Cresterea tranzactiilor in lant la export a afectat conditiile de desfasurare din perspectiva vamala si a TVA


Noile provocari ale exportului de marfuri din perspectiva vamala si a TVA au reprezentat tema unui eveniment organizat de BusinessMark impreuna cu specialistii Deloitte.

 

Printre temele abordate in cadrul evenimentului s-au mai numarat: Practica recenta a inspectorilor fiscali - importanta procedurilor interne in securizarea scutirii de TVA la export si livrari intracomunitare; Cine poate fi considerat “exportator” in sens vamal si a TVA?; Diferenta intre export si re-export.

Specialistii care au dezvoltat tematicile propuse au fost: Mihai Petre, Senior Manager Servicii Fiscale, Deloitte Romania; Raluca Baldea, Senior Manager – TVA, Deloitte Romania; Daniela Neagoe, Senior Consultant Servicii Fiscale, Deloitte Romania.

In mod traditional, exportul de marfuri  primeste mai putina atentie  decat importul de marfuri. Valoarea in vama, incadrarea tarifara, chiar si originea marfurilor la export, nu expun  agentii economici la datorii suplimentare semnificative atata timp cat taxele la export sunt zero.  Cu toate acestea, sporirea  numarului  si a complexitatii  tranzactiilor in lant la export  a  facut   ca legiuitorul  sa inaspreasca  conditiile  de  desfasurare a lor din perspectiva vamala si a TVA.  Redefinirea notiunii de exportator din perspectiva vamala de la 1 mai 2016 a transformat o  mare  parte  dintre  tranzactiile  in lant  la export (in conditii de livrare EXW  si FOB  mai ales) in  vanzari locale cu TVA.  Daca nu acordam  atentia cuvenita  acestora, riscam sa  datoram  20% TVA  in Romania pe tranzactiile in lant la export. Cu  alte  cuvinte,  la fiecare  tranzactie in lant la export trebuie sa ne intrebam (1) cine este exportatorul din punct de vedere vamal, (2) pe care dintre tranzactii trebuie alocat transportul si (3) implicit,  care  este tratamentul TVA aplicabil fiecarei vanzari in lant”, a explicat Mihai Petre.

Potrivit acestuia, legiuitorul ofera si simplificari celor care  indeplinesc  standardele de calitate cerute, lasand astfel mai mult timp organelor de control  sa se concentreze  asupra celorlalti participanti la exportul de marfuri.

Practic, anumiti agenti economici pot efectua exporturi in afara orelor de program, pot emite singuri dovezi de origine, pot atesta statutul comunitar al marfurilor, totul pentru a diminua interactiunea fizica cu biroul vamal si a spori viteza de vamuire a marfurilor”, a spus Mihai Petre.

Raluca Baldea a prezentat diverse studii de caz cu dificultati in justificarea scutirii de TVA si a enumerat dovezile necesare pentru justificarea scutirii de TVA la exportul de bunuri:

Factura sau documentele solicitate de autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export, in cazul in care transportul bunurilor nu presupune o tranzactie.

Unul dintre urmatoarele documente: DVE electronic (certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export, sau notificarea de export certificata de biroul vamal de export) sau DVE pe suport hartie (exemplarul 3 certificat pe verso de biroul vamal de iesire). Dovezi pentru justificarea scutirii de TVA pentru servicii direct legate de exportul de bunuri.

Raluca Baldea a mai precizat ca termenul pentru obtinerea documentelor in vederea scutirii este de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit un generator de taxa pentru operatiunea in cauza.

Tendinta autoritatilor este aceea de a cere tot felul de documente stampilate, documente care nu sunt prevazute in legislatia in comunicare. Am observat si faptul ca autoritatile se asteapta ca noi sa asteptam controlul si sa ne verificam clientii. Autoritatile fiscale cer ca noi sa avem un control asupra clientilor nostri. Sa verificam clientii inainte sa intram in relatie contractuala. Fiscul spune acum ca daca nu am facut toate verificarile necesare pentru a ma asigura ca nu sunt parte dintr-o frauda, sunt raspunzator”, a spus Raluca Baldea.

