Studiu: companiile vor sa se consolideze, accentul fiind pe baza de clienti
Conform Deloitte, mare parte din strategiile viitoare ale firmelor urmareste consolidarea pozitiei actuale de piata, 22% dintre acestea dorind sa isi extinda aria de clienti din Romania, iar 19% sa o mentina.
Pe fondul unei competitii crescande, 24% dintre directorii executivi din Romania pun in centrul strategiei de business inovatia si/sau lansarea de noi produse, cele mai axate pe acest palier fiind companiile din industria bunurilor de consum, prelucratoare si financiara, se arata in studiul "Reguli intr-o lume noua - Se relanseaza competitia", care este o analiza din perspectiva directorilor executivi (CEO), realizata de Deloitte Romania, fiind la a doua editie.
Acest studiu a fost realizat in perioada 20 februarie - 30 aprilie, a acestui an, se arata in comunicatul de presa.
Pentru studiu au fost intervievati aproximativ 150 de directori executivi (CEO) din Romania care conduc afaceri de top, raportate la rezultatele financiare din 2008/2009 (bunuri de larg consum - 26%, servicii financiare - 17%, tehnologie, media si telecomunicatii - 13%, industria prelucratoare - 22%, energie si resurse - 11%, industria medicala si farmaceutica - 9%, precum si aviatie si servicii de transport - 2%). In jur de jumatate din totalul raspunsurilor au rezultat din interviuri directe desfasurate de catre Partenerii si Directorii Deloitte Romania.
"Tinand cont ca industria imobiliara si de constructii a fost afectata semnificativ de criza, companiile de profil nu au fost incluse in studiul din 2010, pentru a evita distorsionarea rezultatelor generale", se subliniaza in comunicatul de presa.
Noile strategii de afaceri se construiesc in jurul principalelor avantaje competitive dintre care calitatea serviciilor oferite in fata competitiei (cu 7% mai mult fata de 2009) este considerata drept cel mai valoros atu aproape un sfert dintre participantii la studiu.
De asemenea, gradul de notorietate al brandului a castigat, in importanta, 20% in acest an fata de 18% anul trecut.
Solutii de iesire din criza
Pentru a iesi din criza, 35% dintre companiile participante la studiu au in vedere initiative noi de eficientizare a costurilor, principalele segmente vizate fiind administrativ (24%) si cel logistic si de distributie (21%).
"Este de asteptat ca piata sa revina la solutia serviciilor comune in 2010 si 2011, pentru a atenua escaladarea costurilor pe masura ce economia incepe sa se redreseze. Exista un interes evident pentru eficientizarea sporita a productiei, 21% dintre participantii la studiu afirmand ca vor sa reduca aceste costuri. De asemenea, lantul de distributie al marilor companii va intra in atentia managementului, care urmareste sa reduca atat costurile cu furnizorii, cat si capitalul angrenat. Avand drept principal obiectiv eficientizarea activelor, liderii de afaceri vor sa imbunatateasca managementul capitalului de lucru, performanta creantelor si datoriilor, precum si sa optimizeze stocurile", se mai adauga in studiu.
Companiile mai sunt interesate de un ritm mai alert de recuperare a datoriilor, combinat cu renegocierea termenelor de plata cu furnizorii, apoi, de eficientizarea lantului de distributie, precum si de optimizarea stocurilor pentru 32%.
Multi din liderii de afaceri chestionati (27%) mentioneaza ca vor recurge si la rationalizarea proprietatilor, facilitatilor de productie si a echipamentelor.
Rationalizarea inseamna reorganizarea proceselor interne si eliminarea sau externalizarea produselor sau operatiunilor care genereaza probleme (prea multe resurse financiare si umane, nu obtin performantele asteptate, au un potential limitat pe viitor, nu se mai incadreaza in strategia de business in ansamblu sau pierd prea multi bani).
Companiile cele mai inclinate sa apeleze la astfel de masuri provin din industrii care trebuie in permanenta sa isi reinventeze produsele si serviciile, sa actualizeze si sa imbunatateasca eficienta retelelor si lanturilor de distributie (bunuri de consum, industria prelucratoare, servicii financiare, tehnologie, media si telecomunicatii).
"Se pare ca majoritatea companiilor vor implementa in continuare masuri de reducere a costurilor, pentru a stimula profitul net. Si de aceasta data, companiile din industria prelucratoare si a bunurilor de consum sunt primele vizate, in principal din cauza utilizarii insuficiente a activelor. Companiile par sa simta (in mod corect sau nu) ca economia se va revigora in ultimul trimestru al anului si cauta sa castige avantajul competitiv si pozitia cea mai potrivita pentru cresterea care va urma; este un sentiment impartasit de aproape toate companiile", se mai spune in studiu.
Managementul resurselor umane
In acest an, 13% dintre companii vor sa mai reduca din numarul de angajati, fata de 19%, anul trecut.
"De notat ca 26% dintre participanti analizeaza solutii inovative de dezvoltare a capitalului uman si /sau retentia celor mai talentati angajati. Reducerea costurilor si accentul pe eficienta si performanta operationala pot ajuta companiile sa recastige controlul pe fondul declinului economic, dar trebuie sa se concentreze si pe resursa umana, pentru a completa ciclul", se subliniaza in studiu.
Forta de munca calificata ocupa locul trei in randul avantajelor competitive identificate de catre companii (19%).
Principala provocare pe care o intampina companiile in aria resurselor umane (20%) este corelarea compensatiei cu performanta angajatilor.
"Printre cele mai eficiente metode de control al costurilor de personal si, de cele mai multe ori, de reducere a acestui cost fara a recurge la scaderi salariale sau disponibilizari, se numara: restructurarea sistemelor de compensare, stabilirea claselor si gradelor de salarizare, in baza unor criterii clare, desemnarea unor traiectorii in cariera si indicarea clara a rezultatelor care sunt luate in calcul pentru promovare si pentru revizuirea salariilor. De prea multe ori exista discrepante mari intre ce asteapta companiile de la angajatii lor (de exemplu, rezultate pe termen lung, lucru in echipa, angajament in vederea calitatii totale si initiativa) si ceea ce remunereaza de fapt (rezultate trimestriale, eforturi individuale, respectarea termenelor limita, sau respectiv, vechimea). Adesea, exista o mare diferenta intre ceea ce se asteapta si ceea ce se obtine de la angajati", se adauga in comunicatul de presa.
De altfel, una dintre cele mai importante calitati de lider este aceea de a explica foarte clar ce anume se recompenseaza si care sunt obiectivele comune la care angajatii trebuie sa se alinieze.
Raritatea competentelor de lider este un alt motiv important de ingrijorare pentru companiile din Romania (19%).
"Angajatii romani intampina dificultati in crearea, comunicarea si alinierea la o anumita viziune si nu stiu sa ii motiveze sau sa ii inspire pe ceilalti. Mai mult, pregatirea succesorilor este un concept aproape inexistent, foarte putini directori executivi avand in vedere sau reusind sa gaseasca persoana potrivita pe care o pot pregati drept succesor", se mai spune in studiu.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.