala), se arata in studiul ShopperTrends al companiei de consultanta in retail Nielsen.
“Clientii prefera sa vina si sa tot vina pentru a cunoaste magazinului”, spune Bogdana Baltasiu, Client Sales & Service Manager la Nielsen.
Spre deosebire de anul trecut, ponderea celor doua criterii a scazut, de la 52% la 38%.
Celelalte criterii a caror pondere a crescut in loializarea cumparatorilor sunt preturile si raportul calitate - pret (13%), calitatea produselor (13%), varietatea larga de produse, magazinul mare (13%), eficienta si programele de loialitate (12%) si accesibilitatea catre magazin (11%).
Cu toate ca iau in calcul mai multe criterii pentru a achizitiona, in acest an, fata de 2008, a crescut ponderea celor carora le place sa mearga la cumparaturi.
Cei mai incantati de a merge la cumparaturi sunt adolescentii (15 - 17 ani), tinerii intre 18 si 35 de ani, precum si locuitori oraselor mari, se arata in studiu.
Criterii pentru alegerea magazinului
“Usor de ajuns” este, la fel ca anul trecut, principala calitate a magazinelor prin care acestea isi pot loializa cumparatori. Din aceeasi categorie a “usurintei” pe urmatoarele doua locuri intre calitati sunt, in aceasta ordine, “un loc unde sa gasesc repede si usor ceea ce caut” si “imi ofera tot ce am nevoie intr-un singur magazin”. In acest an, fata de 2008, cele doua au urcat in randul calitatilor.
Preturile mici la majoritatea articolelor si promotiile au recastigat pozitii importante in loializarea cumparatorilor, in timp ce caracteristici precum sortimentatia, marci premium ai ambient spatios devin secundare in atractivitatea magazinelor, se mai mentioneaza in ShoperTrends.
Calitatea care se afla pe ultimul loc este “programul prelungit sau non-stop”. De asemenea, calitatile mai putin importante pentru cumparatori fata de celelalte sunt, in aceasta ordine, “eficienta la casele de marcat” si “usor de parcat”
Dulciurile si produsele de baza sunt cele pentru care in acest an a crescut cel mai mult loialitatea cumparatorilor. La polul opus se afla cafeaua si produsele de ingrijire personala care au pierdut cel mai mult din loialitate. Chiar si asa, cele doua produse continua sa aiba cei mai loiali cumparatori: produsele de ingrijire personala cu 64%, iar cafeaua cu 59%.
“Incep sa fie mai multi cumparatori dispusi sa astepte pentru ca marca dorita sa fie disponibila in magazin”, se mai mentioneaza in studiu.
Marcile proprii ale magazinelor au inceput sa creasca in notorietate. Cunoasterea lor are cele mai bune cote in Bucuresti si in orasele mari. Motivele sunt cresterea numarului marcilor si faptului ca retailerii le promoveaza mai mult.
“In Romania, vanzarea produselor proprii se afla la inceput, reprezentand 2% - 3% dintre vanzari. Cu acest procent suntem la coada Europei”, adauga Bogdana Baltasiu.
Produsele vandute sub brandurile retailerilor reprezinta 10% - 12% in Polonia, 40% in Marea Britanie si peste 45% in Elvetia.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 1.200 de persoane din Bucuresti, sase orase mari si cinci orase medii (Arad, Piatra Neamt, Ramnicu Valcea, Targu Mures si Targoviste). Perioada de intervievare a fost decembrie 2008 - ianuarie 2009. Categoria de persoane intervievate a fost cea intre 15 - 65 de ani, fiind luata in calcul persoana din gospodarie care este responsabila de cumpararea produselor alimentare si a celor de ingrijire personala.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.