Ea le-a recomandat reprezentantilor companiilor sa aiba o procedura scrisa de verificare si acceptare a clientilor.

Gabriela Ciupitu, reprezentantul ANCEX, a prezentat principalele atributii ale institutiei.

MAE, prin Departamentul pentru Controlul Exporturilor - ANCEX este autoritatea nationala in domeniul controlului operatiunilor cu produse cu dubla utilizare, cu produse militare, si raspunde de aplicarea politicii Guvernului in acest domeniu”, a explicat reprezentantul ANCEX.

Potrivit acesteia, se supun regimului de control prevazut de OUG 119/2020 urmatoarele operatiuni cu dubla utilizare:
• Exportul, in regim vamal definitiv sau suspensiv, inclusiv transmiterea de produse software sau tehnologce prin mijloace electronice unor persoane sau parteneri din afara Uniunii Europene.
• Transferul intracomunitar.
• Serviciile de intermediere.
• Tranzitul produselor cu dubla utilizare necomunitare.
• Asistenta tehnica ce vizeaza anumite produse cu utilizare finala militara.

Se supun regimului de control destinatia si utilizarea finala ale produselor cu dubla utilizare care fac obiectul operatiunilor mentionate anterior”, a mai precizat Gabriela Ciupitu.

Daniela Neagoe a vorbit despre diferenta intre export si re-export.

Exportul se refera la marfuri unionale de pe teritoriul vamal al Uniunii, iar re-export inseamna iesirea marfurilor neunionale de pe teritoriul vamal al Uniunii. In prezent, in Uniunea Europeana nu exista taxe vamale la export”, a explicat Daniela Neagoe.

Ea a mentionat care sunt codurile de regim pentru export. Doua dintre cele mai relevante sunt: 10 - export definitiv; 11 - export de produse compensatoare obtinute din marfuri echivalente in cadrul regimului de perfectionare activa inainte ca marfurile provenite din import sa fie plasate sub regim.

Notificarea la re-export este un document nou obligatoriu. Se depune la biroul vamal de iesire. il poate depune proprietarul marfurilor sau transportatorul marfurilor, persoana care scoate marfurile de pe teritoriul vamal sau cea care isi asuma responsabilitatea transportarii marfurilor inainte iesirii acestora de pe teritoriul vamal al Uniunii”, a completat Daniela Neagoe.

Potrivit acesteia, formularul se completeaza printr-un procedeu mecanografic.

In ultima sesiune a dezbaterilor, Cosmin Dinca a vorbit despre simplificarile vamale la export.

Ca regula generala, originea poate sa fie de doua tipuri: preferentiala cu taxe vamale reduse sau 0, sau nepreferentiala. Preferentiala inseamna ca intre Uniunea Europeana si alte tari au fost incheiate intelegeri care inseamna uneori reducerea sau eliminarea taxelor la export. Aceste conditii trebuie sa fie luate in seama de catre exportatori”, a spus Cosmin Dinca.

Specialistul Deloitte a oferit detalii despre caracteristicile exportatorului autorizat.

Autorizatia de exportator autorizat permite emiterea in procedura simplificata a: declaratiei de origine pe factura, conform prevederilor care reglementeaza comertul preferential dintre UE si tarile partenere; certificatelor A.TR., care atesta statutul de marfa in libera circulatie in cadrul Uniunii Vamale UE – Turcia; emiterea declaratiei de origine pentru produse exportate in Republica Coreea”, a explicat Cosmin Dinca.

Potrivit acestuia, termenul de emitere a autorizatiei este de 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete. Procedura de autorizare este Ordinul Nr. 1191/2016.
 

startups.ro a sprijinit evenimentul in calitate de partener media.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii