Adaptarea la online a comertului cu produse alimentare
La nivel mondial, un sfert dintre consumatori deja comanda online produse de bacanie iar un procent de 55% dintre consumatori au declarat ca sunt dispusi sa cumpere online produse alimentare.
Potrivit noului studiu Nielsen "Global E-commerce and the New Retail", un sfert din respondenti declara ca deja comanda produse de bacanie online cu livrare la domiciliu si mai mult de jumatate (55%) doresc sa comande in viitor.
Vestea buna pentru retailul traditional (din "caramida si mortar") este ca click-urile nu vor inlocui prea curand caramizile. Cumparaturile online au o serie de beneficii, dar magazinele fizice au si ele avantaje puternice - mai ales pentru piata de FMCG. De fapt, majoritatea respondentilor la nivel global (61%) declara ca mersul la cumparaturi este o experienta placuta si antrenanta. Un procentaj similar (57%) considera aceasta vizita la magazin drept o iesire placuta cu familia.
Cu toate acestea, studiul Nielsen arata cum click-urile intr-adevar "conduc pana la caramizi", iar aceasta informatie este foarte importanta pentru retaileri si producatori, care trebuie sa interactioneze cu clientul cat mai devreme pe calea pana la cumparatura finala. Gasirea magazinului, crearea listei de cumparaturi, verificarea preturilor, analiza produselor, citirea comentariilor altor utilizatori sau a continutului publicat de producatori si retailer sunt punctele de contact de pe aceasta cale.
"Comertul conectat este o realitate. Consumatorii nu mai cumpara exclusiv online sau offline, ci au o abordare combinata, folosind canalul care se potriveste cel mai bine nevoilor lor. Cei mai de success retaileri si producatori vor fi cei care se plaseaza la intersectia dintre lumea fizica si cea virtuala, folosind tehnologia pentru a satisface cumparatorul oriunde, oricum si oricand doreste acesta sa cumpere", spune Patrick Dodd, presedinte al Global Retailer vertical, Nielsen.
Retailerii au multe optiuni de digitalizare in magazine, cum ar fi cupoane pe mobil, aplicatii pentru liste de cumparaturi sau furnizarea de informatii prin Wi-Fi in magazine. Folosirea cupoanelor mobile (18%) si listele mobile de cumparaturi (15%) sunt cele mai utilizate forme de angajament digital in-store pe care le mentioneaza respondentii la nivel global, cu aproape doua treimi din ei intentionand sa le foloseasca in viitor (65, respectiv 64%).
14% din respondenti au descarcat deja aplicatia mobila a progamului de fidelitate a unui retailer pentru a primi informatii despre oferte, iar 63% sunt dispusi sa foloseasca o aplicatie, daca este disponibila. Aproximativ unul din 10 respondenti (12%) se conecteaza pe Wi-Fi in magazine pentru a primi informatii despre oferte, 11% folosesc computerele din magazine pentru a vedea gama largita de produse si tot 11% scaneaza QR coduri pentru a accesa informatii suplimentare.
Ce produse se cumpara online si offline
Cosurile virtuale nu le oglindesc neaparat pe cele fizice. De fapt, relatia dintre cele doua este, de cele mai multe ori, una inversa. In SUA, de exemplu, mixul de produse vandute online este de aproximativ 60% non-food si 40% food, ce reprezinta exact imaginea inversa a bunurilor de larg consum din magazine, care este 60% food si 40% non-food.
"Consumatorii imbratiseaza ideea de a cumpara anumite produse online, dar unele categorii sunt pur si simplu mai potrivite pentru comertul online decat altele. In timp ce anumite produse de larg consum vor servi ca o <rampa de pornire> pentru noi categorii online, ratele de adoptare variaza de la piata la piata. Intelegerea a ceea ce consumatorii cumpara, atat online cat si offline, va va permite sa prioritizati initiativele digitale si sa organizati actiuni in categoriile care maresc cosul de cumparaturi si frecventa vizitelor in magazin", adauga Patrick Dodd.
In general, categoriile cu cel mai mare potential pentru succes in lumea digitala sunt care pot fi depozitate (precum produsele de ingrijire personala si produsele de uz casnic) - acestea reprezentand prima alegere pentru e-commerce.
Produsele cu uz imediat (precum alimente proaspete si congelate, condimente si bauturi), vor avea un grad de adoptare mai lent in zona de e-commerce.
