Unii manageri europeni nu vad o redresare economica mai devreme de S2, 2010
Potrivit unei cercetari realizate in randul membrilor EMBA Business Club (EMBAC), impactul crizei asupra economiilor mondiale este resimtit in mod diferit in functie de zona.
Majoritatea respondentilor mentioneaza ca si puncte comune ale crizei: cresterea falimentelor, dificultatea de a accesa finantari, reducerea profiturilor, recesiunea economica, cresterea somajului, declinul cresterilor economice, scaderea exporturilor si scaderea importanta de pe pietele bursiere, se arata in comunicatul de presa.
“In Europa Centrala si de Est, efectele majore ale crizei sunt inghetarea tranzactiilor comerciale, scaderea semnificativa a activitatii economice in toate sectoarele care depind de finantari (constructii, real estate, automotive, IT hardware, retail, white goods)”, spune Cristian Ionescu, Country Cluster Manager la Coface si presedinte fondator al EMBABC.
In Europa de Vest si de Nord, criza a afectat statele puternic industrializate si economia acestora inaintea declansarii sale in estul continentului.
“Sunt mult mai putine proiecte si cereri din partea companiilor pe acest domeniu (n.red. - IT), si dureaza mai mult sa reusesti sa semnezi un contract astazi. Cei mai multi dintre actualii si fostii mei concurenti au probleme majore”, adauga Gilles Le Guenec antreprenor implicat in doua start-up-uri pe piata franceza.
Proiectele de consultanta sunt reduse, outsourcing-ul este scazut, iar investitiile in cercetare si dezvoltare sunt mai mici, se mai arata in raport. In plus, sectoarele de servicii care nu sunt considerate vitale pentru un business (pblicitatea si comunicarea) au suferit scaderi dramatice in Europa de Vest.
Juha-Pekka Helminen, director de strategie la Nokia, mentioneaza cresterea somajului si falimentul unor companii sanatoase care au probleme de lichiditate pe termen scurt ca fiind cele mai vizibile efecte ale crizei in regiunea Europei de Nord.
Consumatorii isi diminueaza cheltuielile si le restrang pe cele considerate ca nefiind vitale. Reducerile de pret continue si promotiile sunt necesare pentru a evolua pe piata, ceea ce are o influenta severa asupra marjelor de profitabilitate ale companiilor, observa Samer Hajjar, partener la Insight, companie specializata in investitii de tip "business angel” si fonduri de investitii.
“Retailerii isi reduc stocurile pentru a intari cash flow-ul si cer eforturi continue de la furnizori in termeni de discount-uri de preturi”, adauga el.
Pe piata Americii de Sud, asemanator cu ce se intampla in Romania, este foarte dificil sa te refinantezi si sa iti reinnoiesti creditele (dobanzile sunt foarte mari, iar termenele sunt scurte), facilitatile de credit locale le-au inlocuit pe cele internationale, insa exista mari oportunitati de a investi in bond-uri pe piata de capital si in companii aflate in prag de colaps, este observatia lui Guillermo Kirchner, partner Meck.
“In decursul activitatii de management al riscului pe care o desfasuram, am putut constata ca regimul platilor s-a inrautatit semnificativ. Scaderea lichiditatilor impinge firmele catre intrarea in incapacitate de plata. Bancile fac presiuni asupra companiilor pentru rambursarea anticipata si doresc reducerea expunerii in regiunea Europei Centrale si de Est. Ne confruntam, in regiune, cu scaderea exporturilor”, precizeaza Cristian Ionescu.
Oportunitati pe timp de criza
Despre oportunitatile de business oferite in aceasta perioada, multi dintre cei chestionati le vad concentrate in jurul proiectelor de energie verde si proiectelor de infrastructura sustinute cu ajutorul capitalului guvernamental. Exista si oportunitati de fuziuni si achizitii (preturile fiind scazute in prezent). Printre alte oportunitati oferite in acest moment se regaseste si comertul electronic.
De asemenea, oamenii de afaceri chestionati au mentionat ca oportunitate, indiferent de regiunea in care activeaza, si reducerea costurilor, caci achizitiile se fac acum la preturi mai scazute.
“Cei care au cash, care au lichiditati cumulate, pot prelua concurenti mult mai usor. Astfel, iti poti creste cota de piata prin oportunitatile in preluarea de concurenta. In acelasi timp, aceasta perioada ofera o oportunitate buna pentru a diversifica portofoliul de produse si a revizui portofoliul de clienti, atacand noi segmente de clientela. In prezent, cresc business-urile celor care au capacitatea sa ofere preturi mai mici, adaptate acestei perioadei, migrarea facandu-se de la companii mari. In concluzie, in business, criza te forteaza sa iti revezi fundamentele de business si sa devii eficient”, este de parere Cristian Ionescu.
Previziuni
In ceea ce priveste previziunile momentului de iesire din criza, raspunsurile sunt foarte variate si destul de prudente. Guillermo Kirchner declara ca in Brazilia criza s-a si terminat, iar pentru celelalte tari din America de Sud se asteapta “intoarcerea la crestere economica incepand din 2010”.
Juha-Pekka Helminen, estimeaza ca sfarsitul acestei situatii economice nefavorabile va fi mai degraba in 2011, iar Javier Cabrerizo (Senior Director-Core Technology Oracle) estimeaza intrevederea unei revigorari catre sfarsitul lui 2010. Cristian Ionescu, spune ca abia in trimestrul trei sau patru al anului 2010 se va observa o reluare lenta a cresterii economice.
EMBA Business Club este o platforma de afaceri creata de absolventii programului EMBA de la INSEAD, reunind in prezent circa 90 de membri, din 29 de tari de pe cinci continente, oameni de afaceri si lideri aflati la cel mai inalt nivel al carierei.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.