Un start-up trebuie sa aiba o piata reala, mare, un antreprenor grozav, pasionat de produs si succes
Aceasta este viziunea unui investitor: Shmuel Chafets, Managing Directorul fondului de investitii Giza Polish Venture.
Shmuel Chafets a mai spus, in cadrul conferintei How to Web, ca alte aspecte de care trebuie sa se tina cont sunt: produs important, care creeaza diferenta, acces la finantare si o puternica echipa de management, care este mai importanta decat echipa de ingineri.
Managing Directorul Giza Polish Venture a mentionat lectiile invatate, pe care ar trebui sa le urmeze antreprenorii:
• nu exista "pranz gratuit", adica, nu vrei prea multi bani gratis, deoarece nu stii care sunt costurile ascunse.
"Banii de la guvern vin cu un cost. Cea mai mare problema pentru start-up-urile din Europa sunt fondurile europene, greu de obtinut si te indeparteaza de la lucrul la produs", a explicat Shmuel Chafets.
• "calul de dar nu se cauta in gura"
"Daca sunt bani gratis, mai bine i-ai lua decat nu, dar trebuie sa stii cum sa-i inmultesti", a subliniat Shmuel Chafets.
• antreprenorii ar trebuie sa fie mai focusati si sa nu aiba prea multe afaceri
• lucrul corect este de a angaja oameni grozavi, ieftini si foarte ambitiosi, precum si sa se foloseasca de acesti oameni si sa lucreze ca americanii (sa le ofere stimulente)
• sa invete cultura din tarile in care se duc
• nu exista ecosistem in business
• o poti lua oricand de la capat
• periculos: antreprenorii locali gandesc la scara mica si sunt tentati de lifestyle-ul local
• se pot face afaceri oriunde
• sa fuga de afacerile copiate, de pietele prea aglomerate si de nisele prea mici
• trebuie sa gandesti la scara mare, dar aceasta poate fi si la nivel regional; de exemplu, Europa Centrala si de Est (CEE) este o piata de circa 300 de milioane de oameni si este in crestere.
Managing Directorul Giza Polish Venture a precizat ca in CEE sunt multi bani, dar putine start-up-uri de finantat.
Mihai Sfintescu, Partener la 3TS Capital Partners, a spus ca, si pentru ei, depinde cat de mare este piata si tipul acesteia, dar nu conteaza daca start-up-ul este global sau nu.
Sitar Telli, Managing Partner la Connect Ventures, le-a recomandat antreprenorilor sa urmareasca tendintele si sa vada ce pot face, dar sa nu le urmeze neaparat, ci sa faca ceva ce le poate aduce crestere.
"Ar trebui sa faci o afacere de care esti pasionat, nu ceva care este <buzz word>", a subliniat Sitar Telli.
Shmuel Chafets a mentionat ca nu poate refuza antreprenorii pasionati, care folosesc bootstrapping (toate tipurile de resurse si in combinatii inedite), au venituri si au obtinut finantare, chiar daca este primita, de exemplu, de la bunica.
Jure Mikuz, Managing Director si Partner la RSG Capital, a precizat ca start-up-urile ar trebui sa vada cum le poate imbunatati afacerea un fond de investitii.
Mihai Sfintescu a mentionat ca, in prezent, investitorii sunt interesati de cloud si de business inteligence, dar, ca tendinta generala, banii sunt alocati pentru business-urile care urmaresc tendintele viitoare si sunt afaceri in sine, nu doar idei. El a mai spus ca, de exemplu, un produs bun poate crea o piata, de exemplu, iPad.
Shmuel Chafets a precizat ca nu este un moment anume cand fondul de investitii sa devina actionar al start-up-ului. De exemplu, Giza Polish Venture investeste atunci cand produsul este validat comercial.
Sitar Telli a precizat ca cel mai prost moment in care un start-up poate sa ceara bani unui fond de investitii este atunci cand are nevoie de bani. Ar trebui sa il abordeze inainte, cand are o idee, lucreaza impreuna cu un cofondator, este motivat si are o echipa.
Mihai Sfintescu a sustinut si el ca un start-up nu trebuie sa astepte pana nu mai are niciun ban, ca sa abordeze un fond de investitii, ci trebuie sa-l abordeze cam cu sase luni inainte, si sa-si faca un plan.
Shmuel Chafets le-a recomandat start-up-urilor sa fie atente la care acceleratoare aplica, pentru ca nu toate sunt ceea ce spun.
Mihai Sfintescu a subliniat ca acceleratoarele sunt mediul in care poate fi pregatita o afacere, importante fiind sfaturile de-acolo, nu banii.
Irina Anghel - Enache, secretarul general al South Eastern European Private Equity and Venture Capital Association (SEEPEA), a precizat ca cele mai de succes acceleratoare sunt cele din hub, ceea ce poate parea un paradox.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.