Studiu: in 2012, in social media, companiile se vor axa mai mult pe clienti
Traian Nastase, Online Project Manager la GfK, spune ca urmatoarele obiective de care firmele sunt mai interesate, in acest an fata de anul trecut, sunt cresterea vanzarilor si gasirea partenerilor de afaceri.
Studiul a fost facut de GfK pe 410 respondenti, decidenti sau co-decidenti in ceea ce priveste comunicarea din companie. Interviurile au fost realizate online in decembrie 2011.
Dintre cei 410 respondenti, aproape 84% au folosit social media anul trecut, iar in acest an 94% dintre ei au aceasta intentie. Anul trecut, cea mai mare categorie de companii (24%) a facut intre 9 si 19 campanii in social media, urmata de categoria care a facut intre cinci si opt campanii (20%) si de cea cu trei - patru campanii (19%). Cate 17% dintre firme au facut una sau doua campanii, respectiv peste 20 de campanii.
"Pentru un impact puternic, este de luat in considerare social media in combinatie cu alte canale de promovare", a mai spus Traian Nastase, in cadrul conferintei Marketing B2B (business-to-business).
Dintre toate scopurile mentionate in studiu, cea mai mare crestere, la nivel de intentie de folosire in acest an fata de anul trecut, este pentru scopurile care privesc clientii, raspunsul fiind multiplu:
- interactiunea client-marca: cu 13% mai mult, in crestere de la 34% la 47% (locul noua, in clasamentul general);
- loializarea clientilor: cu 11% in plus, de la 49% anul trecut la 60% in acest an (locul doi, in clasamentul general);
- customer support/care: cu 10% mai mult, de la 29% la 39% (locul unsprezece, in clasamentul general);
- cresterea vanzarilor: plus 9%, de la 57% la 66% (locul intai, in clasamentul general);
- gasirea partenerilor de afaceri: plus 8%, de la 43% la 51% (locul cinci, in clasamentul general);
- cu o crestere de 6% sunt formarea notorietatii de marca sau produs: de la 41% la 47% si comunicare virala: de la 18% la 24%;
- cu plus 5% este realizarea unei promotii, crescand pana la 45% in acest an.
Cateva scopuri raman importante pentru companii, dar intentia de folosire este in crestere usoara sau in scadere. Acestea sunt:
- formarea unei imagini de marca/companie: de la 58% folosire anul trecut la 55% intentia in acest an (locul trei, in clasamentul general);
- primirea de feedback de la clienti sau consumatori a ramas la acelasi nivel ca anul trecut, 52% dintre intentii (locul patru, in clasamentul general).
Anul trecut, activitatile concrete desfasurate au fost lansarea de informatii despre produs/marca/companie (81% dintre scopuri), promotii (53%), iar pentru o treime - filmulete despre marca, chestionare de feedback, testare de concepte si concursuri. Raspunsul a fost multiplu.
Dintre cele opt canale de social media luate in calcul, in acest an, cea mai mare crestere in intentia de folosire este pentru Twitter (de la 11% anul trecut la 19% in acest an, pe locul sapte, in clasamentul general), urmat de blogurile independente (de la 21% la 27%, pe locul patru, in clasamentul general), Google+ (de la 34% la 39%, pe locul trei, in clasamentul general), forumurile de discutii (de la 43% la 48%, pe locul doi, in clasamentul general), Facebook (de la 69% la 72%, pe locul intai, in clasamentul general) si Linkedin (de la 17% la 20%, pe locul sase in clasamentul general). Singurul canal in scadere (de la 15% la 13%) este blogul unui angajat.
Traian Nastase a subliniat ca cel mai important canal este Facebook, care este folosit pentru atragerea de fani, crearea de imagine si brand, raspandirea informatiilor.
Adrian Stanescu, Managing Partner la Think Digital, a spus ca, din experienta, Facebook-ul este bun pentru interactiunea la nivel personal, folosit cu pagina de profil, update-uri de status, iar efectul negativ apare cand sunt adaugati prea multi fani, pentru ca apare un efect de diluare.
Traian Nastase a adaugat ca el a simtit ca oamenii nu au inteles pentru ce sa foloseasca Google+ si ca in acest an, poate, se vor gandi la alte obiective fata de anul trecut.
Adrian Stanescu a subliniat ca Google+ a crescut in popularitate, dar inca mai este de analizat daca aceasta crestere nu este una artificiala, precum si cine si cat il foloseste.
El a mai spus ca Twitter este bun pentru a posta update-uri rapide sau pentru a monitoriza conversatiile, iar multe companii il folosesc pentru customer service.
"Zona de customer service poate distruge o campanie pe B2B", a punctat Adrian Stanescu.
Traian Nastase a mai spus ca blogurile sunt folosite pentru cresterea notorietatii de marca si comunicarea virala, formurile pentru a obtine feedback, Youtube pentru comunicarea virala si de companie.
Adrian Stanescu a completat ca o campanie B2B in social media trebuie sa inceapa cu LinkedIn, pentru ca n-are o componenta sociala, iar abordarile pot fi profesionale.
"Este important sa creati grupuri de interes pe topicul pe care compania lucreaza si sa generati discutii in aceasta zona. LinkedIn este cel mai bun loc pentru a folosi expertiza. Raspunsul la intrebari genereaza lead-uri de vanzare. Sunt importante si posibilitatile de targetare, este cam cea mai avansata varianta, astfel incat sa arat ad-ul meu cuiva specializat, dar se poate targeta la nivel de expertiza, arie de utilizare", a precizat Adrian Stanescu.
Managing Partner-ul Think Digital a mentionat ca in cazul tuturor canalelor sunt generate cu atat mai multe lead-uri cu cat se posteaza mai mult.
"Multe campanii de pe Facebook se termina pe site-ul companiei, astfel incat conteaza cate pagini am. Cand incepeti o campanie pe social media pentru cat mai multe lead-uri, trebuie sa le faceti pe scara mare, altfel nu", a completat Adrian Stanescu.
Gabriel Nedelea, Managing Director la Metromind, a subliniat ca cele mai bune rezultate pe Facebook se obtin daca in campanie sunt combinate mai multe dintre posibilitatile oferite de acest canal.
Conform datelor GfK, perceptia activitatilor pe social media sunt:
- om dedicat pe gestionarea comunicarii
- social media este viitorul promovarii
- prezenta in cat mai multe retele
- comunicare dedicata si tagetata
- costuri mai mici si castigare de noi clienti.
Traian Nastase a mai spus ca, potrivit studiului GfK, jumatate dintre cei care au facut campanii au masurat efectele, cei mai multi la Facebook.
"Cel mai bine este sa folosesti metoda de masurare care-ti spune cel mai bine ce s-a intamplat cu acea campanie", a completat Traian Nastase.
Stefan Kolle, Partner la FutureLab, a spus ca adevarul indicator de performanta in social media este cat de mult vinzi.
Gabriel Nedelea a mai spus ca obiectivele si indicatorii cheie de performanta in comunicare din social media pentru B2B si B2C aproape coincid.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.