Totusi, regulile generale nu se aplica pentru fiecare piata. De exemplu, in China, tara care a cunoscut o crestere fenomenala a produselor FMCG achizitionate online, produsele alimentare au reprezentat principalul motor de crestere. Intre 2013 si 2014, cota de piata a laptelui si a ciocolatei in mediul online au crescut cu 91%, respectiv 59%. In plus, exista o oportunitate extraordinara in segmentele de nisa - in mod special privind alimentatia sanatoasa precum si alte categorii care sunt mai greu de gasit la raft.
Cand vine vorba de preferintele legate de cumparaturile din magazin, peisajul de retail pentru tarile dezvoltate este diferit fata de cel din tarile in curs de dezvoltare. In tarile dezvoltate, vanzarile sunt concentrate in supermarketuri mari si hypermarketuri, reprezentand 61% din vanzarile de produse de ingrijire personala, 62% produse alimentare si bauturi si 79% produse de ingrijire casnica. In categoriile produselor alimentare si bauturi, magazinele din comertul traditional reprezinta 20% din vanzari. Similar, referitor la produsele de ingrijire persoanla, 22% din vanzari provin din farmacii.
In tarile in curs de dezvoltare, peisajul este mult mai fragmentat. Produsele alimentare si bauturile reprezinta categoria cea mai concentrata. 45% din vanzari provind din comertul traditional. Produsele de ingrijire personala si cele de uz casnic, pe de alta parte, sunt impartite pe patru canale: farmacii, hypermarketuri, supermarketuri si magazine traditionale. Desi hypermarketurile si supermarketurile cresc in aceste piete, importanta magazinelor din comertul traditional nu ar trebui ignorata.
In ce magazine se fac achizitiile offline
Pentru toate cele trei categorii incluse in studiu (produse alimentare si bauturi, produse de uz casnic si produse pentru ingrijirea personala), cel mai mare canal din punct de vedere al vanzarilor nu a fost si cel care a avut cea mai mare rata de crestere, indicand o fragmentare in crestere a cotei globale de piata a comertului.
In categoria produselor alimentare si a bauturilor, magazinele traditionale cresc cel mai rapid (+5%). Supermarketurile si hypermarketurile raman in continuare importante pentru aceste categorii, dar consumatorii se bazeaza din ce in ce mai mult pe formatele mai mici precum magazinele traditionale, care indeplinesc nevoile lor privind confortul si rapiditatea. Povestea este similara pentru produsele de uz casnic si de ingrijire personala.
"Supermarketurile mari si hypermarketurile reprezinta jucatori importanti in peisajul de retail la nivel global si acest lucru va continua si in viitor. Dar magazinele de format mai mic au o pondere considerabila in unele categorii si cresc in altele. Eforturile legate de distributie ar trebui sa se bazeze pe o combinatie intre ambele variante. Intelegerea locului in care consumatorii cumpara si ce categorii achizitioneaza va ajuta sa dezvoltati strategii mai precise, pentru fiecare piata in parte", adauga Patrick Dodd.
Consumatorii au mai multe optiuni de cumparare ca oricand, si, pe masura de canalele se dezvolta, construirea si protejarea loialitatii nu este o sarcina usoara.
Pentru a face clientii sa se intoarca si a doua oara, trebuie sa intelegem ce ii face sa aleaga un magazin in favoarea altuia.
Pretul reprezinta factorul principal pentru modificarea comportamentului consumatorilor. La nivel global, 68% declara ca pretul, urmat de calitate (55%), reprezinta principalele motivele pentru care schimba un magazin pentru altul. Acestea sunt urmate de comoditate (46%), promotiile speciale (45%), curatenia (39%) si portofoliul de produse (36%). Personalul magazinului reprezinta un factor doar pentru 27% dintre respondenti.
Chiar daca "era digitala" este deja o realitate, cei mai multi consumatori vor continua sa cumpere majoritatea bunurilor din magazine, chiar daca schimba canalele utilizate. Ei vor folosi orice format care li se potriveste mai bine nevoilor lor de confort, alegere si valoare. Prin urmare, este esential ca retailerii si producatorii sa foloseasca atat canalele fizice, cat si pe cele digitale pentru a optimiza experienta de cumparare.
Studiul "Global E-commerce and the New Retail" a fost realizat intre 13 august 2014 si 5 septembrie 2014 si a analizat raspunsurile online a 30.000 de respondenti din 60 de tari, pentru a intelege cum va afecta tehnologia digitala piata de retail in viitor. Raportul analizeaza cum este folosita tehnologia digitala de catre consumatori si ofera indicii despre modul in care producatorii si retailerii pot alege solutii flexibile pentru a imbunatati experienta de cumparare si pentru a creste traficul si vanzarile in fiecare canal. Sondajul Nielsen este bazat doar pe comportamentul respondetilor care au acces la internet.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.